HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Att vara HiFi-nörd-fru...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/07/18 :  21:41:45  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
...är ju inte alltid enkelt.
Men det blev mycket enklare när
jag läst månadens sladd för ett tag sen:
http://hificonsult.se/index.php?menuid=023&artid=152&offset=0

Det var både och och eftertanke. Och ja, visst
har sladd rätt.
Jag sitter nu i sweatspot rätt ofta...

Waf, Waf!

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/07/18 :  21:58:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ett varmt tack till Sladd!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/07/18 :  22:59:12  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Du är väl lottad Bernt, med en såpass insatt och intresserat äkta hälft. Bara en sån sak som att ni är medlemmar båda två, har HF några andra exempel på det?

- Vi hade besök av gamla vänner igår, som vi inte sett på flera år, varvid mitt (nya) intresse kom upp till samtal..och som min fru uttryckte det. "- Jag har inga problem med att han skaffar nya prylar då och då, bara det inte dyker upp en ny j-la fjärrkontroll varje gång, som man måste lära sig." ( Multikontroller har aldrig gått hem )

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2008/07/18 :  23:09:55  Show Profile Send Cyrus a Private Message
"Sweatspot"

Är det där du sitter och vilar varje gång du har flyttat runt makens anläggning för fyrtielfte gången









Förlåt, kunde inte låta bli
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/07/18 :  23:21:57  Show Profile Send svejk a Private Message
Det är braaa att du inte gått med i Quad, Qvinnor Utan Audiofil Dårar


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/07/18 :  23:28:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag sitter i sweatspot när hon har varit och handlat...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2008/07/19 :  00:33:03  Show Profile Send Cyrus a Private Message
I know the feeling
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/07/19 :  11:45:25  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
quote:
"Sweatspot"

Oj! Vicket stavfel det blev, men nu har jag inte hjärta att editera för då försvinner ju poängen.

quote:
Det är braaa att du inte gått med i Quad, Qvinnor Utan Audiofil Dårar

Nä, det är inget för mig. Jag räknar väl mig som Audiofil själv, speciellt om jag får lov att sjunga med själv

Quad II har vi ju hemma ett par stycken, som glöder lite hemtrevligt bakom kärnkraftverket när bakkanalerna kör (sällan, tyvärr). De är inte jättesnygga men ljudet är gôtt.


Waf, Waf!

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/07/23 :  02:26:30  Show Profile Send linnar a Private Message

Är lite avundsjuk på Sladd som kan skoja så fint utan att
bli kallad det ena eller det andra.

Hemma hos oss är det min fru som har mest tid vid sweetspot
medan jag svär å spottar...



Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2008/07/23 :  07:45:13  Show Profile Send Nicks a Private Message
Ni har samtliga missförstått....
Hos mig är det flickvännen som ÄR the sweetspot...

Edit... Ja jag är nykär...

Hihi. :)

Edited by - Nicks on 2008/07/23 07:46:04
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/07/23 :  08:46:30  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
quote:
Är lite avundsjuk på Sladd som kan skoja så fint utan att
bli kallad det ena eller det andra.

Jag fick aldrig intrycket att Sladd skojade...

quote:
Hos mig är det flickvännen som ÄR the sweetspot...
Ja jag är nykär...

Grattis! Och lycka till!

Waf, Waf!

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/07/23 :  23:15:41  Show Profile Send linnar a Private Message
quote:
Ni har samtliga missförstått....
Hos mig är det flickvännen som ÄR the sweetspot...

Edit... Ja jag är nykär...


Nu blev jag ännu mer avundsjuk!

()

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/07/23 :  23:17:54  Show Profile Send linnar a Private Message
quote:

Jag fick aldrig intrycket att Sladd skojade...



Möjligt, men poetiskt och välformulerat var det. En och annan ögonbrynhöjare var det allt ändå!?


Edited by - linnar on 2008/07/23 23:18:12
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/07/23 :  23:36:07  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
quote:
Möjligt, men poetiskt och välformulerat var det. En och annan ögonbrynhöjare var det allt ändå!?

Ja, för mig var det framförallt förståelsen för båda parterna som slog mig i hans krönika. Han kan ju beskriva en hifi-nörd så att man (jag) känner igen sin man fullständigt, och sen kan han dessutom beskriva hifi-nörd-frun till punkt och pricka och med en sån kärlek och respekt att man (jag) inte kan annat än att gå in och ge min hifi-nörd en puss på flinten och skatta mig lycklig att det är just en sån jag är gift med. Och vad spelar det då för roll att vardagsrummet är belamrat med allsköns hifi-prylar? Vi får ju plats med en studentfest där t.om!
Definitivt välformulerat. Skojar han? Nä, det tror jag inte. Jag vill inte tro det heller. Det verkar komma från hjärtat.




Waf, Waf!

