Author |
Topic |
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 21:37:01
|
En fundering, "hyllan" under diskanten på "pi piip", utgår formen (vinklen), utifrån en radie från diskantens mitt? |
Hellre ledlös än lödless |
Edited by - skrutten on 2002/12/19 22:24:15 |
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 23:00:02
|
tänker du på Ino Audios piP ? den har ingen hylla däremot pi60/pi60s mfla
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 23:02:46
|
Jag tänker som m skriver pi60 mao |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 23:12:45
|
Vinkeln på pi60 är 90 grader. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 23:16:25
|
Vinkeln är 90 grader och om jag inte har fattat fel så är det för att diskantens ljudvågor ska bli lika stora som Bas/mellan, aningens luddigt uttryckt.
Vågfrormen från diskant och bas/mellan ska alltså stämma, det har således inte med tidskompensering att göra.
e-posta Ingvar och fråga så får du med all sannolikhet ett betydligt bättre svar och garanterat rätt.
|
//Magnus
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 23:18:31
|
Jag som tyckte att den lutade ngt, synvilla alltså. Jag har nog jätt lägg, dags att gå och sova, inga fler konstiga frågor / påståenden i kväll. zzzzzzzz |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/12/19 : 23:42:50
|
ingen fara fråga/påstå på bara :), skicka ett PM om du vill ha e-post adressen till han som vet nästan allt om konstruktionen :).
|
//Magnus
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/12/20 : 16:10:38
|
"Vinkeln är 90 grader och om jag inte har fattat fel så är det för att diskantens ljudvågor ska bli lika stora som Bas/mellan, aningens luddigt uttryckt. Vågfrormen från diskant och bas/mellan ska alltså stämma, det har således inte med tidskompensering att göra."
Det där lät intresant men kryptiskt, vad menas? |
sound pollution |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/12/21 : 00:36:23
|
Att om du släpper en stor sten i vatten kommer den att breda ut stora ringar redan från början släpper man en liten sten breder den ut små ringar släpper man den lilla stenen lite "bakom" den stora kommer (åt ett håll) ringarna vara lika stora när dom samman faller.
Så har jag fattat att det hänger ihop, men fråga Ingvar för säkerhets skull.
|
//Magnus
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/12/21 : 18:17:31
|
Låter iaf som löptidskorr men men! |
sound pollution |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/12/22 : 12:09:40
|
Löptids korrigerin utgår väl från talspolen, det här bygger på membranets diameter.
|
//Magnus
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/12/22 : 12:17:47
|
quote: Originally posted by mag
Löptids korrigerin utgår väl från talspolen, det här bygger på membranets diameter.
Det är säkert så. Jag skulle vilja säga 'membranets akustiska diameter' för att förtydliga. Det rör ju sig om området där elementen (basen då alltså) inte rör sig fashomogent och då fungerar mer eller mindre som en böjvågsomvandlare. Då kan den akustiska diametern vara mycket mindre än den faktiska diametern. I princip så liten som talspolediametern. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
Edited by - Nagref on 2002/12/23 10:58:19 |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/12/22 : 23:01:01
|
"...och sa JAG att det var lätt med högtalare kanske??? "
huvet på spiken :D
Får bara skriva som jag skrev en bit upp skriv till Ingvar själv och fråga om ni vill ha ett helt korrekt svar :)
|
//Magnus
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 14:52:54
|
Jahaja, jag fattar fortfarande inget! :-) Jag menar, om elementen är löptidskorrigerade och samma frekvens spelas så borde vågformsutbredningen vara lika, såtillvida membranstorlekarna är lika?????? Med olika stora membran så är väl utbredningen olika i vart fall?????? Ja, inte är detta lätt inte, det skulle nog underlätta om man var ingenjör eller tekniskt mattesnille!! :-( Blä! |
sound pollution |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 15:10:43
|
Celef: Kanske kanske så lyckas jag få till en simulering på det så att man kan se det lite tydligare. |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 15:16:25
|
Det vore snällt Nagref, jag brukar förstå lättare med bilder! Tack! |
sound pollution |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 17:06:36
|
quote: Originally posted by celef
Jahaja, jag fattar fortfarande inget! :-) Jag menar, om elementen är löptidskorrigerade och samma frekvens spelas så borde vågformsutbredningen vara lika, såtillvida membranstorlekarna är lika?????? Med olika stora membran så är väl utbredningen olika i vart fall?????? Ja, inte är detta lätt inte, det skulle nog underlätta om man var ingenjör eller tekniskt mattesnille!! :-( Blä!
