HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fick ett erbjudande på Audio Pro...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/05/13 :  09:31:13  Show Profile Send OcA a Private Message
Var och köpte en kamera hos mina gamla kollegor på Onoff i stan. Såg att de hade Audio Pros Avanti-serie i vitt inne och de är ju rätt snygga...

Frågade mest på kul vad jag skulle få för pris på Avanti 100 frontare, center och surrar. Efter lite knappande i datorn blev svaret 22 papp. Enligt uppgift skulle de gå loss på närmare 26-28 papp ordinarie...

Är det ett bra pris och framförallt - är det bra högtalare? Jag har alltid varit lite skeptisk mot Audio Pro, men det kanske mest är för att de finns hos just Onoff?

Är detta bra grejer i konkurrensen och har någon lyssnat ordentligt på dem?

De verkar vara lite av en favorit borta på Minhembio, men de kanske har andra krav på ljudet?

Att de lär funka bra till hemmabio tvivlar jag inte en sekund på, men hur är det med hifi-parametrarna?

Inte för inte man känner sig lite villrådig... Elektrostater för 30k eller ett komplett 5.0 system för 22k? Vad fan ska man göra...

Lyssna i butik faller ju rätt platt iom att det är Onoff vi pratar om... Finns någon vettig butik som säljer dessa och har dem uppkopplade med nån hyffsad vettig elektronik?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/05/13 :  09:41:51  Show Profile Send AndreasH a Private Message
Har själv haft AudioPro diamond serien för kanske 7år sedan.

Riktigt fina högtalare om man jämför mot priset.
Hemmabio passar de bäst till, i mitt tycke. Åtminstone de som jag hade, det var toppmodellen på den tiden.

Kan inte säga om dessa nya Avanti, men blackdiamond som jag tror de hetter var en seg och långsam högtalare om man ville lyssna endast musik.

B&O Beolab 5, BeoSound 9000
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/05/13 :  09:45:49  Show Profile Send OcA a Private Message
Läste lite på "det andra forumet" om det hela och enligt dem var gamla basaktiva diamondserien betydligt slappare och slöare i basen än dessa.

Dessa ska alltså vara betydligt rappare, men med bibehållet djup.

Enda kritiken jag kan utröna är att diskanten bitvis kan upplevas som lite vass, inget gott tecken tycker jag...

Har ingen lust att köpa grisen i säcken, så jag får väl försöka kånka hem dem till mig och prova innan jag slår till.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/05/13 :  09:51:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag håller åxå med om att AP passar bäst till film, o diskanten kan tendera att bli lite hård. Men det märks mest på högre volymer o på diskantrikt matrial.

Så konka hem o testa

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/05/13 :  09:59:56  Show Profile Send OcA a Private Message
Jepp, blir ett jäkla jobb... 35kg styck! Puh!

Men snygga är dom iaf, frugan blev nöjd...

Eftersom systemet ska klara både film och musik på ett bra sätt blir det alltid nån kompromiss. Gäller bara att den inte blir för stor.

Högre volymer och diskantrikt material? Du har precis naglat in min stil att lyssna på musik samt den musiken jag lyssnar på!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/13 :  10:04:24  Show Profile Send huzze a Private Message
Ja basen har inte AP problem med, men att de skulle vara så hårda i toppen? Kanske lång inkörningstid, men du rapporterar väl efter ryggskottet.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/05/13 :  10:34:11  Show Profile Send OcA a Private Message
Jodå... Rapport kommer efter att min kiropraktor fått en fet sedelbunt i näven...

En polare till mig kör gamla AP Black Diamond tillsammans med en NAD 3020 och en gammal Philips CD. Låter förvånansvärt bra med tanke på ålder... Han kör mycket döds/grind och annan tung metall och det funkar kalas. Tycker inte de låter hårt på något sätt faktiskt...

Får helt enkelt låna hem och prova. Men först måste jag få ordning på slutstegen som glappar...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/13 :  10:52:33  Show Profile Send huzze a Private Message
NAD 3020 är inget muskelknippe, men de klipper ju ofta snällt. Vi får väl se vad din effekt kan göra med talarna.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/05/13 :  10:58:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Om jag minns rätt, så är det inte samma konstruktör bakom Blue/Black Diamond som Avanti !
Fast sen har ju Avanti funnits i ganska många år så dom har säkert justera o ändrat ett par ggr.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2008/05/13 :  12:34:55  Show Profile Send gilgo a Private Message
Jag kör med föregångaren Avantek Nine. Dessa ser snarlika ut förutom ytfinishen.
Avanti borde rimligen låta bättre men hårda är dom absolut inte. Hade tidigare Blue Diamond V2 och Avantek Nine är bättre på allt utom ljudtrycksförmågan. Blue Diamond kunde jag däremot uppleva som hård i diskanten och faktiskt blöt i basen. Avantek upplever jag spelar djupare och med MYCKET mera kontroll. Skulle snarare säga att diskanten kanske är lite mjuk i Avantek Nine, kör visserligen med Vincent SP331, Vincent CD-S3 och ett Rotel RC-1070 försteg och båda Vincent maskinerna går åt det softa hållet.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0

Edited by - gilgo on 2008/05/13 12:49:00
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/05/13 :  12:53:00  Show Profile Send OcA a Private Message
Tack för inputen!