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/07/24 :  14:40:27  Show Profile Send linnar a Private Message

Jag måste säga att jag är överraskad av hans skriverikonst. Killen kunde ju lika gärna
dra sig tillbaka och börja skriva. Han blir mog minst lika framgångsrik som "writer".

Jag håller med dig, Marina, att det verkar komma från hjärtat och att han vet mycket väl
vad han skriver om.
Din beskrivning på reaktionen av texten är behagligt att läsa och ger en bild av ett
mycket väl fungerande förhållande. Hemma hos mig är det nästan exakt samma med den
skillanden att jag inte kan belamra vardagsrummet med en massa grejer.
Det är mitt problem nu när jag skall bygga en ny anläggning. Det gäller att designa
den så att den platsar i vardagsrummet. Därmed är gränserna satta. Men det kan också
vara en rolig utmaning.



Det jag skrev om att han skojade kommer från mitt jobb där jag visade texten för ett
par av mina kvinnliga kollegor. Tyvärr blev inte de lika imponerande. Det var till
dem jag sade att man inte skall ta saker och ting allt för allvarligt då det finna en
stor portion värme, humor och skoj i "branchen". Detta smittade sedan av sig på texten
i ett av mina inlägg.



Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/07/24 :  14:50:16  Show Profile Send B-200 a Private Message
Hans akustiktips är fortfarande en text som jag återkommer till. Smått genialiskt skriven.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/07/25 :  14:07:45  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
quote:
Hans akustiktips är fortfarande en text som jag återkommer till. Smått genialiskt skriven.

Kan du länka?

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/07/25 :  14:12:03  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
quote:
Det jag skrev om att han skojade kommer från mitt jobb där jag visade texten för ett
par av mina kvinnliga kollegor. Tyvärr blev inte de lika imponerande. Det var till
dem jag sade att man inte skall ta saker och ting allt för allvarligt då det finna en
stor portion värme, humor och skoj i "branchen". Detta smittade sedan av sig på texten
i ett av mina inlägg.

Ibland måste man ha en känsla för vad som går hem hos folk. Vad som är verkligt för dom. Även Alice i underlandet gjorde bort sig när hon pratade om sin duktiga katt i fåglars och råttors sällskap. Hon blev snart ensam, stackarn.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/07/25 :  19:55:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/07/25 :  20:23:55  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
quote:
ha en känsla för vad som går hem hos folk


Så rätt, så rätt...en del blir ju mer intressade om jag beskriver mina turer i källaren, som att "njuta i sällskap av ett par bruna kurviga skönheter, lätt inoljade med läder framtill" än vad det egentligen handlar om.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2008/07/25 20:25:05
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/07/25 :  20:46:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/07/26 :  23:24:23  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Och dina har ju nätstrumpor, Bernt!


Waf, Waf!

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/07/26 :  23:46:58  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Eller också blir det som hemma hos oss när de nya högtalarna kom in i huset. Den bättre hälften visar sig vara den VEKLIGE ljudnörden och börjar justera placeringen på soffor och högtalare för att få ut ännu lite mer detaljer i basen...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Outer heaven
Member

100 Posts

Posted - 2008/07/27 :  06:35:03  Show Profile Send Outer heaven a Private Message
quote:
Eller också blir det som hemma hos oss när de nya högtalarna kom in i huset. Den bättre hälften visar sig vara den VEKLIGE ljudnörden och börjar justera placeringen på soffor och högtalare för att få ut ännu lite mer detaljer i basen...


Är du säker på att det inte är någon form av trick? Hon kanske går under falsk flagg som audiofil för att få den möbleringen hon vill

Tell me why I had to be a powerslave.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/07/27 :  09:36:03  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Ja, det är mycket med WAF - inte bara möblernas placering.
Vi kvinnor får svettas inte bara med att det ska låta så bra som rummet kan tillåta men OCKSÅ hur det ser ut.
Många svåra beslut i ett vardagsrum. 20 cm längre in i rummet kan vara avgörande för bra bas - men se ut som om man inte är färdig med flytten. Hur löser man det på bästa sätt? Och hur gömmer man ett par VITA Svanå 5:or i ett rum med obehandlad träpanel? (Man kör dem till Pac.)
Ja, ni ser! Att vara HiFi-Nörd-fru är ett krävande jobb, för inte vill man ju skiljas för en sån trivial sak att soffan hamnar en halvmeter ut på golvet. (Fast vissa har ju skilt sig för att tandkrämstuben klämdes på mitten...)
Men om man som du Jörgen, kan jobba i hop med den bättre hälften och lösa ljudet på bästa estetiska sätt, både visuellt och ljudmässigt, då är ju lyckan gjord!


Waf, Waf!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/07/27 :  10:10:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Man kör dem till Pac



Jo så blev det ju.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/07/27 10:46:46
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000