HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Hur låter det live? Rapport fr. Konserthuset Sthlm
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/23 :  09:23:00  Show Profile Send huzze a Private Message
Igår var det dags. Efter närmare 10 års uppehåll så gick jag på en klassisk konsert. Jag har tidigare haft abonnemang, både på Konserthuset och Berwaldhallen, men sedan har det prioriterats bort. Jag förstår faktiskt inte varför. För klassisk musik i HiFin låter inte alls som det gjorde på plats.

Här länkar till fina bilder, tagna av Jan-Olav Wedin.
http://www.konserthuset.se/docs/Konserthuset/Stora_salen_2.jpg
http://www.konserthuset.se/docs/Konserthuset/Stora_salen_4.jpg

I salsöversikten nedan, så markerar den röda pricken var vi satt.



Förmodligen har mina intryck även koppling till åskådarplatsen.

Vad spelades då?

Jo, Ryska toner

Kungliga Filharmonikerna
Dirigent Aleksandr Lazarev
John Lill piano

Tjajkovskij Pianokonsert nr 2
Rachmaninov Symfoni nr 1

quote:
Tjajkovskijs Pianokonsert nr 1, den berömda i b-moll, har framförts ett oräkneligt antal gånger i Konserthuset och på världens estrader. Annat är det med Pianokonsert nr 2 som Lazarev nu tar sig an med Kungliga Fiharmonikerna och solisten John Lill. #8221;Sönderspelad#8221; är inget epitet man kan tilldela tvåan: det var nästan 30 år sedan den sist spelades i Konserthuset och innan dess hade den bara spelats en gång tidigare, på 1940-talet #8211; att jämföra med nr 1 som spelats över 70 gånger. En något liknande situation råder med det andra verket på programmet, Rachmaninovs Symfoni nr 1. Den har möjligen framförts en gång tidigare i Konserthuset, i början av 1950-talet, men i övrigt är det nr 2 och 3 samt Symfoniska danser som spelats desto oftare.

quote:
Aleksandr Lazarev är en av Rysslands mest namnkunniga dirigenter. Han studerade för Leo Ginsbourg vid Konservatoriet i Moskva. 1971 vann han första pris i den nationella dirigenttävlingen i Sovjetunionen, och året därpå rodde han hem segern vid Karajantävlingen i Berlin.

Åren 1987#8211;1995 var Lazarev chefdirigent och konstnärlig ledare vid Bolsjojteatern, han var då den förste på över 30 år som innehade båda titlarna samtidigt. Under Lazarevs ledarskap upplevde Bolsjoj en intensivt kreativ period som även innehöll turnéer
till bland annat Tokyo, New York (Metropolitan) och Milano (La Scala).

Sedan dess har han lett många av de ledande orkestrarna i världen, bland dem Berlinfilharmonikerna, Bayerska radions orkester i München, Concertgebouw i Amsterdam, La Scala-orkestern, Orchestra dell#8217; Accademia Nazionale di Santa Cecilia i Rom, Orchestre National de France, Oslofilharmonin, Sveriges Radios Symfoniorkester, Clevelands symfoniorkester och London Philharmonic. I operasammahang har han arbetat bland annat vid Théâtre Royal de la Monnaie i Bryssel, Arena di Verona samt operahusen i Paris.

Aleksandr Lazarev har spelat in en lång rad skivor. Vid sidan om inspelningarna med Bolsjojs symfoniorkester på Erato har han gjort nära ett 40-tal inspelningar för Melodiya och han finns även representerad på bland andra Virgin Classics, Sony Classical, Hyperion, BMG och BIS .

Lazarev gästade Konserthuset senast i mars 2006 då han ledde Kungliga Filharmonikerna i musik av Sjostakovitj.

quote:
John Lills karriär som konsertpianist spänner över ett halvsekel. Han gav sin första konsert vid nio år ålder, debuterade med Rachmaninovs Pianokonsert nr 3 när han var 18 år och gjorde kort därefter en legendarisk London-debut i Royal Festival Hall med Beethovens Pianokonsert nr 5.

Han vann en rad priser i olika tävlingar, till det mest prestigefyllda hörde segern i den internationella Tjajkovskijtävlingen i Moskva 1970.

John Lill brukar kallas den ledande brittiske pianisten i sin generation. Han har genom åren turnerat världen över och spelat med de främsta orkestrarna i Europa och USA. Den stora repertoaren innehåller ett 70-tal pianokonserter och han har gjort sig ett namn inte minst som Beethoveninterpret.

