HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stereobilden för klassiskt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2002/12/20 :  12:32:16  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag undrar vad det finns för smakriktningar för stereobilden vid lyssning på klassisk musik ?
För att ta ett exempel så har jag två spelare, en CD-spelare och en SACD-spelare. CD-spelaren
ger mig en stereobild som motsvaras av att sitta ganska långt bak i salen, men instrumenten är utplacerade med stor skärpa och framträder tydligt. SACD-spelaren igen ger mig en större stereobild som motsvaras av att sitta längre fram i salen. Däremot är instrumentens utplacering mera diffus och ljudbilden verkar vara FÖR STOR. Vilken sorts ljudbild är bättre och hur har mixarna tänkt sig att det skall låta ?

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/12/20 :  12:35:24  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Sådana skillnader brukar finnas mellan olika högtalare.
Något man får ta ställning till när man väljer mellan olika högtalare.

Och svaret på din fråga är: tja....




"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/20 :  15:03:53  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Men, det beror väl i långt högre grad på hur inspelningen är gjord. T ex om det är närmikat med en skoga av mikrofoner och pålagd efterklang, eller om det är inspelat med A-B-teknik längre bort i lokalen, eller..., eller, ... Det finns nästan oändligt antal kombinationer på hur det kan göras, som ger väldigt stora skillnader jämfört med olika uppspelningssystem.
Eller du kanske menar samma inspelning på CD eller SACD? Då är det en annan debatt som debatterats på detta forum till fullo skulle man kunna säga. Jag har inga specifika trådar att söka på men prova att sök på "SACD vs CD" och liknande, för de olika systemens ljudliga egenskaper.

God Jul, Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/12/20 :  18:29:18  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Vilken sorts ljudbild är bättre och hur har mixarna tänkt sig att det skall låta ?"

Svårt - för att inte säga omöjligt - att svara på. Det finns ju enormt många faktorer som spelar in; inspelningen, högtalarna, rummet o.s.v. När det gäller jämförelser mellan samma inspelning på CD eller SACD är det också vanskligt eftersom de kan vara olika mastrade, samt att skillnaderna kan bero på skillnader mellan spelarna snarare än mellan formaten.
Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2002/12/21 :  09:53:54  Show Profile Send pekka a Private Message
Hej Martin
Om du söker ljudideal för för klassisk musik pröva
att lyssna live. Stockholms konserthus parkett bänk nio
i mitten kan vara en referens.
I göteborg finns en av världens bästa konserthus när det
gäller akustik.
Det är alltid bra att ha en referens att utgå ifrån även om aldrig
kan återskapa originalljudet på elektronisk väg.

Hälsningar

Pekka
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000