Author |
Topic |
|
msandstrom
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2008/07/22 : 17:28:54
|
Någon som har dessa och kan berätta lite om dom, är lite sugen på att byta ut mina B&W 602:or.
Tror ni det kan bli problem att driva CM7 eller DM683 med en TagMclaren 60 förstärkare?
Mvh Sandstrom |
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/07/22 : 21:14:54
|
Lyssnade på CM7 under ett par timmar hos Hifi-klubben för inte alls länge sedan. Driven av NAD's M-serie lät det allt annat än roligt tyvärr...
Odynamiskt, platt, odetaljerat och kvalmigt. Kändes som att det var för mycket midbas i dem, samtidigt som mellanregistret var lågt rent volym-mässigt jämfört med diskant och bas. Ingen kul högtalare alls i mina öron. Hade med mig egen musik som jag kan utan och innan.
Hur de låter i ditt rum och med dina grejer låter jag vara osagt, men när vi bytte till ett par Dali för ungefär samma pengar blev det sju resor bättre på alla plan.
Säljaren verkade nästan tycka att jag var oförskämd som inte alls gillade CM7.
Men gillar man B&W-soundet är de kanske helt ok, jag blev dock inte imponerad. Vi körde även N805S och de uppvisade samma konstiga symptom som CM7, fast de var klart bättre än just CM7.
Det kan ju vara matchningen med NAD-elektroniken som inte funkade, vad vet jag?
Rummet var däremot helt ok.
Förslagsvis lånar du hem högtalarna och provar i egen miljö. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
peter_gbg
Member
529 Posts |
Posted - 2008/07/23 : 11:04:50
|
Kan inte så mycket om TagMclaren 60 men CM serien skall behöva en del pulver för att vakna till liv. Låna hem och testa. Låna även hem en kraftigare förstärkare för att testa skillnaderna mellan din nuvarande förstärkare. /Peter |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743 |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/07/23 : 11:13:52
|
Håller med... B&W i allmänhet vill gärna ha lite pulver för att "lossna". Därför verkar det skumt att de inte lirade särskillt bra med NAD's M-stärk som är rätt potent... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
msandstrom
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2008/07/23 : 12:28:58
|
Ok, tackar för svaren, får se hur sugna hifiklubben är på att låna ut ett par.
Nått annat förslag på högtalare i 10-15k prisklassen, lyssnar mest på metal/rock.
//Sandstrom |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/07/23 : 13:08:24
|
Klipsch RF-82 har jag själv inte hört, men de fick bra kritik i senaste HF&M. Dynamisk högtalare med rejält bra känslighet!
Kan vara värt att kolla upp och de ska funka kanon med rock/metall!
Annars finns det mycket skoj i den prisklassen. Monitor Audio RS-serien tex. Även Dali har ett par bra burkar, Canton, Elac osv. Bara att botanisera loss.
Vad är du ute efter för typ av ljud?
Edit: Köp senaste numret av hifi och musik om du inte gjort det. Stortest av högtalare i 10-15k klassen. |
Edited by - OcA on 2008/07/23 13:13:05 |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/07/23 : 21:13:47
|
Säger som OcA, köp senaste numret av hifi och musik. Sedan vill jag även påtala att Klipsch F3 (8000kr) är ett lite lugnare/mörkare alternativ till RF-82 som har en in our face karaktär samtidigt som de lätt kan bli vassa med fel grejer. Sedan är det enklaste att du tar med din förstärkare till olika butiker och testar den på dem modeller som kan vara intressanta och när du hittar något som låter bra och funkar med stärkaren så är det bara att låna hem och testa högtalarna i din egen miljö om du kan, för det är alltid bäst att även testa hemma då alla rum påverkar ljudet olika. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2008/07/25 : 02:27:02
|
Senast Hifi & Musik gjorde ett stortest i klassen 10-15000 så höjde de Infinity Kappa 400 till skyarna. Helt obegripligt då väldigt många ägare anser att diskanten är på tok för vass, så rådet blir att inte gå blint på H&M's rekomendationer utan lyssna själv. |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/07/25 : 09:54:30
|
Absolut, tester ska man ta med en rejäl nypa salt, men de kan ge en fingervisning av var man ska börja leta iaf...
I senaste stortestet var en CAV-högtalare med som de fulltsändigt sågade.
Dessutom tycker jag att betygen var (för ovanlighetens skull) vettigt satta. Alla högtalare fick inte 7-10 poäng på ljudkvaliten som de ofta brukar få i HF&M. |
|
|
|
Topic |
|