HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Äldre Infinity burkar (och äldre high-end)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/06/16 :  13:24:46  Show Profile Send OcA a Private Message
Vet att intresset är stort här på forumet för äldre Infinity.

Har kollat runt lite på olika annonsmarknader och hittat diverse äldre Infinity som verkar löjligt prisvärda...

Ren 90, Kappa 9A osv osv...

Nu till pudelns kärna!

Hur står sig ljudet idag och hur låter de? Finns säkert ett ton recensioner på nätet, men det är mer intressant att höra från någon som faktiskt äger/har ägt dem.

Vet att drivningen av dessa bestar kräver lite pulver, så räcker mina steg på 4x300 watt 8 ohm, alt bryggat 2x800 watt 8 ohm?

Det jag är orolig för är att de inte ska räcka till för att driva basarna som tydligen är extremt knöliga med runt 1 ohm i impedans i vissa lägen.

Fritt fram för tyckande! Även tips på andra äldre Infinity är kul att få!

Hur är det med service och rep på dessa? Lär inte vara gratis att laga banddiskanterna om de ryker... Om de ens går att laga längre?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2008/06/16 23:59:15

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/06/16 :  15:03:20  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Om din förstärkare klarar att driva dessa på ett bra sätt har egentligen med hur pass bra din förstärkare är att klara svåra fasvridningar och låga impedanser framför hur hög effekt den har.Dvs konstruktionne säger klart mer än effekten,eller med andra ord hur bra den presterar inom den klassiska effektkuben.

Om det är ett flerkanalssteg som du har så blir det klart svårare eftersom de sällan är så bra på att klara just låga impedanser och svåra fasvridningar.MvhKristofer
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/06/16 :  15:31:02  Show Profile Send OcA a Private Message
Inget flerkanalssteg här inte.

Det är två PA-steg i den högre skolan, men de brukar vara rätt begränsade under 2 ohm. Har inte sett någon kubmätning på dem, men pulver finns det gott om från iaf 2 ohm och uppåt.
I 2 ohm petar de ur sig ca 650 watt per kanal.

Iofs har de kortslutningsskydd och hela fadderullan, så blir de överbelastade eller kortslutna slår de ifrån per automatik.

De bör klara att driva högtalarna, men hur det sen låter är en annan femma...

Högtalarna då? Någon som har input på dem?

Edit:

Saxat från en recension av Mackie M1400:

"FR Series power amps don't pull power out of the ozone or switch on and off a gazillion times a second. They're traditional "lead sled" designs with massive toroid transformers, huge storage capacitors, state-of-the-art output devices, and cooling systems that outperform all amps in their price ranges. They deliver enormous amounts of current into extremely low impedances -- and they have dynamic power reserves to spare. The reason FR Series amps are so affordable is because of Mackie's huge investment in automated manufacturing technology, not because they cut any corners."

"#8226; Wide power bandwidth. It's easy for an amplifier to put out high frequencies (not much electrical energy is required). But low frequencies demand awesome amounts of power. In order to sound good, a power amplifier has to be able to deliver flat response over an extremely wide range of frequencies. The outputs of an FR Series amplifier are very flat and wide: +0/-3dB from 10 Hz to 80 kHz and full power capability to 100 kHz.
#8226; Fast voltage slew rate. An amplifier must be able to reproduce brief, intense bursts of energy¨transient peaks¨at the same rate they are input to the amp. An amplifier's ability to do this is measured by its voltage slew rate. The slew rate of an FR Series amplifier exceeds 50V/µsec. That's one of the fastest slew rates of any pro audio amp.
#8226; Low distortion. On all fronts, the FR Series amplifiers rival snooty, creampuff audiophile amps. Total Harmonic Distortion spec (THD) for each member of the FR Series is 0.012% at 8 ohms 20 Hz-20 kHz."

