HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Varför fotograferar ni?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/07/05 :  11:32:36  Show Profile Send huzze a Private Message
Jag har "aldrig" varit en kameramänniska.

Ändå har jag nästan alltid ägt en kamera och mitt allmäna prylintresse har gjort att jag uppgraderat mig emellanåt.
Först hade jag en "vanlig" kamera som tog vanlig film och där blixten monterades på kameran och hade fyra (4) urladdningar.
Därefter blev det första Canon Ixus-modellen med APS.
Ständigt glömde jag kameran och när jag hade den med mig tog jag inga bilder...
Slutligen gick jag över till digitalt. En Sony kompaktkamera 5Mp. Tog jag fler bilder? Nej, några obligatoriska semesterbilder, nån utsikt (som inte blir lika imponerande på bild) samt utsikten från hotellet.
Den kameran gav jag bort till min sambos äldsta dotter så hon kunde dokumentera sin son (tillika min Gudson) och hans utveckling när han föddes förra året.
Så gick det nästan ett år utan kamera och jag saknade den inte förutom när jag skulle ta bilder på mitt system.
Så då blev det en ny Sony, DSC-H7 långzoom (15ggr optisk) med 8,1Mp (ointressant numer, iaf för mig) och fjärr. Igår blev det stativ till denna och till Canon FS-100 videokamera med minneskort som lagringsmedia som jag köpt till sambons andra dotter som börjar mediegymnasiet i höst.

Så äntligen till frågan:

Varför fotograferar ni? Hur fotograferar ni?

Det finns ju ett och annat proffs här på forumet (ja proffs betyder att man lever på det och borde vara duktig) men säkert även duktiga amatörer. Är det;

1 Semesterbilder för att minnas och/eller plåga bekanta med
2 I rent dokumentationssyfte
3 För att kunna bearbeta/leka/PS'a
4 För att hitta den "perfekta" bilden
5 För att komma ut och se världen ur ett annat perspektiv
6 Något annat

Då jag tillhör kategorin som misslyckas med punkt 1 och inte är så duktig på punkt 3 så blir min tanke mest att kunna punkt 5'a för att punkt 4'a även om jag hittills mest punkt 2'at.

Ni då, hur artar sig Ert fotointresse?

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/07/05 :  13:02:54  Show Profile Send B-200 a Private Message
1
2
4

är mina primära skäl tror jag.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2008/07/05 :  14:19:09  Show Profile Send Fuling a Private Message
2


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/07/05 :  16:26:00  Show Profile Send huzze a Private Message
Verkar som mina alternativ är träffsäkra, men ni får gärna "utveckla" vad intresset innebär.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/07/05 :  17:39:24  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
För att det är roligt...


Waf, Waf!

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/07/05 :  18:32:25  Show Profile Send huzze a Private Message


Exempel...

Edited by - huzze on 2008/07/05 18:32:56
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2008/07/05 :  23:24:49  Show Profile Send Mey a Private Message
2 är nog det som gäller mest för min del.
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2008/07/06 :  00:24:15  Show Profile Send boombox a Private Message
Alla kategorier gäller nog mig men mest för att det är roligt.
quote:
Exempel...

Var till exempel ute och handlade idag tog en bild på en trumpet

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/07/06 :  10:31:43  Show Profile Send huzze a Private Message
Snyggt! Blir lite avis, tänk att "se" tillfällena och dessutom kunna plåta dem.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2008/07/06 :  13:41:21  Show Profile Send matså a Private Message
För min del är att det att man kommer ut i naturen samtidigt. Tycker det är kul att få till den där bra bilden, känslan den underbara känslan att man har lyckats nåtsånär (att man växer). Jag höll på att klydda för mycket med manuella inställningar, vilket man sällan behöver, i alla fall inte när man skall fotografera naturen. För mig räcker om jag vill ha kort eller långt skärpedjup i bilden osv. Inte fibbla för mycket.

Men kort o gott att man kommer ut mycket mer och att man får komponera sin bild.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/07/06 :  15:53:55  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
4 För att hitta den "perfekta" bilden

Mest åt det hållet, tänker jag!

Jag blir glad av bra bilder! Bra bilder på folk, kompisar eller släktingar! Där dom uttrycker känsla och kanske inte ens vet om att nån tar bilden!

Det är en viss del "skapande" med i bilden(!). Det är skönt, som avbrott till det något mer abstrakta jag gör på dagarna (telekombranchen).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/07/07 :  13:08:00  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
I prioritetsordning ungefär:

5 För att komma ut och se världen ur ett annat perspektiv
2 I rent dokumentationssyfte
4 För att hitta den "perfekta" bilden
1 Semesterbilder för att minnas och/eller plåga bekanta med

3 För att kunna bearbeta/leka/PS'a
6 Något annat

Men för närvarande har jag ingen kamera jag är nöjd med, så det är enbart 2 och 1 som genererar bilder.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/07/08 :  10:32:42  Show Profile Send edison a Private Message
Alla alternativen kunde ju passa till nån del, men
1, 2, 4, 5 samt
alt 6, vilket i mitt fall betyder "för att det är roligt!"

Visst petar jag lite i PS men ytterst sällan fotar jag "för att" jag sen vill 'leka' i PS, snarare använder jag datorn för att justera.

Kollade igår igenom en stor hög "o-albumerade" papperskopior, kvar i sina kuvert sen framkallningen... (shame on me;-)

Konstaterade att en del av dem var 'ren dokumentation', mest resor och familj, att detta att ha bilder som minneshjälp verkligen blev tydligt då många var på folk jag inte sett på många år, och på barn som nu är halvvuxna...kunde också konstatera att ett och annat skott var av hyggligt bra klass...vilket ju var riktigt gött!


Säger mej att man bör ta vara på bilderna redan när dom tagits, samt att även när man har "bara" dokumentation i skallen vid fototillfället händer det att "bra bilder" kommer till...

Ska till Frankrike snart, åka lite på landsbygden & längs normandiekusten.
Hoppas att hitta NÅN kanonbild, (jaja, lär stå en och annan kanon där...hehe) det blir hur som helst en kombo av dokumentera vyerna och göra dem så snygga jag kan medelst lite jobb med komposition/exponering etc, som vanligt alltså...


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/07/08 10:41:05
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000