HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Säljes
 high-end DIY högtalare (SÅLDA)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

regner
Member

899 Posts

Posted - 2008/07/14 :  22:26:28  Show Profile Send regner a Private Message
ett par diy högtalare starkt inspirerade av Golden Age sky extended. (bos absolut bästa kreationer) De fanns att köpa i byggsats eller färdigbyggda för strax under 100000kr om jag inte missminner mig. Mina har betydligt bättre lådor där jag bla har gjort mitt yttersta för att minimera de interna reflektionerna för att motverka att ljudvågorna reflekteras mot bakvägg och ut igen.
Bortsett från att jag har PIO kondingar (några snäpp bättre) i mina så skiljer de sig inte speciellt mycket filtermässigt från varandra.

högtalarna är bestyckade med 2st thiel&partner c92or och en newform research r30 banddiskant. c92orna behöver väl knappast någon närmare presentation när de hör till de bästa 6,5-7" på marknaden.
newform research banddiskanter känner desto färre till men de som har hört med är överens om att de är bland det absolut bästa som finns i banddiskantväg.
En stor fördel med dessa 30" höga diskanter är att de inte har någon spridning i vertikalled. Så med andra ord så slipper man alla problem med första reflexer från golv och tak.

Filtret är bestyckat med mycket bra komponenter rakt igenom. paralellkopplande crosscoil spolar och PIO kondensatorer.

Lådan är mycket seriöst byggt i "layer" utförande. 30 st lager i 20mm mdf. Den är för övrigt dämpad med fårull.

Filtret är dock inte klart utan ett Lpadfilter (ett motstånd i serie och ett paralellt) behöver slängas in på basarna. (de ligger ca 3db högre är diskanterna)
Anledningen att jag inte har brytt mig om detta beror på att jag har kunnat kompensera det digitalt i htpcn.

Internkablage och ytterkablage är även det hemsnickrat och av bandkabeltyp. (avlindad bandspole av högsta kvalité) Ska man ha något bättre så blir det fruktansvärt dyrt. det finns förresten en del att läsa om denna kabeltyp här på forumet.

De skulle föttesten inte må dåligt av att slipas ner ordentligt och målas.

Ljudmässigt är de otroligt dynamiska, enormt högupplösta och detaljrika genom hela registret.

Kostnad för bygget: 25000-30000kr (bara diskanterna kostar 12000kr/paret)

mitt pris: 7000kr eller bud

www.accuton.com
www.newformresearch.com

Säljes på grund av uppgradering till modell.... mycket dyr.

Edited by - regner on 2008/07/20 19:00:13

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/07/15 :  13:08:50  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Bild ?

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2008/07/17 :  17:46:31  Show Profile Send regner a Private Message
jag har ingen möjlighet att ladda upp någon bild så pma din email adress så skickar jag en bild.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2008/07/17 :  22:19:35  Show Profile Send regner a Private Message
kom igen nu.... 6000kr!?
de finns att hämta i centrala göteborg.

ett tp c92 reservelement följer även med.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2008/07/20 :  11:58:39  Show Profile Send Hasse a Private Message
JO intresserad är man allt! Du har PM

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2008/07/20 :  16:08:56  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Du har pm!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000