HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Svetsa aluminium?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2002/12/22 :  19:10:54  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag läste i en biltidning för många år sedan att det kommit en ny(då) produkt på marknaden som man kunde svetsa aluminum med. Det räckte med en vanlig gasolbrännare, för lödmaterialet smälte vid lägre temperatur än aluminiumet så inga specialkunskaper krävdes heller.

Vet någon vad som hände med det där eller har hört talas om det? Det verkar ju vara perfekt till att fixa ihop en egen låda i aluminium med, eller vad tror ni andra? Bra och billiga lådor till våra byggen verkar ju vara en bristvara.

Edited by - Lash on 2002/12/22 19:15:34

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/22 :  22:20:06  Show Profile Send celef a Private Message
Var det Dillon? Som oxå användes av R-R!

sound pollution
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2002/12/23 :  10:45:57  Show Profile Send knutte a Private Message
OM jag nu ska ha nå´t att komma med så kanske jag måste flasha lite med att jag håller på att utbilda mig till svetsare :)
dom där produkterna fungerar ungefär som en gassvets, och det är ganska svårt att svetsa aluminuim med det, men det går.
Då är en "mag" eller "tig" svets mycket bättre, men det kostar skitmycket.
Så vad som lättast och i längden också billigast är nog att lämna iväg jobbet till någon med de rätta prylarna.

Och så som jag har förstått så vill man bygga t ex subbasar i aluminium för att det ska bli så jäkla stabilt? har jag rätt? och då räcker det inte med typ 2mm aluminium, utan du kanske måste ha 15mm-30mm. och då har du plöttsligt ingen plånbok kvar! plus att sånna dimensioner tror jag du inte fixar med en gassvets... men det är vad jag tror...

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/12/23 :  11:16:04  Show Profile Send Björn N a Private Message
quote:
Originally posted by Lash

Jag läste i en biltidning för många år sedan att det kommit en ny(då) produkt på marknaden som man kunde svetsa aluminum med. Det räckte med en vanlig gasolbrännare, för lödmaterialet smälte vid lägre temperatur än aluminiumet så inga specialkunskaper krävdes heller.

Vet någon vad som hände med det där eller har hört talas om det? Det verkar ju vara perfekt till att fixa ihop en egen låda i aluminium med, eller vad tror ni andra? Bra och billiga lådor till våra byggen verkar ju vara en bristvara.



Det där du läste om låter som hårdlödning, eftersom lödmaterialet smälter vid lägre temperatur. Det finns aluminiumlod att köpa på Elfa, kostar nån hundring, men dt funkar bara på tunnplåt och "små" föremål.

//Björn


Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

erik b.
Member

74 Posts

Posted - 2002/12/23 :  12:49:22  Show Profile Send erik b. a Private Message
Tror nog mer på rejäla bultar! Görs det på rätt sätt blir det nog både "kittlande" för ögonen samt demonteringsbart. Skulle kunna tänka mej försänkta M10-M12 insex- eller torx bultar samt nån snygg eloxering på aluminiumen (tex svart, blått eller guld).

Glad Jul!

/Erik.
(Numera bosatt i norge)
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/23 :  14:44:28  Show Profile Send celef a Private Message
Förr (30-talet?) byggdes väl apparatlådor oftast i trä, det borde väl fungera för DIY??

sound pollution
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2002/12/23 :  16:43:44  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Att svetsa aluminium är lätt om man kan aluminiumplåtens egenheter. Jag har svetsat nästan en hel båt i 4 mm aluminium, 9x3 meter. Det går utmärkt att använda en vanlig MIG-svets. Du bör använda ren argongas och plåten bör vara obehandlad och rengjord från eventuella fetter o.dyl. Tänk dock på att det går åt mycket ström till att svetsa aluminium. Har du rätt gas och rätt ström är det inga problem. Jag glömde nästan tråden, använd en tråd av hårdare kvalitée. En mjuk träd trasslar lätt om du ställt drivningen för hårt i drivverket. Ställ drivningen så så den slirar när det blir stopp i svetsmunstycket.

Hasse
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/23 :  17:11:53  Show Profile Send brumel a Private Message
Hårdlödning med silverlod borde funka som minisvets.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/12/23 :  18:04:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Lash

Jag höll på med det för 10-15 år sen. Det gick utmärkt att foga ihop tjockare aluminium detaljer. Det är precis som när man lödar. Ingen pasta eller så utan bara tråd o en gasol låga. Men det tar lite tid innan man får rätt teknik då lodet smälter ganska nära där aluminiumet smälter. Sen måste man värma rejält runt om med. Det kag pulade med var rundstav som var 8 cm tjock o platter som var 4 cm tjocka.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2002/12/23 :  22:36:00  Show Profile Send Lash a Private Message
Ok, det verkar ju som det är möjligt att svetsa/löda ihop sin egen låda då. Vart hittar man aluminiumplåt model tjock(ca 10mm)? Jag har sökt runt på internet och inte hittat något, och vad kan sådan aluminium kosta? Skitdyrt kanske?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/12/24 :  11:01:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Originally posted by Lash

Ok, det verkar ju som det är möjligt att svetsa/löda ihop sin egen låda då. Vart hittar man aluminiumplåt model tjock(ca 10mm)? Jag har sökt runt på internet och inte hittat något, och vad kan sådan aluminium kosta? Skitdyrt kanske?



