HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 exponentialhorn för oss som inte kan bygga?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2008/06/25 :  09:35:34  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message
Hej,

Jag ramlade över denna på webben.

http://www.billebro.se/show_prod.php?prod=1095

Kan det vara något vettigt för oss som vill ha ett fint horn hemma men inte orkar eller kan bygga?

lyssna först, bedöm sedan.

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/06/25 :  14:56:27  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Nej, tyvärr. Inte ens Billebro kan trolla med knäna. I bästa fall är
den användbar över 50-60 Hz. Pga den lilla lådvolymen blir det stora
fasskift längs hela frekvensomfånget och frekvensgången blir vågig
vilket ger ett bonkigt ljud.

Att stacka 8-16 kan hjälpa då det ökar mynningsarean, så såvida du
inte stackar enormt många är det ingen bra idé för hemmabruk tyvärr.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/06/25 :  18:40:51  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Nu 1799:-/st...

Man undrar ju lite, kan se att det element (vad det nu är för något) som sitter där har plåtkorg (man ser pressningen ganska väl), detta är inte en bra bestyckning om lådan är tänkt att användas för turnébruk eller liknande, stukad korg = nytt elment...

Hemma, ja kanske, men jag blir tyvärr skeptisk när det är såhär billigt.

Är detta möjligtvis någon scooper variant eller liknande med tnake på element placeringen?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2008/06/25 :  20:35:09  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message
Ahh, odugligt med andra ord :) Man kanske ska prova och köpa hem en och testa, det är ju inte så stora pengar.

lyssna först, bedöm sedan.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/06/25 :  22:11:12  Show Profile Send linnar a Private Message
"Kan även kasta bas långt tack vare hornkonstruktionen"!? Jaha, den har alltså någon slags
katapullt inbyggd så den kan kasta iväg lådan långt bort.... Hoppas den kastar iväg skräpet så långt att man slipper se det mer.



Edited by - linnar on 2008/06/25 22:12:39
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/06/26 :  07:51:29  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Man kanske ska prova och köpa hem en och testa, det är ju inte så stora pengar.


Detta är det smarta i kråksången, det är detta resonemang som de hoppas att man skall föra, och jag kan inte säga emot.

Jag vill helst inte smutskasta en produkt jag inte hört eller ens sett i verkligheten, trotts det så är det någon form av "alarm" som går igång hos mig.

Låt säga att den presterar bra, det gör den säkerligen sett till pengarna man får lägga ut, men första gången man slinter och tappar den från rampen eller scenen så är den med stor sannolikhet obrukbar tills man trycker i ett nytt element.

Men visst, på 5 spelningar har man ju tjänat in pengarna, jag är dock inte särskillt förtjust i den "slit och släng" mentalitet som nu råder inom allt fler marknader.

Vad jag TROR :

För seriöst proffsbruk... njaaee
För sommardunk i hemma i träggårn... ok

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000