HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Jointmaker pro - för chassimakare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/06/29 :  21:49:14  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Läste Gör så här och hittade ett tips jag bara måste vidarebefordra, om den här maffiga "vaggan", anhållet, styrmojen eller vad man ska kalla det, för japanska handsågar. Alla som har provat dem vet att de är helt suveräna på att såga i trä.
Med den här grejen lär de bli oslagbara. Som exempel har de sågat igenom en 20mm rundstav av ek - på ett drag. Snittet lär ha blivit slätt som glas.

http://www.bridgecitytools.com/Products/What's+New/Jointmaker+Pro

1295 dollar. Svindyrt. Men jösses vilka fina små chassibitar eller trädetaljer till högtalare man skulle kunna såga med den.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2008/06/29 21:50:53

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/06/30 :  07:18:07  Show Profile Send MatsT a Private Message
Oj, jag blev riktigt sugen på en sån!
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/06/30 :  10:22:35  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Jag med. Ibland önskar jag att man hade nån slags liten förening med delat ägande eller utlåning, typ bilpool fast med verktyg.
Verktygspool! Där vore en sån här grej given.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/07/02 :  13:18:26  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Det är ju ett jättebra förslag - men var ska den placeras???? Om man måste resa några timmar, kan man snart ha lagt ut motsvarande en ny maskin ändå (lite överdrift, men ändå). Kanske det skulle kunna vara så att en person på forumet som redan har en fin maskinpark skulle kunna hyra ut denna per timma åt hugade spekulanter. Om man har en verktygspool, och man bara köper ETT verktyg, skulle det inte funka - om man är 5, får man ändå betala 1300 för detta ENDA verktyg (exkl frakt). Det blir väldigt dyrt om man ska ha flera verktyg! Och vad händer om inte alla vill ha/betala för nästa verktyg? Jag tror det är bättre att det är en eldsjäl, som verkligen vill ha verktyget själv, och sedan kan se en eventuell uthyrning som ett plus. Hoppas det inte låter hätskt!!! Jag tyckte själv det var ett jättebra förslag, men när jag tänkt på det kom vissa funderingar upp...

Mvh
Andy

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/07/04 :  10:46:52  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Jag tror att det måste vara lokalt baserat isåfall, precis som bilpoolar är. Men som tur är finns det ju fler än hifi-DIY:are som kan vara intresserade av att använda verktyg.

Man måste också ha fler medlemmar än fem för att det ska funka. Så är det med bilpool också. Den stora skillnaden är ju att man i en verktygspool måste ha många verktyg till uthyrning, medan man i en bilpool bara skulle ha bilar. En stor skillnad mellan bilar och verktyg är dock drifts- och underhållskostnader, så där tror jag att man skulle ta igen mycket av nackdelarna gentemot bilpoolens "enverktygs-uthyrning". Man måste bara hitta break-even-fördelningen av antal medlemmar och verktyg.

Sen vad det gäller ägande: jag är långt ifrån säker på att det fördelas så enkelt som att man "delar kostnaden på fem om man är fem". En ekonomisk förening kanske skulle funka?

Specialverktyg som jointmaker pro skulle få förtjäna sin plats genom att bevisa sin användbarhet, gissar jag. Ett dyrt verktyg som ingen använder kan man inte ha. Men det finns ju många andra invändningar också mot "pool"-lösningen, till exempel: bandsågen då? Den är också dyr, men inte lätt att flytta. Då måste poolen ha tillgång till verkstad också. Lokal=>hyra.

Men man skulle också kunna tänka sig en mer organiserad variant av din eldsjäl som hyr ut. Alltså att flera går ihop i en förening, men att var och en fortfarande köper in respektive verktyg och har det hos sig, men kan hyra ut det - eller låna ut det. Föreningsavgiften skulle kunna vara hyran? Med nån slags procentuell fördelning utifrån hur mycket deg som läggs ner per medlem i inköp av verktyg. Det går säkert att ordna, men det vore kanske smart att prata med folk som har erfarenheter av t.ex. bilpooler eller andra liknande verksamheter. Där finns det säkert lösningar.

Det finns ju en del fördelar med att ha en förening i ryggen också, när man gör saker - till exempel köper verktyg.

Edited by - zix on 2008/07/04 10:47:12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000