HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Spikes eller hur gör man?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ankan74
Starting Member

4 Posts

Posted - 2008/07/08 :  06:57:35  Show Profile Send ankan74 a Private Message
Hej! Jag är ny på listan. Anders heter jag och är gravt synskadad bland annat. Jag är inte kunnig på Hifi och ingen nerd på det sättet att jag skulle köpa en ljudkabel för 50000 spän men jag är enormt ljud intresserad. Har en fråg aom mina högtalare som är någonslag sspecial hemmabygge. FÖr mig ärde helt ok och jag verkligen älskar dem. Nu funderar jag på om jag ska köpa spikes till dem. De ä rinte så höga upp till låren unge fär men rätt djupa och breda. Mitt vardagsrum har snedtak och Tyvärr är ettan inte jättestor jag bor i. ELler så har jag mycket grejer. Men det blir en del konstig resonans som jag inte gillar. Har försökt ställa dem så långt från väggarna som möjligt men det är inte så lätt med alla vrår och annat i min lägenhet. Hur ska man göra? Både med frågan om spikes och hur de ska stå. De står riktade mot varrandra och jag gillar det men samtidigt undrar jag om stereobilden då blir optimal? Kan man ställa högtalarna på något annat än spikes och måste man veta hur stor högtalaren är för att köpa spikes? Hoppas ni förstår vad jag skriver, känner att detta blev en aning rörigt men fråga isåfall. Frid! /Anders.

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/07/08 :  08:08:35  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Välkommen ankan74!

När det gäller att få ut det bästa möjliga ur den utrustning man redan har är det första att prova, prova och åter prova. Och börja med det som inte kostar pengar - i ditt fall justera placeringen av högtalarna; fram och tillbaka, lite till höger och lite till vänster, lite mer isär och lite mer ihop, vinkla lite, vinkla mycket eller kanske till och med vinkla ut. Här kan enstaka centimetrar på placeringen eller grader på vinklarna gör mycket mellan bra och dåligt ljud.

När du kommit så långt du kan med de grejor du har, kan du börja fundera på att köpa något nytt. I ditt fall tror jag att det i första hand är akustiken du ska lägga ner krut på. Din kommentar om resonans tyder på det. Läs igenom trådarna under Akustikdelen här på forum för att få idéer. Det bästa med akustikfix är att de i regel är väldigt kostnadeffektiva - mycket resultat för relativt lite pengar. Först därefter tror jag det kan vara dags börja tweaka med spikes och annat.

Har du läst MickeY:s HiFi-kokbok? Den ligger fast som andra tråd högst upp här på HiFi-delen. Det var den allra första tråd jag läste här på HiFi-Forum och den gav mig väldigt många Aha-upplevelser.

Keep questioning!
/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2008/07/08 08:16:29
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/07/08 :  08:56:57  Show Profile Send huzze a Private Message
En billig tweak, som även underlättar när du ska flytta runt högtalarna: Sätt filttassar / möbeltassar under. Om högtalarna är tunga och tassarna trycks ihop, sätt dit en omgång till. Eftersom du har breda och djupa högtalare, så blir det mycket yta i kontakt med golvet och det vill du kanske undvika.
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2008/07/08 :  10:04:40  Show Profile Send ud a Private Message
Välkommen Anders!

Är det basreflexhögtalare du har kan du prova att rulla ett par frotehanddukar
och proppa igen portarna med dom för att se om resonanserna minskar.

Du skrev att dom var riktade mot varann. Menar du att elementen pekar rakt mot varann?
Sitter du i så fall mitt emellan?
Stereobilden blir inte speciellt optimal då.

Ibland kan ett snedtak vara bra att ställa högtalarna under.
Går det att möblera så?
Högtalarna bör även stå lika lång från bakväggen för strereobildens skull.

Var bor du nånstans? Det finns säkert villiga forummedlemmar som kan komma och
ge dig goda råd och se/lyssna på plats vilka dina problem är,
och kanske mäta upp rummet med Room Analyzer som säkert många införskaffat nu.

/Urban

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/07/08 :  10:44:17  Show Profile Send whiskyman a Private Message
I ditt fall tror jag att det i första hand är akustiken du ska lägga ner krut på

Det här anser jag är att göra det lätt för sig.Jag skulle snarare tro efter att ha läst ditt inlägg Anders att du antagaligen skulle få ut mycket mer genom att någon kunde komma hem och hjälpa dig att placera högtalarna bättre.

Det talas mycket akustik här på forumet men det är ingen lätt sak att ordna och kräver mycket kunskap om man vill få till det optimalt.Det är som jag anser faktiskt varken första, andra eller ens tredje steget att gå för att få till ett optimalt ljud.

Men detta är ju endast mina synpunkter i ärendet, så...MvhKristofer
Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2008/07/08 :  13:38:42  Show Profile Send Schmutziger a Private Message
Spikes bör du undvika.
Börja med något enekelt. tex suddigummin under, för att frikoppla högtalarna från golvet så att inte vibrationerna från lådan fortplantar sig i golvet.

