HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Mid-horn igen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/05/28 :  11:49:48  Show Profile Send reVintage a Private Message
Vad kan detta tänkas vara?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2008/05/28 :  13:51:52  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Ett 6 meter långt mellanregisterhorn?

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/05/28 :  14:09:53  Show Profile Send reVintage a Private Message
Haha! Nja, jag nöjer mig nog med att sätta 3st sådana här 0,6m långa kvadratiska trattar sida vid sida och driver från ett JBL 2" via 2328. Mao ett tractrix 3-multicell för 183Hz-9kHz som kopplar från ca 240Hz. Det blir stort nog ändå, bredden blir drygt 90cm och höjden 35cm.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/05/28 14:13:47
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/05/29 :  15:08:34  Show Profile Send reVintage a Private Message
Så här ser celltvärsnittet ur på ett antal varianter, det lutar åt std Tractrix som teoretiskt kopplar ner till 236Hz! Notera hur lika flaren är upp till dryga 40cm från 2328an (ca 50cm från drivern).

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/05/29 :  17:13:47  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Om du använder tractrix, tre trattar i bredd, hur har du tänkt med

- Summeringen
Blir inte utvidgningen för kraftig mot slutet så att överlappningen
blir felaktig?

- Spridningen
Du får ju sämre/ojämnare spridning av högre frekvenser ju färre
trattar du har, dessutom med en mundiameter på hela 35 cm i fyrkant
får du större direktivitet vid högre frekvenser vilket kommer
ställa till summeringen och de kommer bli väldigt placeringskänsliga.
Du kommer få delar av lyssningsrummet med mer och mindre energi i
området några kHz till tänkt delning 9000 Hz.

Du tyckte ju att Hoktunas multiceller hade begränsad spridning
vertikalt, tror du dessa är bättre eller har du prioriterat om?
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/05/29 :  19:42:19  Show Profile Send reVintage a Private Message
PetterP: Tänk lite till! Det kan ju inte bli ett Tractrix eftersom ett sådant bara funkar med en "cell"(och bara är ett sådant om man kortar det från halsänden)! Det bör ist bli ett horn med bättre "släpp" än exponential.
Ingen har byggt ett horn av den här typen förut så jag tror det är bra att avvakta till dess de är klara. Själv är jag inte så tvärsäker, utan ser tiden an!
Om tre celler är fel vad i h-e ska man säga om ett vanligt horn med bara en "cell"?
Ang. Hoktunas kloner så är de exponentiella där jag gissar att diffraktionen troligtvis är orsaken till problemen.

Bygg nu dina Altec-kloner så jämför vi på mässan i höst!
Förhoppningsvis är jag dessutom klar med 511-massakern och en hel del rör-elektronik till dess! Men de horn jag nu murar i källaren går nog dessutom inte att få med.

I helgen ska jag få ett av de första 12" som Bo Hansson konstruerat för hornbruk och jag hoppas detta kan fungera i ett lågmidhorn komplement mellan 80-300Hz.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/05/29 :  20:08:17  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Självklart blir det inte samma utvidgning per cell med tre celler som
med bara en, men du får fortfarande en kraftigare utvidgning mot
munnen än för ett exponentialhorn. Framtiden får utvisa hur det
blir. Det är ju som nämnt lärorikt att leka fram med nya konstruktioner

En cell är ju endast en ljudkälla med symmetrisk spridning (runt
horn) och rör du dig i sidled bort från axis vet du vad som händer
angående ljudtryck och frekvens...Med bara tre celler kommer du få
assymetrisk spridning map frekvens. On axis för varje tratt kommer
ha högre känslighet vid högre frekvenser än off axis. Imperial hade
Altec-multiceller i hemmiljö förut. Han upplevde de ovanbeskrivna
fenomenet med celler med 20 cm i diameter. Multiceller behöver
avstånd för att fungera bäst, de är ju t.ex. framtagna för biografbruk...

Spännande med Bo Hanssonelementet! Har du mer data på det eller är
det "hemligt"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/05/29 :  20:42:01  Show Profile Send reVintage a Private Message
Jag ska mäta 12"(arbetsnamn Sinus/Klangfilm) map TS-parametrar så det ska bli spännande! Håll tummarna!

Ang. dina multicell-teorier så gäller de exponentialhorn. Ingen verkar ha byggt något med annan utvidgning.
Mitt tänk gäller KW alt. Tractrix(mer åt sfärisk vågutbredning) där jag hoppas att output från resp. cell ska komplettera varandra bättre så att det inte blir samma problem med "fingering".

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/05/29 :  20:50:48  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag får nog detaljerat svar från "fräsarn" imorrn,den rackarn var nog på golfbanan idag.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/05/29 :  21:05:29  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hoktuna: Det ska bli spännande att höra vad han säger. Iom att första delen är så lika för alla varaianter kanske man skulle kunna göra en gemensam första del för att sedan ha möjlighet att byta ut sista delen till den utvidgning som låter bäst. Fram till ca 12cm efter 2328 är alla varianter inom 2% i area.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2008/05/30 :  14:23:07  Show Profile Send DrBoar a Private Message
Den där artikeln i SpeakerBuilder om Cepstralanalys av horn (bla refererad till i http://www.libinst.com/cepst.htm) tyder på att mellanregisterhorn skall vara 30cm eller kortare i de flesta fall.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/05/30 :  17:26:23  Show Profile Send reVintage a Private Message
Det där håller nog inte i praktiken. Då skulle inte många horn med 1-2" driver med Fu under 600Hz kunna användas. Det handlar om en jämförande test med direktstrålande studiohögtalare i ekofritt rum:

" JAES Volume 44 Issue 1/2 pp. 23-36; February 1996
A blind listening test is described in which 16 loudspeakers are compared with four reference loudspeakers under anechoic conditions. The test is concerned with the perceived sonic similarity between midrange horn loudspeakers and direct radiators and is intended to pinpoint the physical cause of a "characteristic sound" attributed to many studio monitor systems equipped with midfrequency-range horns. Comparisons are made between the listening test results and measurements of on-axis frequency response. The results indicate that short horns sound more similar to direct-radiating loudspeakers than long horns.It is concluded that the reflections from the mouth termination of long horns is responsible for the characteristic sound and that for studio monitor applications, a midrange horn should have a length not exceeding 340 mm and should be free of flare discontinuities."

Personligen gillar jag inte öht direkstrålande magnetodynamiska högtalare. Jag tror att många med mig kan fortsätta att lyssna på långa horn alt. elektrostater.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000