HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Esoteriska musiktips
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Outer heaven
Member

100 Posts

Posted - 2008/06/23 :  19:29:46  Show Profile Send Outer heaven a Private Message
Kort bakgrund till varför jag startat den här tråden:

Jag tror att många liksom jag har en eller ett par genres man gillar lite mer än andra, och som man är lite mer bevandrad inom. I mitt fall är det hårdrock och jag har då en dragning åt det mer extrema hållet. Lyssnar mycket på olika former av doom, death, black och thrash metal och skulle uppskatta att 80% - 85% av min skivsamling består av denna typ av musik.

Jag försöker emellertid att inte vara så himla inskränkt, och att alltid hålla ett öppet öra för andra typer av musik, och då och då dyker det ju upp något från någon helt annan genre som man verkligen gillar.

Problemet är ju att de flesta lite mer esoteriska genres tar tid att sätta sig in i, och även om jag själv då har koll på många skivor jag anser vara riktiga guldkorn inom min egen genre, hårdrock, så är det ju en djungel för någon som kanske är mer hemma på Jazz och vill testa på någonting nytt - på samma sätt är det ju svårt för mig att veta var jag ska börja om jag vill hitta en riktigt bra jazzplatta utan att behöva leta mig igenom skiva efter skiva som egentligen bara är skräp, att det går många trista skivor på varje fullträff är ju rätt genomgående för alla genres.

Vad är då syftet med tråden?

Jag hade tänkt att musikintresserade som inte är rädda för att lyssna på ny musik utanför sin "egen" genre kunde samlas här och ge tips på enstaka skivor inom ens eget specialområde som man tycker är riktiga guldkorn inom genren, och som man tycker att alla som kan uppskatta ett visst mått av musikalisk integritet - även om de egentligen inte gillar typen av musik - borde lyssna på åtminstone en gång.

Rena musiktipstrådar brukar ju dock bli rätt tråkiga och ingen blir ju visare av att skiva på skiva radas upp utan att man egentligen vet vad det handlar om, så för att göra det hela mer intressant så har jag tänkt mig följande format:

Vi skriver ner lite bakgrund om artisten och skivan och varför vi gillar den, och för att man inte ska behöva springa ut och blindköpa massa skivor man kanske inte gillar sen så tycker jag man kan ladda upp eller länka till åtminstone en låt som man kan provlyssna. För att främja viljan att prova någonting nytt, så får man inte heller ge något tips själv, om man inte först tar till sig av ett annat tips i tråden, och talar om ifall man gillade det eller inte, och varför eller varför man inte gillade det. Låter det bra?

Jag sparkar igång det hela genom att tipsa om ett Doom Metalband som heter Warning, det är en trio från Storbrittanien och deras andra skiva Watching From A Distance är ett mästerverk inom genren. Det här är ultra-depressiv, långsam och uppslukande Doom med texter om lidande och svunnen kärlek, långt ifrån den tidiga doomens förfäder Black Sabbath. Låtarna är långa och utdragna, med fantastiskt dystert gitarrspel och långsama, men ändå bestämt pådrivande trummor. Sångaren har en ren sångstil och levererar klagande toner med stor inlevelse, och det förekommer inga former av "growl" eller andra skrik som annars brukar få många att tveka på denna typ av musik. Skivan släpptes ursprungligen 2006 i liten utgåva och gick givetvis den stora massan obemärkt förbi, men har blivit en favorit bland fans av genren. Den har nyligen återutgivits på CD och för första gången även på LP, vilket är tur för den var omöjlig att få tag på innan det.

Det kan nog vara ganska svårsmält musik för den oinvigde, det finns inga anvancerade musikaliska egenheter i själva låtarna, men de kräver likväl lyssnarens fullständiga uppmärksamhet för att kunna fylla sitt syfte, det här är ingen musik man drar på på förfesten, det här lyssnar man på ensam, i ett mörkt rum med regnet smattrandes mot fönsterrutan.

Om det är någon som vågar anta utmaningen så går det att lyssna lite här t ex:
http://youtube.com/watch?v=774GvRN2yKk

Jag vet inte om det är mot reglerna att länka till nedladdningar av hela album så därför låter jag bli, men om en moderator bekräftar att detta är ok så kan jag ordna det



Hoppas det kan bli en kul tråd och att man kan htta några nya favoriter.

Tell me why I had to be a powerslave.

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/06/23 :  20:53:09  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Trevligt initiativ, vi delar mångt och mycket samma musiksmak och Warning var nya för mig, bra tips - ska kollas upp!

Hoppas också att det i denna tråd kan bli den bredd som Outer Heaven eftersträvar. Tycker också det är trevligt om det finns länkar till tex youtube, myspace, allmusic eller artisters egna hemsidor så att det går att provlyssna på det man för fram här i tråden. Ska följa den med spänning.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2008/06/26 :  09:19:28  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Då vill jag börja med att inte rekomendera det mest esoteriska i min skivsamling utan ta det som gav mig grunden för intresset och som är en ganska vanlig platta i skivhyllorna. Köp Miles Davis "Kind of blue", lägg dig i hängmattan en ljummen julikväll med ett glas av ditt favorit Pinot Noir och låt en timme med en av de bästa få passera.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/06/26 :  18:28:11  Show Profile Send Zombie a Private Message
Outer Heaven: helt rätt, du har blivit för mesig och mainstream, sök dig nya, spännande vägar utan gotisk parafernalia...
Kolla www.allmusic.com, där finns vägledning för en kunskapstörstande, vilsen själ...(eller har ni en så'n?)

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2008/06/26 18:29:45
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/06/30 :  19:06:13  Show Profile Send rolnor a Private Message
Har hittat "min" jazz sent om sider, tänkte tipsa om Hiromi, en japansk kvinnlig keybordist som passar min smak perfekt
http://www.hiromimusic.com/

Om nån är nyfiken på lite experimentell electronic så rekomenderar jag Rupert Hine.

rolnor
Go to Top of Page

Toerne
Member

54 Posts

Posted - 2008/06/30 :  23:30:41  Show Profile Send Toerne a Private Message
Outer heaven: Var köper man vinylen?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000