Borde funka bra tycker man... Men måste försöka leta upp en mätning på steget...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2008/06/16 15:43:57
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2008/06/16 :  15:54:12  Show Profile Send David A a Private Message
Har ägt Kappa 9 under många år tidigare, och dom är rent grönjävliga att driva. Risken är att dina steg helt sonika slår ifrån.
Verkar mycket svårt att hitta reservdelar till numera, så kolla basarnas kantupphängning vid eventuellt köp. Diskanterna är avsäkrade, så dom brukar överleva. Däremot så brände jag mellanregister kalotten ett par gånger.
För att få en hyfsat homogen ljudbild så är ett rejält lyssningsavstånd ett måste, för dom lider av skapliga fasfel pga mängden element som dom ståtar med.
Mycket högtalare för pengarna om man ser till storlek, men jag skulle nog ändå lyssna på dom före köp. Förutom fasfelen så är dom även ganska råa i mellanregistret enligt mig. Men dom spelar onekligen med en stor ljudbild om du får till placeringen.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/06/16 :  15:59:39  Show Profile Send OcA a Private Message
Tack för input!

Ja, Kappa 9 är onekligen en riktigt stor högtalare! Tror inte jag kommer köpa just dem om det blir begade Infinity. Jag lutar mer åt Ren 90 faktiskt.

Rummet jag har är ca 50 kvadrat, men lyssningsavståndet till burkarna blir på sin höjd fyra, fyra och en halv meter.

Har sett att det finns rep-kit till basarna på ebay och även utbyteselement för diskant/mellan att köpa, men det kostar lite...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2008/06/16 16:12:20
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/06/16 :  16:52:19  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja jag skulle inte tro att det blir särskilt bra med Pa till Infinity, då finns det bättre högtalare som är ämnade för detta exempelvis Adamson. MvhKristofer
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/06/16 :  18:32:40  Show Profile Send OcA a Private Message
Tanken är ju trots allt god...

Någon som har mätdata på Ren 90 burkarna? Fas och impedans...

Ltd Ed modellen i svart högglans är riktigt läcker...! Dregelfaktor 110...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/06/16 :  23:58:32  Show Profile Send OcA a Private Message
Finns det andra roliga äldre high-end burkar man ska spana efter? Canton Digital, NHT 3.3, B&W Matrix 802/801 osv osv... Vore kul att se hur mycket man får för pengen idag!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2008/06/16 23:59:41
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/06/17 :  10:43:37  Show Profile Send OcA a Private Message
whiskyman -> Hade inte tänkt släpa hem några PA-högtalare till vardagsrummet... Då blir nog frun vansinnig och sen tror jag inte att hifi-kvaliteterna är särskillt höga med PA högtalare, men jag kan ju ha fel eftersom mina PA-steg har skyhöga hifi-kvaliteter...

PA högtalare kanske vore nåt till hemmabion dock...

Sedan finns det ju tydligen boxar som kan höja upp impedansen på högtalare. Kanske kan funka med dessa tröga Infinity?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/06/17 :  11:47:16  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
quote:
Någon som har mätdata på Ren 90 burkarna? Fas och impedans...


Inte på Ren 90, men här har du mätdata på en annan gammal Infinity klassiker:
http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/988infinity/index6.html
Tror knappast att 90'an är mindre svår för stärkaren.

Sedan har du en Infinity sajt här:
http://www.bobbyshred.com/infinity.html
Mycket läsvärt om klassiska Infinitys.

Och på tyska:
http://www.infinity-classics.de/infinity/index.htm

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/06/17 :  12:25:32  Show Profile Send OcA a Private Message
Impedansen i basen var väl inte så jättekrånglig, men väl en bit under 1 ohm i högre diskanten om jag läste bladet rätt...

Tack för länkarna!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/06/17 :  13:33:09  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej OcA, hifikvaliteten är låg hos Pa över lag utifrån de steg och högtalare som jag hört.Men om du tänker dig att skaffa ett par Infinity så vore det läge att byta förstärkare utifrån min erfarenhet.<det är andra saker som gör att PA är PA och hifi är hifi och att det sällan blir så bra om man skall blanda.MvhKristofer
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/06/17 :  14:19:53  Show Profile Send OcA a Private Message
Då bjuder jag in dig hem till mig på stående fot så kanske jag kan ändra på din uppfattning...

Hade ett Krell-steg innan och Mackie-stegen lirar bättre rakt av. Fråga mig inte hur det går till, det bara är så...