Han har spelat in för bland annat Deutsche Grammophon, EMI (samtliga Beethovens pianokonserter), ASV (Brahms båda pianokonserter och nyligen samtliga Prokofjevs pianosonater), Chandos (Beethovens bagateller och pianokonserter). Han har även spelat in Malcolm Arnolds Fantasy on a Theme of John Field (tillägnad John Lill).

John Lill är bosatt i London och utsågs 2005 till CBE #8211; Commander of the British Empire #8211; för sitt arbete i musikens tjänst.

Citat från http://www.konserthuset.se

Mer att läsa om Kungliga Filharmoniska Orkestern finns här och här.

Hur lät det då?

Det mest slående är hur mjukt och dämpat allt lät.

De flesta HiFi-anläggningar jag hört med klassisk musik låter i jämförelse hårt, kallt och naket. Ofta har jag suttit och tyckt att det är fantastiska inspelningar med detaljrikedom, instrumentseparation och ett brett frekvensregister. Live var det inte så.

Flygeln kändes inte lika dynamisk som när man själv sitter och spelar. Men det var ändå en stor skillnad på de svaga och starka passagerna. Kanske att det är mer "tryck" i flygeln om man sitter på parkett, för våra platser på balkongen var mot bakre vägg under balkongen ovanför. Mitt val av plats var främst för att kunna se obehindrat, även solopianistens spel.

Ytterligare något som slog mig var hur lätt det var att höra förste violinisten när han hade eget parti att spela, även då resten av stråksektionen brakade loss.

På något vis återkom det i båda konserterna att alla solopassager var enkla att höra oavsett instrument. I andra konserten var det även en bleckblåssektion som tutade med, men det var ändå njutbart när förste violinisten och cellisten hade en duett/dialog.

Även slagverkssektionen växte betydligt i symphonin, med gong-gong, tamburin, triangel, pukor och jättetrumma. Mäktigt var bara förnamnet.

Men gick det verkligen att höra alla detaljer när det var fff ? JA. Triangeln kom fram som om han stod mycket närmare än han gjorde (längst bak i högra hörnet). Tamburinen användes mycket varierat och både svagt och starkt. Det var hur häftigt som helst att se hur instrumenten hanterades.

Även stereoseparationen live var något helt annat. Det är ingen tvekan om var de olika sektionerna sitter, ändå är det inte den effekten som kan upplevas i en stereo när t ex trummor är i en kanal och komp i den andra. Att stråksektionens stora instrument står till höger hörs tydligt, men båda öronen nås av värmen och klangen på ett sätt som känns svårt att reproducera. HiFi låter HiFi. Mer eller mindre. På klassisk musik mer, på glesare musik i annan lokal mindre, där är det kanske enklare att få till en bra upptagning.

För att återgå till HiFi och inspelningar, så känner jag spontant att det kanske mickas för mycket, tycker ofta att det kan bli hårt och vasst i högre register, speciellt på vissa träblåsinstrument och violiner som ska spela solo. Är de rädda att de inte ska höras annars?

Slutligen, kommer jag att gå igen? JA, för som det låter i verkligheten i en konsertlokal, det gör det inte hemma. Hemma kan jag lyssna på musik, live kan jag uppleva den.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/05/23 :  10:32:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tack för en mycket bra analys. Jag har liknande erfarenheter och håller med till fullo.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2008/05/23 :  11:28:25  Show Profile Send Bland a Private Message
Håller helt med dig. Försök att få en plats på parketten rad 10-13 (mitten förstås). Vilket ljud! Sist jag var där var under tonsättarveckan och Tan Dun. Musiken var så där men ljudet/upplevelsen.... Det är långt till hifi.


Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/05/23 :  11:29:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Mycket intressant läsning !
Jag är nog en av dom som är på sådana här föreställningar allt för sällan. Bara upplevelsen måste vara något i hästväg

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/23 :  19:27:52  Show Profile Send huzze a Private Message
Tack för era kommentarer. Kände mig väldigt "anti-HiFi" där ett tag när jag skrev det...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/05/23 :  19:40:47  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Härlig läsning i ett av de viktigaste ämnena vi har tycker jag. Dina ord är väldigt nära vad jag tycker att man upplever.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000