Det är det som är mycket viktigt vid design av högtalare, att tillse att spridningsegenskaperna är bra vid olika strålningsvinklar. Ett stort element kan alltså bete sig som ett mindre!
Luddigt?
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 18:32:06
|
"Luddigt?"
You bet! :-( Att spridningsegenskaperna är viktiga är ju känt, men att offsetta elementen för korrekt spridning är nytt, iaf för mig. Det normala (för en 2vägare) är ju att välja deln frek där basen fortfarande sprider mkt (låg deln frek) för att i viss mån möta diskantens spridning för en summerad homogen spridning (avikelser för optimala sprid egenskaper förekommer med all säkerhet). Och för element monterad på en plan baffel så delayar man ju diskanten (genom att dela denna brantare jmfrt med basen). |
sound pollution |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 20:06:53
|
quote: Originally posted by Knoppen
att tillse att spridningsegenskaperna är bra vid olika strålningsvinklar.
Du menar alltså att spridningsegenskaerna beror på olika strålingsvinklar
Det är kanske det som inbegrips i spridningsegenskaperna |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 23:30:10
|
Vid såna här tillfällen märks det tydligt att en person saknas på forumet :(
|
//Magnus
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/12/26 : 17:14:46
|
Celef: Jag har försökt få till en simulering som visar på ett pedagogiskt sätt hur det blir men det blir inte lättöverskådligt utan förvirrar nog mer än det hjälper... Tyvärr. Mag's förklaring med ringar på vattnet var rätt bra annars. |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/12/26 : 19:43:09
|
Okey, thanks for nothing! Jag tror jag ser fenomenet framför mig, frågan är då om en elektrisk delay ger samma resultat som en fysisk offset? Samt, hur vet man hur stor vågformen är eller var på elementet ljudet alstras?? |
sound pollution |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 15:25:01
|
Celef; Öhmans baffelsteg på pi60 mfl är inte bara tidkompensering så vitt jag förstår, utan även kompensering där hänsyn är taget till spridningen. Utan det sistnämnda kan du mycket svårligen få koncentriska ringar där ljudet är i fas i alla riktningar. Därför kan inte ett elekroniskt delay eller grupplöptidsjusteringar i delningsfilter ersätta, som ju bara är en kompensering i en riktning, oftast vald rakt fram. |
markih |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 20:26:54
|
markih: Tack, jag tror jag förstår lite bättre nu (eller kanske inte!), men en fysisk elementoffset kan väl inte heller vara perfekt i alla riktningar, bara på en linje mellan elementen??
Tror mer å mer på coaxialelement! :-)
Nån som vet var man kan få tag på sådana här element?
Kan det vara:
månne?
Tack! |
sound pollution |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 23:10:07
|
Celef: Det lär fungera i mer än 180 grader horisontellt, tom lite snett bakåt. Vertikalt är det en annan sak men enligt vad IÖ hävdar efter sina psykoakusiska experiment, så bör spridning och tonkurva vertikalt anpassas efter hörsel, rum och stereosystemet och då är ett coaxialelement inte fördelaktigt. |
markih |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/12/27 : 23:59:16
|
Jo jag har hört att coax inte är fördelaktigt (utom möjligen för centerkanal), men jag kan inte dra annan slutsats då fördelarna (för mig iaf) är större med coax än nackdelarna (som är att finna schyssta element). |
sound pollution |
|
|
|
Topic |
|