HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Råd om sub-lådor i spånskiva
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/05/28 :  16:39:38  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Har börjat planera för sub-låda till bilen...

Yttermåtten är bestämda med avseende på ungefärlig lådvolym, och passform genom bagageluckan.

Frågan är, vilken godstjocklek ska man använda?
22mm och 28mm verkar vara standard-tjocklekar. Men behöver man reglar på insidan om man använder 22mm, eller går det att skruva ihop lådan med grabber om man förborrar? Jag vill ju inte att det ska spricka.

Edit: Lådan kommer att vara sluten med ca 45liter + en kavitet (ca 40l) mot ryggstödet. Två JBL GT4-10" ska spela i den. Kaviteten är gjord så att subben sitter (i stort sett) lufttätt mot ryggstödet.

På grund av att bagageluckan är lite tokigt designad på Peugeot 605 behöver jag tillverka lådan med avtagbar ovansida för att kunna få ner den genom hålet: luckan följer bakrutan i en båge och är därför inte lika djup på mitten. Men tar jag av locket kommer den gå att vinkla ner, och sedan är det bara att skruva fast locket. Locket ska försänkas med reglar som stöd, men man kan kanske bygga resten av lådan utan reglar...?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2008/05/28 16:45:51

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/05/28 :  16:50:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Använd hellre lite tunnare och kör med ordentlig stagning.
Såg att det fanns nån bra spånskiveskruv, tror det var Mattias på Room Service som visade den.
Behövde inte förborras för den.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/05/29 :  08:36:00  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Behöver inte förborra vanlig spånskiveskruv heller. Stagad 22 mm kommer fungera kalas! Undvik ytor större än 20-25 cm tvärs över utan stag.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/06/02 :  05:19:20  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Sätt ihop lådan med kex istället så slipper du allt vad skruv heter, utom för det avtagbara locket då. Classe tror jag det var, har ju tom satt ihop en kex skola på detta forum. Varför inte 22 el. 24 mm BB?

J. Ullberg
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2008/06/03 :  22:01:31  Show Profile Send classe a Private Message
stämmer buggsson, kex är bra om man har kexmaskin o tvingar

18 ska de va.
Go to Top of Page

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2008/06/04 :  19:37:24  Show Profile Send DrBoar a Private Message
http://www.exdreamaudio.de/?Akustik:Geh%E4use

visar en hel del faktiska mätningar, i stället för tyckande att spånplatta duger bra med tvärsgående stag. Under 200 Hz vida bättre än en dubbelväggig låda med sand emellan.

Hoby HiFi och Klang & Ton har liknande resultat. Att limma på klinker på insidan och sedan limma dit en nålfiltsmatta på klinkern ger riktigt bra resultat över hela frekvensområdet men för bara basen räcker välstagad spånplatta bra
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/06/04 :  20:55:53  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Lutar åt 22mm med 50mm regel. Efter det börjar reglarna ta lite mer invändigt utrymme än vad ursprungligen räknat med.

Jag som har bygg-tummen mitt i handen vet att kex tillverkas i Göteborg och heter Singoalla eller Remi, och att man med fördel äter dem till en kopp te under själva byggpausen. Vad luftgevär (BB) har med det hela att göra förstår jag dock inte.

Skeptic Friends Network

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/06/04 :  21:17:06  Show Profile Send linnar a Private Message
DrBoar:

Tack för länken!
Jäkligt bra länk!

Edited by - linnar on 2008/06/04 21:19:25
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/06/05 :  03:48:27  Show Profile Send Buggsson a Private Message
BB är ju Baltisk Björk ju, dvs plywood tillverkad av björk.

Min tyska är inte bra alls, så det var inte ens att tänka på att försöka smälta testresultaten på länken. Det återspeglar inte tidigare uppgifter jag sett dock. Vag gäller reglar, är det tillräckligt bra för en baslåda? "Hyllstag" i tre dimensioner borde väl ge ett bättre resultat, eller är det överkurs i en bilapplikation?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/06/06 :  14:01:21  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Min tyska är inte bra alls, så det var inte ens att tänka på att försöka smälta testresultaten på länken.

Google's språkverktyg kan vara till användning.
Kolla in länken igen nedan, för svensk översättning.
http://translate.google.se/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.exdreamaudio.de%2F%3FAkustik%3AGeh%25E4use&sl=de&tl=sv&hl=sv&ie=UTF-8

(Den är bättre på engelska till svenska, men översättningsprogrammet bygger på AI och feedback på översättningarna och blir bättre efter hand. Men tyska används ju inte lika mycket...)

Edit: hififorum kan tydligen inte hantera länken. Ni får markera, klippa och klistra in länken i en ny web-läsare.

Skeptic Friends Network

Edited by - Gaffa on 2008/06/06 14:06:18
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/06/11 :  01:55:43  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Nu har jag läst länken. Det behövs tydligen lite mer input i översättaren innan den blir fullkomlig, det var bitvis svårt att förstå vad som igentligen menades.

Jag är dock mest intresserad av de mjuka fiberskivor som nämndes. Vet någon vilken typ som avses, och om det är tänkt att de bara skall limmas fast på insidan av lådan? Det skulle tydligen vara bättre än typ bitumen?

J. Ullberg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000