HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Gjuta horn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2008/07/03 :  00:20:38  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hej!
Jag har inte varit så aktiv på forumet på ett tag, hifin har gått på sparlåga i förmån för utomhushobbies. Idag gjorde jag dock ett loppisfynd som satte fart på DIY-cellerna igen:




Har inte mätt men jag uppskattar diametern till 35-40cm i ytterkant, drygt 5cm där den är som smalast.
Jag är hyfsat insatt i arbetsmetoderna med glasfiberväv och polyesterplast och jag har en burk släppvax liggande nånstans, så vad tror ni?
Funderar på att skruva fast en blankpolerad aluminiumskiva eller liknande genom hålet där sladden är dragen, på så vis skulle jag få en definierad kant att gjuta mot i den änden.


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/07/03 :  00:54:03  Show Profile Send esl a Private Message
Är dåligt insatt i horn, men många nyare horn är ganska platta framtill i mynningen.
Skulle kanske lägga lampan på ett plant underlag och låta hornets ytterdiameter öka en aning och eventuellt låta ytterkanten svepa något bakåt.
Någon som kan förklara vågekvationerna pedagogiskt?

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2008/07/03 :  01:38:46  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jo, jag funderade också på att svarva/fixa till någon sorts förlängning så att mynningen blir 90 grader mot mottaxeln (Tractrix).
Ska kolla om det går att göra på ett enkelt sätt, om inte så känns det vettigare att tillverka en riktig plugg utformad enligt vetenskapliga regler snarare än nån lampdesigners (tveksamma) skönhetsideal...

Man skulle kunna arrangera nåt enligt skissen nedan, med den övre MDF-biten löstagbar så att man får loss gjutningen från pluggen sen.


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/07/03 :  10:56:20  Show Profile Send reVintage a Private Message
Megacoooool! Skulle kunna funka med 2" driver. Den ser rätt så "tractrixig" ut, men har du mätt hur det stämmer? Jag kan kolla om du vill. Ge mig begynnelse dia, 1/3 längd dia, 2/3 längd dia och slutdia samt längd så kan man få ett hum.

Om du får för dig att göra det på riktigt så kan du använda LeCleach Excel-ark där man kan göra tratten av remsor från (3?)4-kantigt och uppåt hur långt som helst. Mall för remsorna finns där också.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/07/03 11:06:12
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2008/07/03 :  12:11:33  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ska mäta upp den vid tillfälle, just nu är vädret för fint. Laxen väntar i Siljan

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/07/03 :  13:23:12  Show Profile Send reVintage a Private Message
Ingen brådis här heller. Takläggning, grävning och täta vändor till tippen gäller här.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/07/03 :  13:41:23  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Om du får för dig att göra det på riktigt så kan du använda LeCleach Excel-ark där man kan göra tratten av remsor från (3?)4-kantigt och uppåt hur långt som helst. Mall för remsorna finns där också.


Var får man tag på detta Excel-ark? Jag skulle ev. vara intresserad att prova framöver.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/07/03 :  16:08:49  Show Profile Send reVintage a Private Message
Googla!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2008/07/06 :  22:44:04  Show Profile Send Fuling a Private Message
En liter polyesterplast är inhandlat, i morgon ska jag kolla efter glasfiberväv hos de lokala färghandlarna. Har inte gjort något åt pluggen än.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2008/07/14 :  20:27:54  Show Profile Send Fuling a Private Message
Arbetet med att förvandla den sjukt fula lampan till en gjutform är igång. Jag inledde med att slipa bort lite färg längs kanten så att spacklet skulle fästa, sen monterade jag lampan på en MDF-skiva med en bit gängad stång samt muttrar och brickor.
Hitills har jag spacklat, slipat, spacklat, slipat och spacklat ännu en gång för att få till en smooth övergång från plåt till MDF och därmed få till en hornkontur som slutar 90 grader jämte mittaxeln och mer spacklande lär det bli innan jag är nöjd.

Nästa steg blir att fräsa till en ring av MDF som ska agera ytterkant på gjutformen. Har hittat ett rundat frässtål så om det går som jag tänkt så blir ytterkanten på hornen lite bakåtvikta.
Om allt mot förmodan går som på räls så kanske jag kan uppvisa resultat framåt helgen, men det ska vi förstås inte räkna med.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2008/07/16 :  17:54:58  Show Profile Send Fuling a Private Message
Gjutningen gick käpprätt åt h*lv*t* och pluggen gick inte att rädda.
Skam den som ger sig, plan B innefattar cellplastpluggar som förstörs efter gjutningen och plan C går ut på att skippa gjutandet helt och istället bekanta mig närmare med fräsmaskinen i bästa Petter-stil.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/07/16 :  19:33:31  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Oj, stackare. Jag hoppas verkligen att någon av de övriga planerna
fungerar! Fräsa ringar är inte det roligaste man kan göra...