Bättre upplösning, bättre dynamik, mer neutralt ljud, inte lika inbäddat och försiktigt... Jag blev själv väldigt förvånad och det är rätt många på forumet som kör med PA-steg till hemma hifin med stor framgång, så blanda går alldeles utmärkt enligt min uppfattning. Du slipper ju dels betala för snygga, men dyra, chassin, "dyrt" märke osv.

Nu kanske Infinity av äldre sort är ett undantag med tanke på dess otroliga trögdrivenhet (som bara ett fåtal renodlade hifi-steg klarar av att driva fullt ut), men jag påstår nog att det går att driva väldigt bökiga högtalare med dessa steg.

Två stycken subbar på 4 ohm med dubbla tior och slavar är inga problem alls för det här steget i varken stereo eller bryggat läge.

Men nu var det inte riktigt det topic handlade om, så nu styr vi tillbaka till det väsentliga, dvs äldre high-end burkar och hur de står sig idag.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2008/06/17 14:42:05
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2008/06/17 :  16:51:35  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Enda skälet att jag gav upp Infinity efter många år med först Kappa 9, sedan IRS Sigma och slutligen IRS Epsilon var att supporten i princip försvann. Jag hade problem med mina Epsilon, eller rättare sagt, problem med att finna någon på Harman som förstod ett dyft om dessa tämligen komplicerade pjäser. Till slut fann jag hjälp i Tyskland, dit jag skickade mitt servofilter för service och modifiering. Kort efter detta sålde jag dem. Ville inte vara med om samma resa igen.

Men det är inte utan att jag dregglar lite när jag ser nån annons på ett par IRS..de är/var mycket kompetenta, även med dagens mått mätt.

Och idag finns det faktiskt hjälp att få om något fallerar eller om man finner renoveringsobjekt..

Basarna kan fortfarande lagas av konstruktören själv, Bill Watkins.
http://www.watkinsstereo.com/homepage.html

Om Emim/Emit behöver lagas kan man få hjälp att fixa det själv här:
http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=65571

Eller så kontaktar man Bill LeGall, troligen den mest kunnige på gamla Infinity idag. Han inte bara lagar, utan förbättrar gamla Emim/Emit så till den milda grad att han påstår de blir oförstörbara..!
Han äger förövrigt TVÅ par IRS V...
Reportage från sixmoons med gott om dräggelbilder:
http://www.6moons.com/audioreviews/roadtour13/roadtour13.html
Bill's hemsida:
http://www.millersound.net/indexfl.htm

Suck..nu blev jag sugen på en uppsättning IRS Beta igen..
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/06/18 :  09:04:51  Show Profile Send OcA a Private Message
Tack för tipsen CH! Kul att det fortfarande finns folk som pular med dessa grejer!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2008/06/18 :  16:41:56  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Tänk att jag tycker inte alls att det var länge sedan man stod och dreglade över ett par kappa 8 inne hos Stig (så hette dåvarande ägaren) på Hifistället. Jag var så impad

P.S: På något märkligt sätt är jag säker på att jag skulle bli impad igen

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/06/18 :  18:17:16  Show Profile Send OcA a Private Message
Hehe! Hade besök av en kollega som ägt ett par Kappa 8, men sålde för att hans slutsteg inte pallade med att driva dem...

Han blev lite fuktig i ögonen då jag visade bilder på dem igen...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2008/06/19 :  09:04:42  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jo dom formligen åt upp förstärkare

Jag såg på ett annat forum hur en av deltagarna där sågade den gamla Infinityserien jäms med fotknölarna. Det var något med kassa mätresultat osv. Han applåderades ivrigt av många deltagare.

Det kanske är så att dessa mäter dåligt mm men med rätt set-up, framför allt rätt förstärkeri så spelade dom enligt mina subjektiva öppetlyssnande öron riktigt riktigt bra och skapar fortfarande mycket mer habegär än ett par hemmabyggda missfoster som mäter helt perfekt

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/06/19 :  09:34:00  Show Profile Send OcA a Private Message
Mätdata är en sak, ljud ett annat...

I Hifi och Musik testades en bredbandshögtalare i senaste numret och den mätte riktigt uselt på alla sätt, men ljudet som kom ur dem var tydligen riktigt bra, så jag litar mer på mina öron än på ett diagram.

