HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Köpa en Nikon ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2008/06/30 :  21:03:27  Show Profile Send pix a Private Message
Hej
Jag har gått och kikat på att skaffa en ny kamera
En Nikon D80 känns rätt
Finns det några genvägar här, som att importera den från utlandet eller så?
Tjänar man nått på detta? och i så fall var bör man köpa den?
Jag var nära att köpa en på Heathrow ap för ett år sen. Skiljde då ca 2000:- mot butiken i Sverige, men vet inte om det skiljer så mycket i dag.
Tyvärr är inga utlandsresor planerade i närtid
Mvh
/Pix



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

j3n5
Member

58 Posts

Posted - 2008/06/30 :  21:51:31  Show Profile Send j3n5 a Private Message
De kostar ca: 7000:- i Sverige för tillfället. En kompis till mig var i San Fransico och köpte en förra veckan för ca: 5000:- Tullen brukar vilja ha en del att säga till om när man försöker importera själv. Annars finns ju begagnade D80 på blocket och fotosidan.se för under 5000:-

Aurum Cantus M-102, Nuprime, Audeze.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/07/02 :  14:03:38  Show Profile Send jonasz a Private Message
Pix, kolla in Samsung GX-20. Sprillans ny modell (samma som Pentax K20D) och måste vara bland det mest prisvärda som finns på marknaden idag. Dessutom passar (nästan) alla Pentax-objektiv sedan Hedenhös... Testade ett gammalt 70-talsobjektiv på min K10D och det funkade galant med fokus (fick ju ratta manuellt förståss) och bildstabilisering!

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GX201855

Finns ännu lite billigare t ex här: http://www.dnet24.de/xt/product_info.php?ref=53&products_id=0000000584387


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2008/07/02 :  22:00:19  Show Profile Send pix a Private Message
Tack Jonas, nu blir jag sådär osäker igen
Nejdå, fast jag har en analog Nikon och det vore kul att kunna använda objektiv, blixt mm
Jag tror att det skall funka med en D80
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2008/07/02 :  22:28:42  Show Profile Send acebowler a Private Message
Köp D80! Har en själv och är inte besviken!

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/07/03 :  00:26:19  Show Profile Send Roq a Private Message
Håller med om att D80 är bra!
Många tjafsar om att man inte ska köpa den för att den är en "gammal" modell. Tja, den blir inte sämre för att den är "gammal"...
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/07/03 :  07:46:35  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
pix - försök läsa på ordentligt om hur dina objektiv passar och vilka funktioner som hänger med vid byte till D80. Kompabiliteten är lite olika beroende på vilka objektiv du har. Det finns en del nämnt om detta i tråden Nikonklubben här under Ordet Fritt: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61744. Tröska igenom den så finner du kanske en del matnyttigt.

För min del visade det sig att mina gamla helmanuella Nikon-objektiv behövde D200/D300 för att vara praktiskt användbara.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2008/07/03 :  10:33:11  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Hej Pix,
Köp Nikon, o dina gamla objektiv passar, kanske får du ratta manuellt..men men...har en vän som bara köra gamla manuella objektiv på sin D70s. Tyvärr är det väl lite så att dom som säljer beg objektiv idag har börjat fatta att dom funkar på
Digitalkamrorna. Så jag upplever det som om att det har blivit lite dyrare med beg till Nikon nu.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/07/03 :  17:23:30  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Problemet med manuella objektiv på kameror under D100?/D200/D300 är att objektiven förvisso passar och du kan ta kort men någon ljusmätning blir det inte. Antingen får du gissa dig till ljuset, testa eller ha en lös ljusmätare, kanske inte helsmidigt men visst går de att använda.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/07/03 :  20:11:05  Show Profile Send jonasz a Private Message
Varför funkar inte det med Nikon? Funkade fint med min Pentax?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/07/03 :  20:30:12  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det fungerar med Nikon förutsatt rätt kamera, dvs en mer avancerad modell.
Jag misstänker att det helt och hållet har att göra med att positionera kameramodellerna på marknaden.
Likadant så fungerar inte autofokusobjektiv (om man vill ha autofokus alltså) utan inbyggd fokusmotor på de enklaste modellerna (i princip de med en kommandoratt istället för två, gäller dock ej D50), men där handlar det ju också om att spara pengar såklart. En fokusmotor kostar ju extra att sätta i.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000