HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Phantom of the opera - vilken version?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2008/06/15 :  11:30:24  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag lyssnade precis för första gången på många år på ett kassettband där jag spelat in den svenska versionen av denna musikal. Vilken härlig musik det är!

Jag tänkte att jag skulle köpa någon bra version av detta verk. Men är det någon speciell version som kan rekommenderas? Om allt annat är lika så föredrar jag nog en version där man hör hela föreställningen, men det viktigaste är nog artisternas framförande och naturligtvis ljudkvaliteten.

Även tips om var man kan få tag i dessa bra versioner mottages tacksamt!!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2008/06/26 :  19:14:18  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Den här tycker jag absolut är den bästa,Sarah Brightman är med. http://www.cdon.com/main.phtml?navroot=902&session=1

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/06/26 :  19:30:17  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Sarah Brightman var väl "original"-sångerskan?Dvs hon som sjöng den först?
Eller har jag helt fel nu?

Tycker också den versionen är bäst. :)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/06/26 :  22:49:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det var originalet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2008/06/28 :  18:05:40  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag laddade lite grann från soundtrack-versionen från filmen, men den verkar inte vara någon höjdare. Orginalet med Sarah Brightman är i så fall bättre. Sarah Brightman är väl normalt en bra musikalartist, men här spelar hon en operasångerska och där tycker jag inte att rösten räcker till riktigt. Då föredrar jag nog den svenska versionen!

Jag hade trott att denna populära musikal skulle finnas på skiva i många versioner, men kanske är det inte så? Eller är det bara tunnt med musikalälskare på forumet?

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Outer heaven
Member

100 Posts

Posted - 2008/06/28 :  19:12:06  Show Profile Send Outer heaven a Private Message
Jag har den svenska versionen på 2LP som någon skulle kunna få, vet inte hur den låter dock för det är verkligen inte min typ utav musik, men den ser rätt fin ut.

Tell me why I had to be a powerslave.

Edited by - Outer heaven on 2008/06/28 19:17:25
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2008/06/29 :  09:29:47  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Visst finns det fler versioner,men ingen som slår denna.
Lite andra tips på musikaler är Jesus Christ Superstar
http://www.cdon.com/product.phtml?prod=569282

med bla Alice Cooper som Kung Herodes
http://mfile.akamai.com/33882/wm2/muze.download.akamai.com/2890/us/uswm2/644/801644_2_06.asx?obj=v60627

Sen har du
Les Miserables
http://www.cdon.com/main.phtml?navroot=902&session=1

Miss Saigon
http://www.cdon.com/main.phtml?navroot=902&session=1

Evita,Chess,Kristina från Duvemåla m.fl

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

Edited by - Karnaa on 2008/06/29 09:30:54
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/06/29 :  12:01:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Personligen tycker jag att Evita och Jesus Christ Superstar är överlägset bäst av Webbers musikaler. Inte minst på grund av Tim Rices texter men musiken är också väldigt inspirerad och "rockigare" än senare musikaler.
Phantom of the Opera lider av att melodierna tar slut efter första akten. Andra akten består mycket av upprepningar från första. Jag tycker att Webber har fuskat lite. Starlight Express är musikaliskt rätt rolig där Webber leker med olika musikstilar från syntpop till Blues anpassat till de olika personligheterna i musikalen. Fånig historia dock, men kul är det.
Sedan gillar jag Hair, kolla in Milos Formans film. En klassiker!
Jag är nyfiken på Stephen Sondheims musikaler. Jag såg Sweeney Todd på Malmöoperan för ett antal år sedan och det gav mersmak. Men det har aldrig blivit av att jag köpt någon skiva. Filmen med Johnny Depp är väl lite musikaliskt stympad, så vitt jag förstår? Är det någon annan som har koll på Sondheim-musikaler?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/06/29 :  22:36:33  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Filmen med Johnny Depp är väl lite musikaliskt stympad, så vitt jag förstår?

Det beror nog på hur man ser på det. Alan Rickman är en ruggigt bra skådis, men han passar inte som sångare. Jo, han är väl skaplig på att sjunga, men det känns inte rätt.


Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/09/02 :  19:40:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message

Efter att ha sett filmen Sweeney Todd med Johnny Depp så blev jag nyfiken på musikalen. Jag har även sett den på Malmö-operan för länge sedan.
I filmen så har man plockat bort en del musik, så jag köpte skivan med originalversionen från -79 där all musik är med. Det är helt klart den versionen man ska gå på. Annars missar man en del bra musik, bl.a. The Ballad of Sweeney Todd som är musikalens huvudtema. Musikalen är nog den mest "opera-mässiga" jag hört men efter ett par genomlyssningar sitter allt som en smäck. Klart kul och jag har blivit nyfiken på Sondheims musikaler. Nu har jag beställt "Into the woods".

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2008/09/02 19:41:49
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2008/09/09 :  15:55:15  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Kan bara hålla med Björn-Ola. Joseph , Jesus Christ och Evita är sju resor bättre än Fantomen. Är stort Fantomen fan men som sagt, den blir aldrig så bra som hans tidiga verk.
Den som inte lyssnat på Joseph and the technocolor dreamcoat bör försöka hitta den svenska version från Slakthuset i Malmö.
Den tog mig o dåvarnde sambon så att vi var och såg den 2 gånger.

Starlight är rolig att se, London uppsättningen. Jag var på Scandinavium, det var tyvärr en besvikelse om man gem för med orginalet i London.

Cats ungefär som Fantomen och blev positivt överaskad när jag såg den på Operan här i Gbg.

Men åter till Fantomen...finns bara en version..och det är Orginalet..PÅ VINYL . Har båda och alla som fått höra dom samtidigt hemma håller med, Vinylen slår CD med hästlängder.

Edit:Stavfel :-P

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Edited by - HLindgren on 2008/09/09 15:56:30
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000