Author |
Topic |
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2008/07/06 : 13:16:39
|
Hej Jag håller på att renovera en industri borrmaskin. En schweizisk Christine från ca 60 tal. Jag tänkte dra om elen i maskinen, men blev fundersam Den har bara tre ledare till motorn ? Dessa har varit kopplade på de tre faserna i 3-fas hansken. Altså ingen nolla ? Är detta möjligt ? Jag hittade i min gamla formelsamling att det finns något som heter Delta-koppling, vilket inte kräver nolla Några synpunkter ? /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2008/07/06 13:30:27 |
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2008/07/06 : 14:55:43
|
vet att farsans gammla köpingfräsar har något liknande system, vet inte hur han har löst det men han kör de på trefas i alla fall. |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2008/07/06 : 16:06:38
|
Uppenbarligen är det en trefasmotor du har, och då belastas alla tre faserna lika, oberoende om motorn är kopplad Y eller delta, och då behövs ingen noll-ledare. Däremot känns det som om det skulle behövas en skyddsjord ... |
Hälsningar Jamo |
|
|
SW
Member
542 Posts |
Posted - 2008/07/06 : 16:13:15
|
Man brukar kunna deltakoppla eller Y-koppla en sådan motor och den behöver ingen nolla utan bara tre faser. Be någon kunnig hjälpa dig. Det kan vara livsfarligt att koppla fel. |
S |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2008/07/06 : 19:59:32
|
Jag har provkört motorn med enbart tre faser (ingen nolla) och den spinner som en katt
quote: Uppenbarligen är det en trefasmotor du har, och då belastas alla tre faserna lika, oberoende om motorn är kopplad Y eller delta, och då behövs ingen noll-ledare. Däremot känns det som om det skulle behövas en skyddsjord
Skyddsjord har jag, den är ansluten i maskin-stommen
quote: Man brukar kunna deltakoppla eller Y-koppla en sådan motor och den behöver ingen nolla utan bara tre faser. Be någon kunnig hjälpa dig. Det kan vara livsfarligt att koppla fel.
Tack,du har rätt, man skall inte prova sig fram om man inte vet exakt vad man håller på med
Maskinen går nu som en klocka . Mvh /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2008/07/06 : 21:42:16
|
quote: Skyddsjord har jag, den är ansluten i maskin-stommen
Toppen, det är inte helt givet att gamla maskiner är utrustade med skyddsjord. |
Hälsningar Jamo |
|
|
|
Topic |
|