HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Önska dig en uppfinning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2008/05/17 :  15:48:19  Show Profile Send Njord a Private Message
Här kan man önska sig en uppfinning:

http://www.inkommande.se/inkommande/pages/leaveWish.php

Några fiffiga exempel:

Jag önskar...en liten allergihandscanner som lätt kan scanna av en matvaras streckkod - för att se om den är fri från tex gluten-, fisk-, eller nötprodukter.

Jag önskar...att det fanns ett sele som man sätter på barn med ett handtag på ryggen. Då slipper man lyfta barnet i armen eller kläderna när man bara har en hand tillgänglig.

Jag önskar...att när man kommer in i en stor byggna tex sjukhus får en karta nedladdad i telefonenen och enkelt kan lokalisera vart man skall gå/är via GPS + AGPS tracking system.

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/05/17 :  16:58:59  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Det självdammsugande golvet. För verkstad eller hem. Borde fungera med porös struktur och en jäkla sugmaskin, alternativt dela upp golvet i sektioner och dra igenom skiten i en sektion i taget med något smart system.
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/05/17 :  21:04:52  Show Profile Send Magoo a Private Message
En manick som tillåter att man tar sqrt (Beloppet) på kontot efter varje transaktion. Då blir tricket att inte hamna på noll...

comfortably numb
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/05/17 :  21:12:31  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Bättre då att ta kvadraten på återstående belopp, annars riskerar man att få imaginära pengar... Dessutom får man mer
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2008/05/17 :  21:47:01  Show Profile Send Cyrus a Private Message
En basföda som kan odlas från arktis till öknen så att människan kan äta sig mätt utan att bråka om tillgången på bördig mark.

I den basfödan ska ett ämne ingå som gör att människor inte är avundsjuka & misstänksamma på varandra.

Allt för att vi ska få en bättre värld.

En utopi jag vet, men ändå....

Edit:kanske ingen uppfinning fast....

Edited by - Cyrus on 2008/05/17 21:48:43
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2008/05/17 :  23:06:46  Show Profile Send nahoj a Private Message
quote:
Jag önskar...att det fanns ett sele som man sätter på barn med ett handtag på ryggen. Då slipper man lyfta barnet i armen eller kläderna när man bara har en hand tillgänglig.



Håller på att jobba mig för att gå vidare med en produkt som inte är helt långt borta från denna önskan

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/18 :  02:04:22  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Jag önskar...att det fanns ett sele som man sätter på barn med ett handtag på ryggen. Då slipper man lyfta barnet i armen eller kläderna när man bara har en hand tillgänglig.
Finns inte det redan?

Min önskan är ett piller som motsvarar måltiidsintaget. Det är så tråkigt att äta bara för att man måste.
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2008/05/18 :  09:05:17  Show Profile Send Munge a Private Message
En hålflyttare vore inte så dumt. Om man t ex borrar för att sätta upp en hylla och så kommer hålet bara nästan rätt. Har man då en hålflyttare kan man flytta hålet så att det blir perfekt.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/05/18 :  20:49:42  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Glasögon som man kan ringa till. Och så piper de så att man kan plocka upp dem där de råkar ligga. Det skulle min fru behöva som har tre par för olika ändamål. Det paret som hon för tillfäälet behöver hittar hon aldrig.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/18 :  21:42:39  Show Profile Send huzze a Private Message
Vore det inte bättre att uppfinna den perfekta laserbehandlingen för synen?
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/05/18 :  22:01:30  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
En automatisk tvättupphängare?
Eller en volymkontroll som hör när jag ringer hem och sänker volymen så att maken hör telefonen och svarar. (Att telefonen vibrerar räcker tydligen inte för att överrösta anläggningen.)

Waf, Waf!

Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/05/18 :  22:21:45  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Marina/

quote:
En automatisk tvättupphängare?

Kanske inte helautomatisk, men min sambo har sin sambo till just sådana saker

quote:
Eller en volymkontroll som hör när jag ringer hem och sänker volymen så att maken hör telefonen och svarar. (Att telefonen vibrerar räcker tydligen inte för att överrösta anläggningen.)


Finns en annan variant ute på "marknaden" (om du nu tvunget måste störa Bernt i musiklyssningen), en lampa som blinkar/lyser när telefonen ringer.
Används bl.a av en av mina grannar som efter 40 år som musiker fått nedsatt hörsel.
Vet andra hörselskadade som har sådana.


A balanced diet is a cookie in each hand.

Edited by - CarlssonH on 2008/05/18 22:25:06
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/05/18 :  22:28:00  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Tack för det tipset! Och ja, det är klart att jag måste störa honom. Det är väl det fruar är till för?

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/05/19 :  22:20:47  Show Profile Send Magoo a Private Message
En hålflyttare hade jag köpt direkt!

och appropå hål så hade ju Baltazar (den lille tecknade uppfinnaren på TV för länge sedan) hål på burk färdiga att rulla ut. Men jag har inte hittat dem i handeln än...

comfortably numb
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/05/19 :  23:19:58  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message

Jag hade tänkt mig en disk-/tvätt- och matlagningsrobot, hushållsrobot helt enkelt.

En undo (eller ångra för den delen) funktion i verkliga livet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000