Kolla på smeder-smide eller plåt - stål på gula sidorna. Tjockare stycken är inte billigt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2002/12/24 :  11:21:17  Show Profile Send knutte a Private Message
tjock aluminium ÄR svindyrt!!!

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2002/12/24 :  13:00:44  Show Profile Send hanse1 a Private Message
quote:
Originally posted by Lash

Ok, det verkar ju som det är möjligt att svetsa/löda ihop sin egen låda då. Vart hittar man aluminiumplåt model tjock(ca 10mm)? Jag har sökt runt på internet och inte hittat något, och vad kan sådan aluminium kosta? Skitdyrt kanske?



Glöm det där med att löda tjock aluminium. Enda möjligheten är att svetsa med mig- eller tigsvets. Ang plåt kan du höra med någon större plåtskrot typ Stenametall eller Gotthards alternativt att du uppsöker en plåtverkstad och hör om de kan ta hem en plåt till dig. Då kan du få den bockad så du bara behöver svetsa vissa sidor. Tänk på att aluminium slår sig när du svetsat. Av den anledningen är det bra om du kan få vissa sidor bockade. Det är ganska mycket jobb med träklubba att rikta upp plåten så lådan ser bra ut. Alternativt går att använda en hammar och töja svetsfogen där det behövs. Dock kräver riktningsarbete viss vana. Slår du för hårt kan svetsfogen spricka varpå du får svetsa om fogen.

Hasse
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2002/12/24 :  14:15:05  Show Profile Send Lash a Private Message
Hmmmm... Jag kom just på vart det kan ligga några kvadratmeter aluminiumplåt skräpandes. Lådan får visst vänta till våren när snön försvunnit. Men bara för att vara säker på att det är aluminiumplåt, vilken annan metal ser ut som aluminium? Lite dimmig sliverfärg eller hur man ska beskriva det. Den gick bra att klippa med plåtsax men var tjock(3-4mm kanske) och styv.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/12/24 :  21:50:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Originally posted by hanse1

quote:
Originally posted by Lash

Ok, det verkar ju som det är möjligt att svetsa/löda ihop sin egen låda då. Vart hittar man aluminiumplåt model tjock(ca 10mm)? Jag har sökt runt på internet och inte hittat något, och vad kan sådan aluminium kosta? Skitdyrt kanske?



Glöm det där med att löda tjock aluminium. Enda möjligheten är att svetsa med mig- eller tigsvets. Ang plåt kan du höra med någon större plåtskrot typ Stenametall eller Gotthards alternativt att du uppsöker en plåtverkstad och hör om de kan ta hem en plåt till dig. Då kan du få den bockad så du bara behöver svetsa vissa sidor. Tänk på att aluminium slår sig när du svetsat. Av den anledningen är det bra om du kan få vissa sidor bockade. Det är ganska mycket jobb med träklubba att rikta upp plåten så lådan ser bra ut. Alternativt går att använda en hammar och töja svetsfogen där det behövs. Dock kräver riktningsarbete viss vana. Slår du för hårt kan svetsfogen spricka varpå du får svetsa om fogen.



Där håller jag ju INTE med. Jag gjorde 16 st antenn master med hållare o fot med alla tillbehör. Det här som sagt lite mer än 10 år sen o prylarna håller än.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/12/25 :  14:32:22  Show Profile Send Björn N a Private Message
Borde man inte kunna göra ngn slags aluminiumlåda i "bikakestruktur"?
Då behövs ingen tjock plåt, och då blir lätt att jobba med dessutom fruktansvärt starkt.

//Björn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/12/27 :  18:42:43  Show Profile Send Hepcat a Private Message
quote:
Jag läste i en biltidning för många år sedan att det kommit en ny(då) produkt på marknaden som man kunde svetsa aluminum med. Det räckte med en vanlig gasolbrännare, för lödmaterialet smälte vid lägre temperatur än aluminiumet så inga specialkunskaper krävdes heller.

Det är "Alu weld" du tänker på en polare försöker hitta adressen. Produkten finns fortfarande och fungerar utmärkt det finns en skoter firma på nätet som säljer den eller något liknande. det går att "svetsa" aluminum, zink gjutgods och magnesium med den. fogen blir starkare än grund materialet.

http://www.aluweldcc.co.za/


Det borde finnas i sverige åxå eftersom det är en svensk uppfinning

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000