Nu tror jag inte Avanti 100 är särskillt tunga att driva iom att basen är aktiv på dem.

Det enda stärkaren ska ta hand om är femtummarna och diskanten, men det kan ju vara trögdrivet för det. 4 ohm och 90db är ju inga siffror man hoppar jämfota över, snarare rätt normalt.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2008/05/13 :  13:33:49  Show Profile Send overhang a Private Message
Hur står sig AP mot PMC GB1?
/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/05/13 :  13:41:20  Show Profile Send OcA a Private Message
Ingen aning, det är väl det som blir mest intressant att prova!

Audio Pro har ju (tyvärr?) lite dåligt rykte i vissa kretsar pga att de finns att köpa hos exemeplvis Onoff och SIBA kanske? Känns iaf lite halvskumt att lägga ut över 20k på högtalare från Audio Pro...

Tror inte de är sämre än nåt annat för de pengarna, frågan är bara om ljudet passar mig och mina öron?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2008/05/13 :  15:30:28  Show Profile Send gilgo a Private Message
Jag gav 4500kr för mina Avantek Nine med tillhörande center o en massa Supra Ply 3,4s beggat. Så jag är mer än nöjd dels för att det blev en uppgradering och jag på kuppen faktiskt TJÄNADE pengar.
Tyvärr har jag inte lyssnat på så många andra högtalare i prisklassen så det är svårt för mig att jämföra hur mina lite äldre Avantek Nine står sig mot motsvarande både nu och då. Men med tanke på hur mycket bättre dom låter än Blue Diamond V2 som ändå enligt åtminstone hifi-pressen anses vara en väldigt prisvärd högtalare så har jag svårt att tro att varken Avanti 100 eller Avantek Nine är dåliga köp prismässigt.

Effekten är jag lite kluven med. Körde tidigare med en NAD T751 och det funkade väl. Enligt spec 60W/kanal hur mycket vikt man nu vill lägga vid siffror?!. Men när jag bytte till Vincent steget var det som dag och natt, en helt annan kontroll. Vincent är specad till 150W/kanal. Hur mycket som kan tillskrivas den ökade effektkapaciteten det vet jag inte. Vincent steget kanske helt enkelt bara är bättre oavsett specen.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/05/13 :  15:54:17  Show Profile Send OcA a Private Message
Watt är bara en siffra egentligen... Det är strömstyrkan som räknas enligt mig.

Jag får ut ca 2x600 watt i 4 ohm med mina steg, så både effekt och ström finns det så det räcker och blir över. De går i princip på tomgång hemma, men känns bra att det finns "headroom" när musiken/filmen så kräver.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2008/05/13 :  16:19:30  Show Profile Send The Leafs a Private Message
I vanlig ordning så drabbas en högtalare hårt om den säljs på OnOff eller liknande. Med drabbas menar jag att många HiFi-nissar på fullaste allvar menar att det skulle vara en bättre högtalare om den såldes på ett fiiiinare ställe. Detta drabbar också AP emellanåt.

Nåväl, jag har bara som hastigast lyssnat till Avanti-serien hemma hos en kollega. Vill minnas att han drev dem med NAD-elektronik. Det jag minns är att jag tyckte de lät "dyrt". Svårt att förklara, men diskanten var utsträckt och luftig. Bra röståtergivning och rätt så fast och snärtig bas.

Frågetecken däremot för utseendet.... Love them or hate them.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2008/05/13 :  19:53:20  Show Profile Send gilgo a Private Message
Visst är watt bara en siffra. Därför jag poängterade att ljudskillnaden sannolikt har med flera andra saker att göra. Dock tror jag att högtalarna mår gott av att ha en redig förstärkare så man har lite "headroom" som du nämner. Watt avgör inte ljudkvaliteten, men man kan aldrig ha för många ;)

Jag tycker högtalarna är snygga, skulle gärna ha ett par lackade... kanske inte vita för det passar inte alls här hemma men gärna någon annan färg. I övrigt håller jag med om ljudet mer reservation för att Avanti bör låta bättre än mina Avantek.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/05/13 :  20:04:28  Show Profile Send OcA a Private Message
Låter väldigt lovande faktiskt!

Behöver dock komplettera med ett steg till centern. InterM ligger nära till hands...

Vitt kommer bli skitsnyggt i nya kåken... Kommer matcha köket väldigt bra!

Tack för inputen! Vi får se vart det hela landar!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000