Author |
Topic |
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/06/11 : 14:14:00
|
Man undrar ju egentligen hur mycket ett passivt delningsfilter påverkar ljudet? Det är ju en hel mängd med koppartråd och andra komponenter som signalen ska igenom innan den slutligen når själva högtalaren.
Frågan är väl relativt enkel, men svaret är kanske svårare...?
Om man vet delningsfrekvens för sina högtalare, samt filterbranthet, kan man då helt sonika koppla loss kablarna från delnignsfiltret och direktlöda dem på kontaktdonen för att sedan sköta delningen via tex ett DBX Driverack? Finns det någon som helst vinst med detta, eller sabbar man helt högtalaren och konstruktörens tänk? Hur påverkas högtalarens impedans och fas av en dylik operation? Vissa filter är ju kompenserade för att ge en viss typ av respons osv...
Vet att Linn gillar konceptet med aktivt delning och drivning, men att de även finns i passiva varianter. Antar då att de kluriga herrarna på Linn har bygt in samma egenskaper i det passiva som aktiva filtret och det är väl där frågetecknen finns?
En högtalare som med sitt passiva filter är en helt bekväm last kanske med ett aktivt (digitalt?) filter blir tokbökigt att driva? Det är ju ändå komponenter som signalen ska igenom i det aktiva filtret och kan man där "skräddarsy" utseendet för hurman vill att fas och impedans ska funka?
Jag tycker iaf att i teorin låter det som en god idé, men att det i praktiken kan bli ett rejält magplask. Hursom, det bör inte vara svårt att återställa sina högtalare till originalskick om det skulle visa sig att operation misslyckades, men att patienten överlevde...
Kom med åsikter och synpunkter! |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/06/11 : 15:59:57
|
Om man har ett aktivt filter så är det ändå nödvändigt att i filteret ställa in ställa dom aktuella delningsfrekvenserna. Och har man en dBx driverack så är det bara att ansluta slutstegen till vart och ett av högtalarelementen innan man tutar igång automationen. Driveracken ställer in sig automatiskt med hjälp av en speciell mätmikrofon från dBx. Till skillnad från de flesta andra aktiva delningsfilter har Driveracke flera inbyggda filter för att man ska få en hygglig tonkurva i rummet. Behringer tillverkar också ett liknande och billigare filter som inte heller är så tokigt. Jag har själv haft aktiv delning sedan början av 70-talet, men numera så har jag Driverack 260 och som jag är väldigt nöjd med. Jag kan nog inte tänka mig något bättre i dagens läge. Vi är flera här på forumet som idag använder Driverack. Jag ser själv inga fördelar med att använda passiv delning som också är en svårare last för ett vanligt slutsteg. Det brukar resultera i att många köper ett superdyrt och kraftfullt high end slutsteg i stället för att ha några mindre dyra och med aktiv delning. |
|
|
ud
Member
894 Posts |
Posted - 2008/06/11 : 16:47:46
|
Jag har kört aktivt mellan bas och toppar länge med, i mitt tycke, utmärkt resultat.
Jag har nyligen möblerat om, vänt på rummet, och skulle även fixa lite med basförstärkaren så jag tog ett annat slutsteg i stället. Glad i hågen, för testlyssning med stativare bådade gott, satte jag på en skiva och .
DET LÄT SKIT helt enkelt. Det fanns inte tillstymmelse till perspektiv. Ljudbilden fladdrade som en skadad kråka mellan högtalarna.
Provade flera olika varianter på högtalarplacering och slutstegsvarianter utan resultat förrän jag kopplade in "rätt" basstärkare då allt föll på plats igen.
Så min slutsats är att man måste matcha stärkarna för att det ska funka. Helst samma sort. Jag vet inte om dom ligger olika i fas eller vad problemet är.
Dom som funkar ihop hos mig har samma extensionkort även om drivkorten är olika (LC Audios, The End och Zapsolute).
Kan man inte matcha är det nog bättre med passiv delning. |
torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010 |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/06/11 : 19:28:44
|
Ja det finns ju en del fallgroppar men det finns också en hel del korrigeringsmöjligheter. Det kan vara så att det blivit fasfel på ett av de ingående elementen i en högtalarlåda. Det kan låta konstigt utan att man kan peka på vad det är för fel. En bra sak med dom mera avancerade filter som finns är att man kan ställa in fasen variabelt. Högtalarelement är nödvändigtvis inte alltid faslinjära i sitt avsedda frekvensband. Men när man fått till det så låter det fantastiskt bra. |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/06/11 : 19:46:34
|
Intressanta synpunkter och omfattande läsning i länkarna! Ska ta och läsa noga när jag har tid!
Man kan sammanfatta med att det är en bra idé, men man ska ha "rätt" grejer och veta lite granna vad man gör innan man sätter igång...? |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/06/11 : 20:11:04
|
quote: veta lite granna vad man gör innan man sätter igång
- kunde inte vara mera sant och allmängiltigt.
Med ett aktivt filter vinner man många fördelar och justeringsmöjligheter...och med ett digitalt så ökas mängden möjliga alternativ ytterligare, men om du inte vet vad du gör, så får du också fler möjligheter att förstöra. |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
ud
Member
894 Posts |
Posted - 2008/06/11 : 20:11:22
|
quote: Det kan vara så att det blivit fasfel på ett av de ingående elementen i en högtalarlåda.
Ett litet förtydligande.
