Author |
Topic |
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2008/06/02 : 12:31:00
|
Förbaskade Lord, efter ditt besök vill jag bygga en helt ny ljudanläggning för avspelning av gammalt mono-material på vinyl, ståltråd, rullband och stenkakor.
Jag vill få till bästa möjliga vintage-HiFi och då enbart bygga med gamla saker ur skrotlådan (stavas "skrotladan" i mitt fall ) hela vägen från signalkälla till högtalare. Febern bröt ut ordentligt sedan jag grävde fram en mycket vacker engelsk högtalare vid namn Stentorian. Gissar att den är från 40-talet och det verkar som att ljudkvaliteten är riktigt lovande.
Meningen med denna diskussionstråd är att hitta idéer till hur jag ska bygga upp anläggningen i bästa möjliga gammelstil. All form av halvledarteknik är således bannlyst!
Grammofonen: Magnetiska pickupper från 30- och 40-talet går bort då jag antar att de sliter väldigt hårt på skivorna (stenkakor) så det blir troligen kristallpickup med dubbelnål. Tror också jag har någon modernare MM-pickup med dubbelnål men det skulle kännas lite fel. Frågan är om kristallpickuperna från 50-talet är att offra onödigt mycket på ljudkvaliteten eller om de rent av passar bättre än de modernare MM? I övrigt har jag tänkt ordna remdrivning och mjukare upphängning på någon 50-talsgrammofon (som i originalskick brukar vara väldigt skramliga).
Förförstärkare: När jag studerat kopplingsscheman för gamla radioapparater verkar det som att man inte har någon riaa-korrigering eller motsvarande på grammofoningången. -Är det rent av så att en kristallpickup genom sin konstruktion ger en hyfsad korrektion i sig själv? Någon form av phonosteg med variabla filter kan ändå vara trevligt men jag är helt vilse på vad som är viktigt där. Kristallpickupper verkar ge en relativt hög utspänning så något egentligt phonosteg tycks inte behövas. Det variabla filtret kan säkert komma väl till pass för att få fram det bästa även ur de andra signalkällorna. Rullband och tråd har ofta svag diskant men det brukar gå att skrämma fram lite extra klarhet med filter. Jag vill helst inte ha en "sjuttifjortonbands" equalizer utan hålla filtersektionen enklast möjliga. -Idéer någon?
Slutsteget: Här har jag tänkt en enkel konstruktion med några tjusiga uddarör. Triod eller triodkopplat utan global motkoppling känns självklart men om det ska vara SE eller PP har jag inte bestämt. Jag räknar inte med behov av mer än ett par watt då det knappast är någon dicobas som ska fram. Ljudet ska vara rent och snyggt men det estetiska är också viktigt för njutningen. Helglasrör ur 80-serien är jag tveksam till just för utseendet.
Högtaleriet: Helst vill jag använda Stentorian-duon, om den håller måttet, och i andra hand högtalare jag slaktar ur någon skabbig radiogrammofon bortom försvarbara räddningsinsatser. Jag vill helst inte dra in moderna komponenter i projektet här heller. Eftersom det estetiska är viktigt vore det trevligt om högtalarelementen syns i mesta möjliga mån. Då det ändå inte blir så mycket bas kanske en öppen baffel är gott nog? Behövs mer bas kan jag bygga en aktiv woofer i gammelstil vid sidan om.
Målet är att få till en komplett fristående ljudanläggning så som den hade kunnat byggas i slutet av 40-talet. Jag har dock en del musik i mono från 60-talet så lite mer dunka-dunka än vad som var vanligt på 40-talet måste prylarna kunna prestera. |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2008/06/02 : 13:08:59
|
Helt klart fräckt.
Jag har själv tankar på en monoanläggning dels så hittar man mycket monoskivor på loppisar så möjlighet finns. Sedan är jag inte så bunden vid att bygga med en viss stil som du vill göra så jag hade nog blandat friskt.
När det gäller grammofon är jag inte så kinkig men jag hade nog skaffat en ny monopickup dels är det lättare att få tag i i en sådan men en Shure i monoutförande hade inte varit fel. Verket hade för min del blivit något från 50 tidigt 60-tal. Sedan vill du kunna använda stenkakor ja där är jag novis men det finns en del med vändbara nålar och det hade jag nog satsat på.
Förstärkeri är svårt men jag hade kört med något intergrerat jag själv har en AGA 3,5W (EZ 80, ecc83,EL 84, SE) som skall utgöra hjärtat i min anläggning. Skall renoveras då de flesta kondingar inte längre håller måttet. Men med intergrerat så tappar du kanske möjlighet att koppla in fler enheter det beror ju på vilken väg du tar.
Högtaleriet är svårt men du verkar ha lösningen klar men jag hade nog hållt det enkelt utan någon woofer. Jag har sett en del monohögtalare och de flesta verkar ha ett 15" element och ett cellhorn till diskant och mellanregister tyvärr har de varit trasiga så jag har inte velat köpa dem.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2008/06/02 : 20:06:25
|
Hmm, det slår mig att jag borde gräva där jag står, d.v.s. kolla mitt eget arkiv. http://em34.mine.nu/ARCHIVE/Radio_o_Television/LF-forstarkare_HiFi_o_hogtalare/ -Aldrig förr har de olika gamla artiklarna varit så rätt!