Vad var det som inte gick?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2008/07/16 :  19:53:43  Show Profile Send Fuling a Private Message
Till att börja med var glasfibermattan betydligt svårare att jobba med än den tunna, vävda glasfiber jag jobbat med tidigare.
Dessutom härdade polyestern på tok för fort för att man skulle kunna plasta hela stycket på en gång vilket i kombination med den stela mattan gjorde att det blev stora luftbubblor mellan plugg och gjutning.
Jag insåg redan innan jag gjort klart att hela gjutningen var räddningslös förlorad, dessutom hade den inte en tanke på att släppa från pluggen. Efter en halvtimmes brytande med skarpa vertyg var pluggen helt förstörd medean glasfibervraket fortfarande satt fast.

Innan jag helt överger glasfibern (jag har en massa material kvar) tänkte jag prova att gjuta på insidan av en liknande form istället.
Den uppenbara nackdelen är att ytfinishen blir betydligt sämre men med tanke på att polyester enligt uppgift krymper en aning då det härdar borde det släppa betydligt lättare.
Lampan är som sagt vandaliserad men jag har ett plåthorn från en urgammal radiohögtalare (?) med ungefär samma form.
Tyvärr är den en en aning bucklig och det vore synd om man skulle förstöra den, men jag är beredd att ta den risken.
I och med att jag nu ska gjuta inuti formen borde gjutningen krympa loss snarare än krympa fast då plasten härdar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/07/17 :  00:12:47  Show Profile Send esl a Private Message
Släppmedel!!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2008/07/17 :  00:38:31  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det var nog inte vaxet det var fel på, problemet var nog att jag gjort formen så oflexibel. Nu när jag provade att gjuta ett nytt horn inuti "radiotratten" nu ikväll var det bara att klämma lite på formen så att den flexade, då släppte hela gjutningen utan problem.
Lampskärmen jag körde med först hade jag bultat fast med mynningen nedåt på en MDF-platta och sen spacklat runt kanten så att den inte kunde flexa det minsta.

Med den här insikten i bagaget tror jag att det skulle kunna gå att gjuta på utsidan av radiotratten också och därmed få snygg finish på rätt sida av hornet. Tål att funderas på, ljudmässigt kanske det inte skadar med en lite strukturerad yta?



Hornet på bilden är som synes långt ifrån färdigt, förutom att frisera fransarna längs kanten måste godstjockleken ökas på markant för att det ska bli användbart. Tanken är att jag ska tvätta bort vaxet, rugga upp ytan och sen lägga på åtskilliga lager till på utsidan. Eventuellt skulle man kunna plasta fast träribbor som följer hornets utvidning för att staga upp det hela.
En sak är säker: jag kommer att vara ganska mör i armen innan jag slipat bort alla rinningar och knölar på insidan.



"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/07/17 :  10:28:42  Show Profile Send asto a Private Message
blåsa med tryckluft mellan form och detalj brukar fungera bra för att få det att släppa också.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2008/07/17 :  10:40:43  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ja, tryckluft var på tal ett tag men som första gjutningen såg ut hade jag nog inte ens fått till en tillräckligt stor glipa för att kunna göra det.
Jag ska gjuta ett till likadant horn ikväll, hoppas det släpper lika lätt det också.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2008/07/17 :  11:27:22  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Självklart skal du gjuta på utsidan av tratten.
Tricket med tryckluft är att borra ett litet hål på lämpligt ställe genom glasfibern precis så djupt att du når gränsskiktet mellan form o plugg, o sen blåsa där. Ibland kan man behöva göra flera hål.
O ibland går det åt H... ändå
Det jag lärde mej, då jag jobbade med att göra formar av glasfiber, var: Vaxa, vaxa, vaxa o vaxa o sen vaxar du ett par gånger till. Och har du spacklat på något ställe med typ plastic padding, så måla det o sen vaxar du det dubbelt så mycket som ovan stående arbetbeskrivning. det är precis som att plastic paddingen suger vaxet genom färgen:

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2008/07/17 :  16:11:14  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jo, nog skulle man ha gjutit utanpå pluggen så att den snygga ytan hamnar på rätt sida. Jag börjar få lite kläm på hur det här funkar nu och det kommer säkert att gjutas fler och bättre horn framöver, än så länge ligger det liksom på leknivå. Innan jag går över på mer komplicerade gjutningsmetoder ska jag tillverka en riktig plugg som är framtagen enligt vetenskapliga metoder, hittills har det som synes handlat om en lampskärm och en gammal tratthögtalare från mellankrigstiden...