Spikrak frekvensgång är jättebra i tex studiomonitorer och i en miljö som de typerna av kurvor passar. I normala hem brukar det inte funka så jättebra alla gånger då rummet är det som ställer till mest oreda med ljudet.

Alla har vi olika öron att lyssna med, vilket är roligt, det ger bara mer mångfald åt hobbyn!

B&W's Nautilus-serie är ju också en rätt bökig last, men det klagas det desto mindre på...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Fix
Member

294 Posts

Posted - 2008/12/02 :  22:22:52  Show Profile Send Fix a Private Message
Drar upp denna tråd igen...

Jag är helt inne på Infinity.
Just nu har jag ett par Ren 90, som jag kommer att byta bort (ev sälja) mot ett par Sigma.
Saken var väll att jag hade ett Sunfire Cinema Grand 5x200W som jag trodde skulle fixa detta. Men det orkade inte med.
Och ibland så går HiFi intresset ner och man bryr sig inte så där mycket.

Jag sålde ner eller mindre nästan allt jag hade i våras, bara för att kunna börja om.
Var otroligt fäst vid mitt Sunfire slutsteg, men jag sålde det.. Och nu känns det riktigt bra då jag ska börja om.

Det jag behöll var mina Ren 90 högtalare samt en Denon CD spelare...
Köpte tillbaka mitt gamla Denon 1560 av brorsan bara för att kunna spela lite musik.
Samt att jag snöat in på Vinyl igen. Denon steget har ju phono/riaa så det passade bra.

Har nu köpt en Garrard 401 i någon sunkig plint, isf så låter den riktigt bra efter jag servat och rengjort den.

Och egentligen var tanken inte att sälja min Ren 90, utan köpa ett ordentligt slutsteg så kan få fart på dom.
Nu blir det väll som så att jag byter upp mig till Sigma och börjar om där.

Håller även på att bygga en Krell KSA-100 Klon, med 2x1000va trafos, Kondingar på 80000uF per kanal och 8st 20amp bipolära transistorer per kanal.
Misstänker att det kommer att bli en ordentlig best.

Med lite tur kan testa det lite till helgen.

Nu blev det massa lull lull text...
Det jag egentligen tänkte var, är det någon som har Infinity Sigma och kan tispa lite om dom..

Edited by - Fix on 2008/12/02 22:24:08
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/12/02 :  22:42:45  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Hej OcA, hifikvaliteten är låg hos Pa över lag utifrån de steg och högtalare som jag hört.Men om du tänker dig att skaffa ett par Infinity så vore det läge att byta förstärkare utifrån min erfarenhet.<det är andra saker som gör att PA är PA och hifi är hifi och att det sällan blir så bra om man skall blanda.MvhKristofer
Håller i princip inte med om någonting av detta, såväl som det finns bättre och sämre hifi prylar finns det också bättre och sämre PA. Ett bra PA-steg kan absolut mäta sig med ett bra hifi-steg, i alla fall så länge impedansen inte sjunker runt och under 2ohm, det är i alla fall min uppfattning efter en hel del jämförelser mot så kallade high-end steg. Det här med att inte blanda ställer jag mig också frågande till, det är ju från fall till fall som med allt annat och har ingenting med PA kontra hifi att göra.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Fix
Member

294 Posts

Posted - 2008/12/02 :  22:52:37  Show Profile Send Fix a Private Message
PA Steg är säkert bra...


Mitt Denon 1560 spelar bättre än mitt gamla Sunfire Cinema Grand på 5x200 bi-ampat till högtalarna...
Mer bas... helt otroligt..

Så man måste prova..
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/12/02 :  23:02:43  Show Profile Send svejk a Private Message
Detta steg borde funka, är lite sugen själv vore fränt till mina basmoduler.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=11381


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/12/03 :  06:49:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Minns jag rätt så sitter det fläkt i det steget men jag minns inte hur mycket den väsnas.
Glöm inte att den är iaf 30 år gammal med !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Fix
Member

294 Posts

Posted - 2008/12/03 :  22:39:18  Show Profile Send Fix a Private Message
I morgon ska jag hämta min Infinity IRS Sigma...
Dom var lite större än jag trodde så vi får väll hur dom får plats hemma :-)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/12/03 :  23:39:17  Show Profile Send FBK a Private Message
Grattis till ett par bra högtalare Fix!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000