HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Talanger vi wastat!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/06/16 :  12:13:37  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag tror de flesta har någonting de i efterhand insett att de kanske skulle gjort annorlunda, talanger man inte tagit vara på pga något argument som man då tyckte var bra men som man idag inser inte alls höll. Personligen ångrar jag att jag inte förkovrade mig i friidrott eller någon typ av gymnastisk/atletisk sport då jag alltid haft en gynnsam fysik för detta samt att det finns en hel del "vinnarskalle" också. Vore intressant att se hur många som är helt nöjda med sina vägval, eller om inte, vilken talang har ni wastat?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Outer heaven
Member

100 Posts

Posted - 2008/06/16 :  12:40:51  Show Profile Send Outer heaven a Private Message
Min farsa frågade mig om jag ville börja spela gitarr när jag var 6 eller 7 år, jag sa nej och det var ju dumt. Började spela när jag var 17 istället och lär väl aldrig bli mer än medelmåttig på det området.

Tell me why I had to be a powerslave.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/06/16 :  12:58:02  Show Profile Send edison a Private Message
1981 (var 22 bast då) kunde jag fått jobba ett år som "allt-i-allo/chaufför" på Svenska Sjömanskyrkan i San Francisco där syrran jobbat nåt år innan; hoppade inte på för jag just fått fast jobb här hemma och fått för mej att det vägde högre än en vistelse i USA (vad tänkte jag med...???)

Kanske man skulle blivit kanonfotograf också, hehe...istället för att "bara" vara en amatörisk Canonfotograf...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/06/16 12:59:33
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/06/16 :  13:33:58  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Jag hade chans att gå ut på sjön när jag var 18, fick kalla fötter trots alla sjömanshistorier farsan berättade för mig om när han mönstrade på som 16 åring.

Jag hade mitt ett år gamla glasmästarlärlingsjobb som lam ursäkt, tyckte att det kunde vänta tills jag var utlärd två år senare.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/06/16 :  13:56:08  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Har också en missad?? friidrottskarriär, kanske. Som 7-åring hängde jag med på DM-tävling, där alla skolor i sydvästra stockholm var med, helt otränad sprang jag ifrån rubbet och vann!

Senare vid 15-års åldern så hängde jag med ett kvartsgäng och började tävla i korptävlingar....gick med i Spårvägen, blev klubbmästare och var med i Ungdoms-SM. Inte såå framgångsrikt pga. vrickning precis innan och lade sedan av pga. en diskussion med tränarna.

Även i dessa dagar när man är 40+ så sitter takterna i, dvs. jag relativt otränad springa runt 4 min/km ....kunde kanske blitt nåt rejält om man hade satt igång och tränat ordentligt som lite yngre.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/06/16 :  13:57:01  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Kul tråd!

På rak arm kan jag komma på 2 saker som jag ångrade mitt beslut.

När jag bodde i London var jag tillsammans med en fransyska som hade vuxit upp i Burkina Faso och Mauritania. Båda hennes föräldrar var läkare utan gränser. Eva hade åkt igenom dessa två länder 100 tals gånger och hon kände folk i 100 tals byar. Hon ville att vi två skulle ta hennes rosa (!) Jeep CJ7:a och köra igenom "hennes" rutt utan planering och bara ta dagen som den kom. Träffa "medicinmän" och bybefolkning och få vara med på jakter, fester, ritualer etc etc etc
.....och jag vågade inte.... Förmodligen pga av fördomar och okunskap om Afrika. Täääänk så berikande det hade varit!

Ett annat jubelidiotiskt beslut kom när jag fick välja ett av två arbetsprojekt från samma företag. Ett var 4-5 månader på Tasmanien, stationerad på ett pappersbruk och som hade att göra med ett team som skulle effektivisera produktionen och min uppgift var att rent grafiskt göra presentationer för media, politiker och företagsledare.
Den andra möjligheten var 4-5 månader marknadsföringsprojekt med stationering i Stockholm med inriktning golfbanedesign och hur man hittar lämplig mark.

Jag valde Stockholm.......

Inser att det är så pass allvarliga beslutsmissar att risken finns att jag blir mobbad här

Edit: läste "talanger" nu igen så det kanske inte stämde alls med min post...det var ju inte missad talang utan bara huvudlösa beslut. Ber om ursäkt ifall posten känns helt fel...

Artphotography

Edited by - Burmäster on 2008/06/16 14:07:18
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/06/16 :  16:40:03  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Edit: läste "talanger" nu igen så det kanske inte stämde alls med min post...det var ju inte missad talang utan bara huvudlösa beslut. Ber om ursäkt ifall posten känns helt fel...
Helt OK, tycker tråden kan innefatta både och..

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2008/06/17 :  08:17:17  Show Profile Send n0p a Private Message
Homer Simpson - Son, dont try, trying is the first step towards failure.

Visa ord att leva efter.

edit: Och ja, jag kan stava på engelska däremot så har hififorums programvara något emot användatet av #180;

Exit Planet Dust

Edited by - n0p on 2008/06/17 08:18:33
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000