Edit: Grymmast vore att köra med vävd kolfibermatta och sen vacuumbagga hela gjutningen så att man får superfinish på båda sidorna... Dyrt och komplicerat dock.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2008/07/17 16:19:48
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2008/07/18 :  00:15:29  Show Profile Send Fuling a Private Message
Funderar lite på det här med att göra gjutformar av cellplast.
Frigolit och polyester är en dålig kombination i och med att frigoliten smälter när den kommer i kontakt med polyestern.

Nu är jag inte helt säker på följande, men jag antar att det är så att det smälter först vid direkt kontakt och inte bara av ångorna från plasten. I så fall skulle man kunna skära ut en frigolitplugg (med hjälp av en värmetråd) och sedan klä in den i ett tätt lager pakettejp som sedan vaxas ordentligt.

När gjutningen är klar gröper man ur frigoliten (med kniv, blåslampa och aceton) och avlägsnar sedan tejpen från gjutningen.
Finishen borde bli skaplig om än inte perfekt, det blir nog lite randigt av tejpskarvarna.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2008/07/19 :  18:15:25  Show Profile Send Lord a Private Message
Synd att det gick åt h..t med lampskärmen..
Den invändiga avgutningen kanske kan bli nått, men den ser ut att ha en grymt ojämn yta. Med tanke på att polyester/glasfiber inte är det roligase att slipa i och man skall ha två lika horn så skulle åtminståne jag byggt vidare på avgutningen och sedan använt den som plugg.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2008/07/19 :  19:17:33  Show Profile Send Fuling a Private Message
Håller med angående lampskärmen, jag tyckte själva konturen såg lovande ut...
Ytan ÄR grymt ojämn och materialet är inte ett dugg kul att slipa, dock köpte jag en roterande gummitrissa och en påse grovkorniga sandpappershylsor idag, gissningsvis blir det en lite annan avverkning med dem än för hand.
Att slipa fram en riktigt snygg yta är bara att glömma, vilket jag aldrig räknat med heller, tanken är att jag ska lyckas slipa ner de värsta ojämnheterna och sen spackla fram något som duger för ändamålet.

Jag har förresten plastat ett till horn sen senast, identiskt med det på bilden. Jag är nu helt på det klara med att den grova glasfibermattan är helt kass att jobba med jämfört med riktig väv.
Om/när jag i framtiden ska gjuta nåt seriösare blir det väv hela vägen de första lagren, sen kan man kanske använda mattan för att bygga upp tjockleken.
Väv finns så tunn som 25g/m2, jämförbart med siden och väldigt följsamt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2008/07/19 :  19:48:57  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Inte för att förstöra DIY andan,men säljs inte färdia trattar nånstans?
(Färdigjutna)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2008/07/19 :  21:03:00  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ryssen: Jo, men till gräsliga pengar (de jag sett i alla fall).

Det som står på min agenda framöver är att försöka hitta någon sorts ritning på ett fronthorn som passar ihop med någon tillgänglig bredbandare.
Det borde ju till exempel finnas horn avsedda för nåt Fostexelement, min ekonomi utesluter de mer exklusiva fabrikaten...
Synnerligen lämpligt vore ju att hitta horn avsedda för FE167E eftersom jag äger ett par sådana, men jag har inga stora förhoppningar på det.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2008/09/18 :  22:07:31  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hittade en till liknande lampskärm på en annan loppis idag. Den nya tratten har dock lite andra mått, "halsen" är såpass smal att den nog skulle passa till en 1" driver. Med erfarenheter från mina tidigare fadäser i bagaget ska jag göra ett nytt försök när tid finnes, förhoppningsvis ska det väl gå bättre men jag lovar inget...
Den nya "tratten" liknar för övrigt mer ett riktigt Tractrixhorn då ytterkanten verkar vara 90 grader mot centrumaxeln, klart intressant!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/09/18 :  23:09:30  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Du kan ju alltid klä sidan som ska plastas med gla-pack först så släpper det garanterat
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000