HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Jazz som mässmusik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/06/19 :  09:55:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det verkar finnas nån hatkärlek till jazz, speciellt på mässor.

Då jag själv gillar en hel del av jazz och lyssnar på det hemma
(plus att den ganska ofta är väl inspelad), så vill man ju ta med sig lite sånt till kommande mässan på Arken.

Så ni som retar er på jazz, vilken typ av jazz är det som inte fungerar?

  • Långsamt plinkande på ett piano i disharmoniska tonskalor ?

  • Storbandjazz med skrikande brassavdelning?

  • En mindre orkester där alla "spelar olika låtar samtigt"

  • Jazz, klassifiserad som Hissmusik? (Diana Krall, Rigmor gustafsson

  • Moderna jazzens ledarinna - Patricia Barber ?




Nå ?




"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/06/19 :  10:46:44  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Det är inte jazzen i sig jag retar mig på, snarare bristen på
mångfald, det spelas i stort sett bara jazz (eller klassiskt).
Storband skulle vara superkul att höra på mäsa, något som svänger
och skakar om ordentligt. Ofta är det rätt "tråkig" jazz i min
mening, av typen "lyssna på det här i den här låten" och allt annat
är avskalat, visst, det kan vara intressant, men ska man lyssna på
en mansröst, en kninnoröst, ett piano, en saxofon osv per låt så
blir det många låtar och mångfalden mellan musikstilar blir lidande.



Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/06/19 :  11:03:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Om det är brist på mångfald, så får väl de som inte vill höra jazz ta med sig något annat.

Endast 1 gång under alla mina mässor, i Sverige lika väl som i München 2007& 2008, har jag blivit nekad att spela en skiva när jag frågade. Då gick jag oxå ut därifrån.
Ta med egna skivor och FRÅGA snällt om det går att få spela ett spår vid lämplig tillfälle.

Infected Mushroom, AC/DC, Die Krupps,,, inget har blivit ratat ännu,,,
Så därför så håller jag inte med om det. Kan man klaga på musikvalet som spelas, bör man kunna fråga om man får spela något annat.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/06/19 :  11:28:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Som utställare kan man inte tillgodose allas behov vad gäller musiksmak eller önskemål. Några kommer blir besvikna. På Arken 2006 fick jag vid ett tillfälle sura kommentarer från ett par besökare för musiken i mitt rum - som en annan besökare tagit med sig och fick spela!

Kanske är det bäst om både utställare och besökare utrustar sig med tålamod samt tar med egna skivor. På detta sätt lär det finnas bäst möjligheter att göra (nästan) alla nöjda!




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/06/19 :  16:27:38  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Även jag tar alltid med mig egna skivor och jag aldrig blivit nekad
att få provspela, ibland har det varit kö, så jag har fått vänta
några låtar. Så det har det inte varit något problem med
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/06/19 :  22:42:09  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
quote:
Långsamt plinkande på ett piano i disharmoniska tonskalor. En mindre orkester där alla "spelar olika låtar samtigt"

Sån jazz gör just mig fruktansvärt uttråkad och i längden illamående.
Däremot funkar resten bra i mina öron.
Men jag är ju bara en enda individ, och inte alls en represenTant för den stora massan.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/06/20 :  17:00:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Storbandsjazz kanske väljs bort av de som demar? Jag menar, det är inte många anläggningar som klarar sånt på ett trovärdigt sätt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/06/21 :  10:13:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det är många som har åsikter om det på mässor och andra trådar, men inte här,, men det är väl som vanligt att FÅ läser under musikdelen.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/06/21 :  10:47:13  Show Profile Send B-200 a Private Message
SVAR:

# Storbandjazz med skrikande brassavdelning?

# En mindre orkester där alla "spelar olika låtar samtigt"

och hysteriska crescendo (hoppas jag stavat rätt)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/06/21 :  11:04:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Asimov: Har du ofta hört Storbandsjazz på mässor ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/06/21 :  11:05:33  Show Profile Send iroise a Private Message
Jazz är väl poppis hos många hifi-människor och dessutom fördelaktigt att dema med iaf den mera glesa sorten. Storband däremot är det glesare med och det krävs en bra setup för att få detta att låta bra! Jag själv har inga större problem med jazzen som arrangörer demar med eftersom jag som regel vet vad det är för inspelning. Ac/Dc och sådant tycker jag det är glesare med och där behövs det också bra doningar för att det skall låta tunnt/skrikigt! Skulle jag eventuellt reta mig på någon jazz är det väl den som är tacksam att få att låta bra typ trios eller varför inte P Barber. Den som inte vet något om inspelningar får kanske fel intryck av en anläggnings prestanda.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000