HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Muting med transistorer evil thing enl Tent
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2008/06/25 :  19:17:58  Show Profile Send Bardis a Private Message
Detta är saxat från Tentlabs hemsida. Enligt honom är muting med transistorer inget att ha. Någon som provat att löda bort dessa? En nackdel med att göra detta är knäppar vid på/avslag. Går det komma runt problemet?

quote:
One of the most evil things found in CD players and DACs are muting transistors. These short the output when switching on / off the equipment, to avoid clicks in the speakers. This works fine, but the parasitic effect of these transistors is phase modulation, which muffles the sound and decreases focus and 3D imaging. More expensive machines have a relay, which works perfect, otherwise cut these transistors out !

Modda allt som går att modda!

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/06/25 :  20:05:35  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Du kan ha ett relä med normalt slutna kontakter som kortsluter via ett motstånd (som redan finns). Problemet är att göra relämanövreringen klickfri eftersom reläspolen genererar transienter.

Personligen anser jag att de fåtal pF som shuntar har en försumbar inverkan.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2008/06/25 20:07:22
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/06/25 :  22:19:41  Show Profile Send reVintage a Private Message
Bort med skräpet. Gruset utgör en olinjär impedans, kan aldrig vara välljuds-befrämjande!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7956 Posts

Posted - 2008/06/25 :  22:43:44  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag har klippt (inte lött:) bort dem i mina senaste två eller tre spelare, klicket bekymrar mig inte.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2008/06/26 :  05:37:34  Show Profile Send Bardis a Private Message
Fuling, är det någon stor ljudförbättring?

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7956 Posts

Posted - 2008/06/26 :  12:08:33  Show Profile Send Fuling a Private Message
Törs inte svara på det då jag moddat andra saker samtidigt som jag tog bort trissorna.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2008/06/30 :  20:57:30  Show Profile Send Bardis a Private Message
Om man vill använda ett relä kan man då låta de befintliga transistorerna driva spolen i reläet?
Sedan måste man ha lämplig strömkälla till reläet som orkar driva det. Finns antagligen inte på utgångskortet. Då blir det luftledning från PSU kortet.

Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2008/07/04 :  23:49:49  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jag plockade bort transistorerna i min Pioneer-spelare för ett par år sen. Om det verkligen gjorde någon skillnad kan jag inte svara på, för samtidigt bytte jag op-ampar och kopplade förbi en onödig elektrolyt som satt i signalvägen. Men klickljuden är så tysta att de aldrig har stört mig det minsta.

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2008/07/05 :  18:26:04  Show Profile Send Bardis a Private Message
Har testat att pilla bort trissorna själv nu. Pillade även bort ett par kondingar som shuntade signalen till jord,kanske inte nödvändigt. Resultatet är inte omedelbart urskiljningsbart. Kanske något mörkare klang, kan bero på kondingen.
Enda oljud som märks är att det brusar något när spelaren står i standbyläge.

Får se om jag lyckas göra en relästyrd mutingkrets.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000