HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Två högtalarutgångar - biwire?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2008/07/20 :  10:22:25  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jag har nytt fått hem en gammal Luxman L-215. Denna modell har två separata högtalarutgångar. Om jag vill köra biwire, är det då bra att köra basarna på ena utgången och diskanterna på andra? Eller skall jag koppla som vanligt? Hur beräknas effekten på utgångarna? Halva effekten på varje utgång?

"Learning by doing"

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/07/20 :  11:32:19  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Nej du skall inte köra basarna på ena utgången och diskanterna på den andra. Du använder steget som vanligt.Delningen bestäms hos högtalarens delningsfilter.Dvs har du inte högtalare med delningsfilter som kan dela upp signalen som kommer från förstärkaren så hjälper det inte om du skickar dubbelt par kablar in till högtalaren, det blir ändå ingen skillnad.

Men om delningsfiltret kan separera ut bas från diskant/mellanregister då kan du uppnå ett bättre ljud men inte annars. MvhKristofer
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/07/20 :  11:43:45  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det blir ingen skillnad om du hänger båda kablarna på samma utgång eller en kabel på varje. Elektriskt sett är det samma sak eftersom utgångarna normalt sett hänger ihop precis innan reläet/brytaren som styr dem, dvs de är parallellkopplade från samma slutsteg.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/07/20 :  13:59:29  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja och det var ju det jag skrev, dvs att det inte blir någon skillnad om han skulle göra på det sätt som han sa, utan att skilnaden först skulle uppnås ifall högtalarna kunde dela upp signalen.Det var i varje fall det som jag mena med inlägget. MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2008/07/20 14:02:19
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2008/07/20 :  22:43:19  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
ok tack.

"Learning by doing"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000