HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 nät konvertering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rynnox
Member

192 Posts

Posted - 2008/07/23 :  09:06:10  Show Profile Send rynnox a Private Message
jag har köpt ett ps audio GCPH phono stage från en privatperson i usa och skulle vilja konvertera nätspänningen från 110 till 230 volt. någon som vet vem som kan göra detta till ett billigt pris?

Jag använder i dag en clas ohlson trafo som växlar ner strömmen från vägguttaget till 110 volt men skulle vilja ändra i själva phono staget.

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/07/23 :  19:28:58  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är möjligt att det går att koppla om internt i steget, många gånger så används trafos som är lindade så att det räcker för att koppla om en bygling eller liknansw för att gå från 110 till 230V.

Go to Top of Page

rynnox
Member

192 Posts

Posted - 2008/07/24 :  08:26:37  Show Profile Send rynnox a Private Message
Det låter ju bra, då är det bara till att hitta någon som skulle kunna göra denna omkoppling. Men frågan är vem skulle kunna göra sådana omkopplingar ?
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2008/07/24 :  09:02:16  Show Profile Send ahultin a Private Message
Saxat från manualen - "The GCPH is specific to your country#8217;s voltage. Do not use the GCPH on a voltage higher than it is
rated for. For instance, do not take a 120 volt rated GCPH and attempt to use it in a 220 volt country.
Failure to observe this cautionary note will void your warranty. If you need to operate the GCPH at a
voltage other than the voltage it was designed for, contact your dealer, distributor or the factory for
help."
Det står inget om hur man gör...i bästa fall är det så enkelt som att byta säkringen i lådan...
Mao kontakta PS Audio direkt, eller den svenska ÅF (Golden Age Music)

Massa Linnprylar...

Edited by - ahultin on 2008/07/24 12:57:45
Go to Top of Page

rynnox
Member

192 Posts

Posted - 2008/07/25 :  07:35:34  Show Profile Send rynnox a Private Message
Jag passade på att kontakta Golden Age som är återförsäljare för PS audio men fick ett mycket argt svar att man inte gjorde någon sådan service på " gråimporterade apparater " utan man får i så fall helt enkelt själv kontakta någon elektronik firma som gör sådana ingrepp

Alltså tillbaka på ruta noll
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2008/07/25 :  09:06:36  Show Profile Send SW a Private Message
Du bör nog först skaffa en servicemanual med schema om någon skall ta på sig att koppla om trafon, om det nu går. Mitt förslag, kör vidare med 220/110 volt trafo.

S
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2008/07/25 :  09:09:02  Show Profile Send ILLY a Private Message
Har du någon möjlighet att ta lite invändiga bilder i närheten av transformatorn? Ibland kan det synas tydligt om konvertering är möjlig och hur man ska gå tillväga. I Lefflers försteg från McIntosh exempelvis, var det bara att flytta en bygel, om jag minns rätt.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

rynnox
Member

192 Posts

Posted - 2008/07/25 :  21:55:33  Show Profile Send rynnox a Private Message
Nu har jag fått ett nytt svar från Golden Age där man säger sig kunna göra konverteringen till 230 volt till ett pris av 1995 kr. Då undrar man lite är inte det ganska dyrt ???
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/07/26 :  23:37:08  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Ta ett par bilder på trafo som sitter i apparaten, så kan DIY-gurus ge dig en uppskattning.
Så länge det bara krävs måttliga prestanda i ström-väg finns ju även alternativet att byta ut trafon som sitter i enheten. Även detta borde bli bra mycket billigare än att lämna in den till Golden Age.
Å andra sidan, hur är det garanti? Finns den kvar på apparaten, och om du låter Golden Age utföra konverteringen, kommer de fortfarande att hantera ev. garantier på apparaten?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/07/27 :  13:04:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag fick ett förslag av ett annat företag när jag funderade på att plocka in en CD-spelare från staterna.
Det var ca 4000:- för det jobbet, då var det givetvis med garanti på jobbet oxå.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/07/27 :  21:30:06  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det skulle vara intressant att se hur steget ser ut inuti. Det kan inte vara så svårt att modda det.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

rynnox
Member

192 Posts

Posted - 2008/09/01 :  18:13:34  Show Profile Send rynnox a Private Message
Nu har jag efter långt om länge försökt ladda upp 4 bra bilder på Filezilla men programmet ansluter inte till servern. Någon som kan guida mig i datorprogrammets djungel ? Programmet ansluter inte till servern.

Behöver man något annat användarnamn och lösen än det man har på hififorum ?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/09/01 :  19:05:41  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Om du menar bildarkivet så finns två saker att säga i frågan.

1: Du behöver ett användarnamn och lösenord från brewitz. Det finns ingen länkning med det lösenord du har för att logga in på själva forumet.

2: För närvarande hjälper inte ovanstående då servern (Bildarkivet är helt separerat från forumet) inte fungerar som den ska. Tyvärr har det varit så alldeles för länge men vi är lite utlämnade till högre makter i den frågan.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

rynnox
Member

192 Posts

Posted - 2008/09/01 :  20:55:47  Show Profile Send rynnox a Private Message
Finns det någon DIY-guru som skulle vilja se hur steget ser ut inuti och som har tid över så kan jag skicka över några bilder på mailen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000