Idén med integrerad förstärkare känns smidigt och rätt då det ändå inte blir så avancerat med elektroniken. Kanske strippa ett gammalt radiochassie för att få den rätta känslan. Jag har en egentligen vacker AGA-radio från ca 1940 som någon pårökt proggare målat sönder på 70-talet. Den radion skulle kunna bli en bra grund för lådan till elektroniken. Vill minnas det är oktalsocklar i det chassit.
Har bl.a. några EL3 (brunnsockel) som sägs låta fint triodkopplat. Kanske några amerikanska HF-pentoder kan duga till filter och drivsteg om de triodkopplas (tror inte de har variabel branthet). Vore kul att klara hela konceptet utan de modernare helglasrören!
Till slutsteget skulle denna vara snygg:
Vad röret heter minns jag inte i skrivande stund men det är en direktupphettad triod med grafitanod. Med sockeln inräknad är det närmare 20cm högt. Jag har gått bet på att hitta information om denna snygga triod som heter något verkligt udda. Kan man enkelt mäta upp röret och hitta rimliga driftförhållanden? Jag behöver ju knappast pressa det maximalt. |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2008/06/02 : 20:13:47
|
Beträffande högtalare i öppen baffel, är det någon poäng med att klä baksidan med absorberande material? Kanske göra en "halvlåda" med 10cm krage som ger stabilitet och längre ljudväg utan att de vackra elementen skyms allt för mycket. Någon med andra idéer? |
|
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2008/06/02 : 23:58:15
|
Kristallpickuper (och keramiska) ger en RIAA-liknande frekvensgång om man inte drar någon ström ur dem. Ingångsimpedans över 1 Mohm anbefalles. Jag hittade en modd till Dynaco PAS2 som gjorde om TapeHead ingången till lämpliga 10 Mohm. Det lät riktigt skapligt med en Sonotone-pickup från mitten av 1960-talet. Efter mycket letade fick jag tag i reservnål till den, men till min stora besvikelse konstaterade jag att den inte som originalet hade en "normalspårs-" (78-varvs) safir och en "mikrospårs" (LP) diamant utan mikrospår på båda sidorna, en safir och en diamant. Så idiotiskt! Jag skulle ju ha den för att spela 78-varvare. Det fick bli inköp av Ortofons 78-varvsnål för OM-hus, den vänlige handlaren bjöd mig på ett beg. OM10-hus som han fått inbytt med kass LP-nål. Ronette-pickuperna hade ganska gott rykte runt 1960, tror jag, men har inte koll på om det finns reservnålar till dem idag.
Jag tog fram en Elfa-katalog från 1967, monopickupen TX-88 skulle ha 1 Mohms belastning, lämnade 0,5 V frekvensgång 30-15.000 Hz +/- 3 dB och skulle ha "ynkliga" 6 grams nåltryck, pris 30 kr. Det fanns flera utbytesnålar med safir för 6,50 kr, men diamant kostade 45 kr!
Där fanns fortfarande 10" Stentorian-bas för 74 kr och 3,5" diskant för 40 kr samt 3kHz delningsfilter för 35 kr.
Det är rätt kul att bläddra i gamla kataloger. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/06/03 : 01:03:11
|
Wow! Retro-design gone hip! Undrar om det fanns så bra ljudkvalitet som du tänker skapa på glada 40-talet? (Inte så insatt i just den tidsepoken förutom pappas berättelser om kristallmottagare och Radio Luxemburg.)
Helt klart galet bygge!
Mvh Andy |
Är stationerad i Uppsala. |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2008/06/03 : 01:30:06
|
Att fundera på: 1950-talets pickuper och högtalare är i allmänhet bedrövligt färgade för våra bortskämda öron. Det fanns ljuspunkter som Ortofon SPU och Quad ESL, givetvis men de är ju välkända och har högt samlarvärde. Ska du plocka ihop något med överkomliga "allemansprylar" som låter bra tror jag att du behöver smyga in pickup och högtalarelement från 1960-talet. På förstärkarsidan verkar du ju vara rätt händig och där kan ju riktigt gamla rör låta fantastiskt. Bra transformatorer kunde de ju också göra förr, men det fanns ju mycket skräp också. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2008/06/03 : 18:02:09
|
Alltid kul när man kan inspirera!! Specielt när det är ett ämne som jag själv har och har haft en hel den funderingar kring. För att inspirera yttligare så kan jag rekomedera en bok "The Recording and Reproducion of Sound" Oliver Read 1952.
Kristallpickuperna bortfaller åtminstane enligt min mening eftersom de inte har rak frekvensgång , det är bättre att använda en PU med rak frekvengång så kan man korrigera själv bäst man vill efter behov. korrigeringen behöver inte bli så märkvärdig om man inte vill ha det kompromisslöst(som jag har löst det). Man kan göra några fasta lägen för de vanligaste kurvorna, plus eventuella tonkontroller. Bygger man då ihop det med slutsteget så blir det en par tre extra triodhalvor. För att få rätta "looken" så kör med oktal eller brunsockelrör bakelitrattat och hammarlack så blir det nog inte helt fel. Rena bafflar är om inte jag minns fel kanska svårplacerade så kör någon lådvariant för högtalaren istället.
|
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2008/06/07 : 00:12:52
|
Kanske kan vara givande att snegla på Carlssons ursprungliga koncept med indirekt diskant för att få mer liv i musiken. Har ett par Olle Mirsch trevägsburkar med bas i botten, mellan rakt fram och diskant uppåt. Båda diskanterna saknas och ena mellanelementet är skadat, därmed är det ingen samspelt duo. Tror högtalarna är från sent 60-tal. |
|
|
|
|
Topic |
|
|
|