Akustiken ÄR jätteviktig. Häng upp lite tavlor, ha en bokhylla med böcker och täck så mycket av golvet som möjligt med så tjocka mattor som möjligt. det är en bra början. Helt kala golv och väggar är ett stort ajabaja!
En stor soffa, säng är bra att ha i rummet med.

Har du provat att sätta dig nån annanstans, lite närmre eller längre ifrån? Du kanske slipper den jobbiga resonansen på det sättet!

Ett enkelt test är att klappa/knäppa med fingrarna. Ekot som kommer efteråt vill du inte ha för mycket av och det är där mattorna osv kommer in.
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2008/07/08 :  17:46:35  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
Tjenis!

Som ovanstående säger. Undvik "spikes". Det enda du uppnår med spikar är att högtalaren kopplar direkt till golvet. Beroende på vilket golv du har så kommer vibrationerna i högtalarna gå ner i golvet och golvet börjar svänga med inom olika frekvensområden och blanda sig i ljudet ordentligt. Ett exempel på "mjuka" fötter som funkar är Sonic Designs "SD-fötter". Olika fötter beroende på högtalarens vikt. Det finns säkert andra liknande fötter.

/stefan

Edited by - Stefanolo on 2008/07/08 17:47:48
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2008/07/08 :  18:21:45  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
Hej igen!

Som sagt testa lite olika placeringar och följ de övriga råden i tråden.

Ett förslag på högtalarplacering som är synnerligen gynnsam för hur sterobilden/ljudbilden presenteras är: Ställ högtalarna med t.ex. 2,70m mellan diskanterna. Multiplicera 2,7 med 1,18 = 3,186. Produkten 3,186 meter är det avstånd från högtalarna som du ska sitta. Vinkla in varje högtalare så pass mycket att diskanternas skärningspunkt hamnar ca en halv meter framför ditt huvud (detta kan man experimentera med lite för hitta den optimala "toe-in" man vill ha).

Kanske inte hjälper mot resonansen du har men en del tråkiga effekter av reflexer försvinner och du får en enligt läran om psykoakustik (ungefär "hur ljud upplevs och varför") optimal ljudbild. Effekten blir bättre ju mer ansträngning du lägger på resten av akustiken. (OBS! jag är ingen akustiker men placeringen ovan har medfört stor nytta för mig och många andra ). Kostar inget att prova.

/s

edit: språkfel+stavfel
edit: korr def. av psykoakustik i sista stycket.

Edited by - Stefanolo on 2008/07/10 12:02:26
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/07/09 :  09:37:29  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Herr Schmutziger, hur länge har du hållit på med hifi?

Råd och tips brukar på något sätt vara mode.För inte så värst länge sedan så var det på tapeten att alla skulle byta kablar.Nu är det att alla har så dåligt lyssningsrum vilket förmodligen inte heller det lär underlätta för nybörjare inom hifi. Ankan har ju dålig syn och behöver knappast ha mer saker i sitt lyssningsrum utan istället att någon med relativt okey syn hjälper honom att ställa upp det han har på ett bättre sätt. MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2008/07/09 09:38:12
Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2008/07/09 :  13:28:47  Show Profile Send Schmutziger a Private Message
Whisky:
Spelar det nån roll om jag varit intresserad av Hifi i ett, fem, tio eller 15 år?
Det viktiga är väl de slutsatser man hinner komma fram till?

Bryr mig föga om vad som är på mode vid tilfället.
Har gett tips på vad jag har testat och som funkar.
Sen har vi nästan allihopa för dåliga rum :)
Förhoppningsvis läser ankan våra inlägg, värderar dessa och testar det han tycker vara vettigt, enkelt och/eller tillräckligt billigt.
Därav mitt tips om suddigummi och att knäppa med fingrarna.
Funkar suddigummina bra så kan man ju investera i ett par SD-fötter.

Självklart är det bra om nån kommer hem till honom och hjälper till! Trevligt kan det bli med ju!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/07/09 :  15:48:11  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ber om ursäkt för mitt föregående inlägg kunnat uppfattas som överlägset eller något, det var inte min mening isåfall.Men som jag skrev så går det mode inom hifi hur man skall uppnå bästa ljud. Därav min fråga som irriterade dig.

Många klagar på rummet så fort som det inte låter som önskat, när det ju faktiskt kan bero på annat, som en missmatchning mellan komponenter.Det som jag tycker är problemet med att direkt skylla på rummet är eftersom det är sällan särskilt lätt ordnat, så vida man inte har kunskapen om hur man skall lösa problemen. Sedan är ju frågan hur ankan vill ha det.Vad är det som säger att det inte redan finns de möbler han vill ha i sitt lyssningsrum?MvhKristofer
Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2008/07/10 :  00:17:57  Show Profile Send Schmutziger a Private Message
Ingen fara, det är svårt att utläsa tonfall i skriven text.
Antagligen har han mattor och tavlor, men det är inte alla som vet om att de är positiva saker att ha i ett lyssningsrum.
Med små medel kan man ju förbättra rummet ordentligt, och enligt mig är det den parameter som påverkar ljudet absolut mest så känns det som en bra utgångspunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000