HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Då var man hemmansägare då...!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2008/07/17 :  17:29:53  Show Profile Send Fuling a Private Message
Efter en tids letande har jag och sambon till sist tagit steget och köpt oss en kåk. Handpenningen är betald, lägenheten är uppsagd och inflyttning sker i mitten av augusti. Förutom två nackdelar har kåken gott om fördelar, vi börjar med nackdelarna:

1: Huset är ett gammalt stationshus så det ligger väldigt nära en järnväg, dock går det väldigt lite trafik på den.
2: Trots att det är ett hyfsat stort trähus så tror jag det blir svårt att få till en vettig placering av hifigrejorna.
Det är som sagt ett gammalt stationshus och planlösningen är lite udda.

Fördelar:
1: Det finns bastu!!
2: Gäststuga plus ett antal skapliga uthus, det finns möjligheter för både verkstad, replokal och kanske en lite udda hifiinstallation.
3: Bra läge. Nära till vatten, stora fält runt omkring och bara en nära granne.
4: Inga omedelbara renoveringsbehov. De förra ägarna har gjort ett bra jobb med att fräscha upp saker och ting samt byggt en stor altan och en balkong. Anticimex besiktningsman hade inget att anmärka på vad det gällde fukt, mögel och liknande.

Det där med den hififientliga planlösningen grämer mig förstås lite, men det finns lösningar. Jag ska förstås ställa en ljudanläggning i vardagsrummet och placera högtalarna så gott det går utan att fresta på husfriden och sen planerar jag att lägga beslag på ett av uthusen där jag kan härja fritt utan en tanke på WAF:)

Det jag har framför mig nu är att sortera och packa en enorm mängd DIY-relaterad bråte, det är otroligt hur man samlat på sig på några år...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2008/07/17 :  18:16:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Får grattulera!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2008/07/17 :  18:44:36  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tackar!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2008/07/17 :  21:25:54  Show Profile Send Guru a Private Message
Grattis :) Vart i Mora ligger det ?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2008/07/17 :  22:24:24  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tackar!
Huset ligger i Lisselhed, hör till Orsa kommun men ligger åt morahållet till.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/07/18 :  09:18:58  Show Profile Send huzze a Private Message
Det kommer att bli bra ska du se. Grattis!
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2008/07/18 :  13:48:22  Show Profile Send jari a Private Message
Du får köpa dig hängslen som du kan gå och dra i,när du inspekterar
ägorna.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"


Edited by - jari on 2008/07/18 17:05:20
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/07/18 :  17:14:54  Show Profile Send reVintage a Private Message
Borde inte en vänthall bara bra som hajfajrum?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2008/07/18 :  18:46:47  Show Profile Send Fuling a Private Message
Nu är det inte direkt centralen i sthlm vi pratar om...:)
Problemet är inte storleken utan formen, vardagsrummet bildar ett "L" ihop med matsalen. Planen är som sagt att göra så gott det går där utan att högtalarplaceringen får dominera inredningen alltför mycket. Desto mer spännande blir det att försöka få till ett ljudrum i ett av uthusen och kanske en trevlig minianläggning i sovrummet.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/07/18 :  21:06:03  Show Profile Send huzze a Private Message
Ju fler rum, desto fler anläggningar kan det finnas skäl för...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2008/07/18 :  22:15:47  Show Profile Send Fuling a Private Message
Precis!
Tar det slut på utrymme får jag väl ansöka om bygglov för en femkantig hifistuga på ängen bakom gäststugan.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000