HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Historia
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2002/12/21 :  20:16:57  Show Profile Send nalle a Private Message
Hur gammalt är stereo? Vem uppfann stereoljudet? Vilken var den första kommersiellt framgångsrika anläggningen? Är det någon som vet mer angående hi-fi begreppets historia.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/12/21 :  21:25:35  Show Profile Send Gus a Private Message
Jag kommer inte ihåg årtalet men den första stereoåtergivningen var live via telefon.Någon gång 18--hundra--? var det och jag har för mig att det var i Paris--ev.Rom--tja,det var några år sedan jag läste om detta.Det var i.a.f.en operaföreställning och i lokalen hade det placerats ut ett par microfoner av någon sort,kopplade till någon form av mixerbord/telefonväxel.Därifrån gick det om jag inte minns fel ledningar till tvåhundra telefoner,dessa telefoner fanns i ett hotell några kvarter från operan.Man gick således till hotellet,betalade inträde,fick sig tilldelat två styck.telefonlurar.En med vänster "kanal"och en med höger.Sedan var det bara att avnjuta föreställningen med en stenhård bakelitlur vid varje öra----
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2002/12/22 :  02:48:52  Show Profile Send nalle a Private Message
Oj, det var tidigare än jag någonsin kunnat gissa.
Men hur är det med de Första inspelningar som gjordes i stereo respektive hifi?
Är det någon mer som sitter inne med historiska kunskaper i detta ämne?

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/12/22 :  05:30:06  Show Profile Send Gus a Private Message
Hittade en länk som ansluter till ämnet.
http://www.telemuseum.se/historia/teatrophon/11.html
Första skivinspelning i stereo lär ha gjorts 1957,kommer inte ihåg mera än årtalet.HiFi står det faktiskt på några gamla skivor som jag har stående i bokhyllan,dom är från tidigt femtiotal,det uttrycket har kanske funnits med ända från begynnelsen s.a.s.?
Hittade lite mer kul på en sida om filmljud/
"Hollywood Studios började snart experimentera med en förbättring av ljudet och släppte år 1941 Walt Disney's film "Fantasia" som var inspelad i sexkanals ljud. Detta ljudsystem kom dock bara att användas under några få år.

I slutet av 30-talet gjorde Bell Laboratories experiment med trekanals ljud och på 50-talet utvecklade man Cinema Stereo, vilket var ett ljudsystem med fyra till sju kanaler. 1958, när stereoljudet introducerades, blev dock ordet stereo förknippat med två kanaler ty detta var vad den då existerande LP-tekniken kunde hantera."

Flerkanal kom före stereo alltså,vilket betyder att vi nu är på väg tillbaka igen med alla våra hemmabiokanaler

Edited by - Gus on 2002/12/22 05:47:06
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/12/22 :  15:27:38  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej!
Det var en engelsman som skrev den första "vetenskapliga" studien av stereo. Kommer tyvärr inte ihåg hans namn, tror att han var inblandad i Tannoy...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/22 :  16:19:13  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Stereoskivor började komma i större mängder i början av 1960-talet om jag minns rätt. Då, eller snarare några år senare, var det samma hausse på försäljning av tvåkanalsanläggningar med vinylspelare som det är på hemmabio nu. Stereoradio kom också på 60-talet.
I början använde man stereo också för simpla effekter som ett ljud som glider över från vänster till höger. Häftigt när man hörde det första gången men inte utan att man kunde låta bli att skratta åt det redan då.
Jag och de flesta andra upplevde stereo som ett stort lyft då. Anläggningarna var så dåliga på att förmedla rumsinformation att stereon gjorde ljudbilden mera levande. Med den anläggning jag har nu tycker jag det går bra med mono, om det är en bra inspelning finns det ändå kvar mycket rumsinformation. Så frågan är om inte många köper multikanal för att de har för dålig stereoanläggning och sedan blir hembion också dålig eftersom det är mycket dyrt att hålla sig med fem kanaler av bra kvalitet.
I går var jag och köpte Deluxe versionen av Velvet Underground & Nico. Jag var litet tveksam när jag såg den först för ett par månader sedan eftersom jag redan hade den remixade versionen men enligt info på en annan sajt är den bättre. Och om man kan få världens kanske bästa rockplatta i förbättrad version så måste man ju köpa den. På Deluxen finns både mono och stereoversion. Jag har bara hunnit att lyssna på mono än så länge. Men den låter i alla fall bättre än den förra remixade stereoversionen. Nicos röst kommer fram bättre och förvånansvärt nog blir basen mer rumslig i mono, man hör tydligt efterklangen och hur den ebbar ut i rummet (bas = basgitarr och trummor).
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2002/12/23 :  00:40:14  Show Profile Send nalle a Private Message
Tack för informationen & länken.
Jag får fortsätta leta efter när hifi-begreppet myntades. Jag har för mig att jag hört en exakt definition av vad som får kallas hifi. Någon som vet mer om detta?

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/23 :  14:15:53  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag kommer ihåg litet om hifinormen också, fast inte alla detaljer. Jag kommer inte riktigt ihåg när den kom men jag tror att det var på 60-talet, på 70-talet fanns definitivt sådana normer. Anledningen var att produkter marknadsfördes som hifi trots att en del var helt undermåliga i detta avseende. Man ville då specificera en del minimivärden beträffande tekniska specifikationer. Det är rätt klart att en förstärkare med 5% THD (total harmonisk distortion) inte kan låta bra, inte heller en högtalare som har en frekvensgång 100 Hz till 12 KHz + - 12 dB, eller en skivspelare med ett svaj på 0.6. Det var alltså på ungefär denna nivå en del produkter befann sig. Det var därför mycket positivt att man satte gränser i det första steget. Man skulle kunna litet förenklat säga att produkterna var så dåliga att de blev garanterat bättre med bättre mätresultat.
I nästa fas hade nog normerna snarast en negativ funktion. Jag tänker på förstärkarspecifikationer på 70 och 80-talet. Man kunde genom hög motkoppling minska THD till mycket låga värden så att man hade en förstärkare med i praktiken ingen distortion. Men det ledde till att en parameter var bra medan andra omätta egenskaper kunde vara rätt så dåliga.
Det är nog en anledning till att vi idag inte lägger lika stor tonvikt vid de mätbara egenskaperna (i alla fall de vanliga standardmätningarna). En någorlunda kompetens konstruktör får alltid bra värden på standardmåtten och det är annat som gör om en förstärkare låter bättre eller sämre.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000