Jag har kollat, dubbelkolla och trippelkollat att inga element var felkopplade utan slutstegen i sig gjorde ljudbilden. |
torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010 |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/06/11 : 22:16:07
|
Så, rent teoretiskt, skulle det vara en möjlighet att köra sina högtalare aktivt delade och dessutom få en klar ljudförbättring?
Har någon av er provat att koppla loss de gamla passiva filtren på en högtalare och kört dem aktivt med digitala filter? Vet inte om jag kan utläsa det av svaren, så jag ställer frågan...
Hur ska man bära sig åt för att få detta att funka?
Tex, mina PMC delas vid 3000hz med 24db branthet. Det är allt jag vet. Hur skulle man gå till väga för att lyckas med operationen? Duger det med att låta Driveracken autojustera allting? |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/06/11 : 22:21:42
|
quote: Jag har kollat, dubbelkolla och trippelkollat att inga element var felkopplade utan slutstegen i sig gjorde ljudbilden.
När jag installerade min nya Driverack så blev jag inte helt nöjd med min ljudbild. Den ville liksom inte falla på plats och den lät konstigt utan något djup. Jag har sex lika dana slutsteg som inte heller är speciellt dyra. Det visade sig efter en del fnulande att det var mellanregistret i den ena lådan hade fel fas. Jag minns nu inte riktig men jag tror att jag också var tvungen att deleja mellanregistren. Dom här ingreppen kan man inte göra med vanliga analoga delningsfilter och därför så vill jag för orda någon typ av digitalt delningsfilter. |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2008/06/11 : 22:48:02
|
Fast å andra sidan ökar ju disten i många fall och drivningen av elementen blir suboptimal så det kan i många fall också bli en markant försämring. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2008/06/12 : 07:26:44
|
quote: Har någon av er provat att koppla loss de gamla passiva filtren på en högtalare och kört dem aktivt med digitala filter? Vet inte om jag kan utläsa det av svaren, så jag ställer frågan...
Jajjemen, mina vägghängande DIY lådor hade från början passiva flter, dessa filter förbättrades under resans gång men det gick inte att jämföra med den förbättring jag upplevde när jag gick över till aktiv delning.
Jag upplevde förbättringar på näst intill alla områden, ljudet blev renare, mer sammanhållet, basarna tycktes gå djupare mm. men det bästa var att det blev mer energi och kontroll.
Jag har sedan dess kört aktivt och liksom gcs använder jag en Driverack 260 från DBX tillsammans med 3st PLX2402 steg från QSC, dbx'en ger en sp mkt frihet att man får behärska sig, man kan liksom "bygga om" högtalaren "on the fly" via laptop eller frontpanel samt mäta resultatet, denna frihet kan jag nu itne tänka mig att leva utan. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2008/06/12 : 09:25:53
|
quote: Dom här ingreppen kan man inte göra med vanliga analoga delningsfilter och därför så vill jag för orda någon typ av digitalt delningsfilter.
Folk har gjort det i 50 år så vad är problemet?
Edit: Eller syftar du på passiv delning? |
Edited by - Lovan on 2008/06/12 09:26:32 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2008/06/12 : 10:17:01
|
Nej, det finns en hel del saker som inte kan göras analogt men som är möjligt med digitala filter. Anledningen är att analoga filter in kan ha något "buffertminne" (rent tekniskt innebär det att de är kausala, dvs, de kan bara behandla information i en "ström" där vad som göras härnäst endast kan bero på vad som redan hänt) vilket i sin tur innebär att man är begränsad till så kallade IIR filter. Digitala filter är oftast så kallade FIR filter och det är dessa GCS beskriver. FIR filter är vad som används för ex. rumskorrigering (vilket är anledningen till varför BruteFIR har det namn det har) och i de flesta tillämpningar är FIR i alla fall i teorin mycket bättre än IIR.
|
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2008/06/12 : 13:09:07
|
Jag syftade mera på att de exempel han tog upp är fullt möjliga att göra analogt. Delay syns här nedanför t.ex.(även om den inte är lika snitsig som IIR ) http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#4 |
Edited by - Lovan on 2008/06/12 13:30:17 |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2008/06/12 : 15:32:38
|
Det går att göra analoga filter riktigt bra. Men det är svårt, riktigt svårt. Så om man skiljer på att vara professionell högtalarfabrikant eller amatör med goda kunskaper så är ju ett digitalt delningsfilter oerhört mycket lättare att hantera för dom sistnämnda. Själv kör jag aktivt med digitala filter och det låter helt ok. Dock skulle jag passa mig för automatinställningar.
mvh/Harry |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/06/12 : 16:22:16
|
Automatinställning kan man ta till, men sedan måste man finjustera manuellt. Jag ville inte heller i början lita på någon autamtion därför kollade jag efter med en Klark Teknik RTA. Vad jag vet så finns det inget analogt filter där man har möjlighet att fasvrida signalen kontinuerligt för varje passband och inte heller delaya på mer än en frekvens. På digitala filter kan man också välja vilken typ av filter man vill ha(BS/BW/LR)och den branthet som man önskar. Men det bästa av allt är ändå det inbyggda grafiska 1/3-okt. filtret plus ett antal parametriska filter i varje passband. Martinsson kan säkert berätta vad som händer med ljudet när man kopplar ur det grafiskafiltret. |
Edited by - gcs on 2008/06/12 16:25:23 |
|
|
|
Topic |
|