HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 B,b,b,baselement för öppen baffel. [:)]
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Phear
Member

74 Posts

Posted - 2002/12/19 :  17:20:30  Show Profile Send Phear a Private Message
Hej.
Jag håller på att jaga runt efter baselement som skulle kunna funka i öppen baffel, men det verkar inte finnas så många där ute... Ge mig gärna tips.
Krav: Låg Fs, hyffsat hög Qts 0,5-0,7 ungefär, 8-12", inte så stark magnet, lång slaglängd & ska helst inte kosta mer än ca 1000:- Jag funderar på att använda flera element, därför får dom inte vara för dyra.

Just magnetstyrkan har jag funderat lite på. Enligt vad jag läst ska den vara svagare än "normalt" för att elementet ska passa i öppen baffel, men varför det är så har jag inte fattat. Nån som har koll? Hänger det lite ihop med hög Qts, eller?

/Per


Mein hut der hat drei ecken

Edited by - Phear on 2002/12/19 17:24:54

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/19 :  17:32:48  Show Profile Send Nagref a Private Message
Magnetstyrkan gör att Qes blir lågt och om Qes är lågt så blir Qts lågt. Och är Qes lågt så rör sig elementet inte så mycket som det behöver i området runt resonansfrekvensen och då öppna bafflar lider av mycket låg verkningsgrad där så måste membranet röra sig lite extra.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Phear
Member

74 Posts

Posted - 2002/12/19 :  22:51:50  Show Profile Send Phear a Private Message
Tack för svaret!

Det gäller verkligen att väga fördelarna mot nackdelarna när man ska konstruera högtalare :).
Med en mindre magnetstyrka borde väl kontrollen över konen oxå bli litet sämre? första tanken är att öppna bafflar borde ha "slö" bas. Men dom helt ovetenskapliga tester jag har gjort med öppna bafflar så har det varit tvärt om. Rappt & lätt. Hur samspelar luften och elementet i öppen baffel jämfört med i låda?

Ju längre membranen rör sig, desto mer dopplereffekt får man (förutom högre distorsion). Detta talar ju för at använda flera element iaf. Man kan justera känsligeten genom att koppla elementen olika och man minskar dopplereffekt och distorsion.
För min del blir det så gott som 3-vägs fullregister. Bi-Ampat och aktivt delat mellan bas & mellanregister. Förmodligen blir det nån slags EQ-variat oxå för att justera basnivån.

det man vinner i billigare lådkonstruktion förlorar man i kostnaden för flera element. Det blir inte billigt i längden att bygga själv, men det bli f-n så mycke roligare :)

/Per


Mein hut der hat drei ecken
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2002/12/20 :  11:34:03  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
Ska du köra öppen baffel (dipol) ställs det ganska annorlunda krav på elementen om du vill få den att gå djupt i basen utan aktiv korrektion.

Till en början beror frekvenssvaret nedåt på hur stor baffelyta du kan skapa. Eftersom bakstrålningen är inverterad fasmässigt kommer basen att släcka sig själv med 6dB/oktav under den frekvens där baffelns bredd/höjd våglängdsmässigt inte längre räcker till. Aktiv kompensering är bättre än att försöka hitta ett element med ett Qts på åtminståne 3. 0,7 räcker inte på långa vägar, särskilt om du inte lyckas åstadkomma en STOR baffel. Våglängden vid 20Hz är ju som bekant 17 meter.

Dessutom har tillkopplad förstärkare betydligt mycket sämre koll på vad konerna gör i ett element med högt Q, så risken för okontrollerade konrörelser ökar markant eftersom förstärkaren inte förmår att styra konen lika effektivt.

Välj istället ett mer konventionellt element med god slaglängd och ett Qts runt 0,3-0,4. Använd sedan aktiv kompensering med ett shelf-filter på t.ex. 12dB/Okt från c:a 80Hz. Det ger ett bra svar även från mer normala bafflar som funkar i ett vardagsrum. Nackdelen med öppna bafflar är att det på grund av utsläckningen från baksidan ställs stora krav på amplitud. Därför blir man tvungen att köra med flera, gärna 10" eller 12" basar, för att få rejäl koppling till luften och på så sätt hålla amplituden nere. En baffel ger ingen direkt egen dämpning av amplituden nedåt i frekvens. Till exempel, ett 8" baselement i en öppen baffel går i botten redan vid någon enstaka watt in.

Om du inte lider av liten plånbok är Scan-Speak 25W/8565-01 ett utmärkt element. Låter fantastiskt! Använd så många du har råd med. Ju fler desto bättre! Annars är valet fritt, låt X-MAX styra valet i första hand, låg FS i andra och ett lågt MMS i tredje.

Vill du simulera så skapa en sluten låda med oändlig volym, eller i alla fall så stor som möjligt. Sätt i dom element du vill ha så ser du responsen nedåt. Lägg sedan till ett fall på 6dB/Okt från den punkt där baffel slutar funka. Lägg in ett shelf-filter och justera sedan branthet och ingreppspunkt tills du är nöjd. Tänk på att rummet kommer att addera till ditt resultat, så en snörrät frekvensgång nedåt är inte nödvändig. När du är klar, kolla amplituden och aktuell output när x-max är nått. Om du tycker att ljudtrycket räcker är det bara att bygga, annars är det bara att dubbla antalet element och göra om beräkningen tills du är nöjd.

The truth is out there. You just have to find it!

Edited by - Blackhawk on 2002/12/20 11:52:53
Go to Top of Page

Phear
Member

74 Posts

Posted - 2002/12/21 :  10:50:48  Show Profile Send Phear a Private Message
Tack för tipsen Blackhawk!
Det blir nog inga hög-Q-baselement (det finns ju knappt några ändå). Jag har iofs en ganska liten plårra men det går juh alltid att spara lite pengar så Scan-Speak 25W/8565-01 ska jag nog prova. Möjligtvis testar jag 25W/8565-00 då den har lite högre Qts, men vi får se. Jag får nog kasta tärning om den saken.
Jag testade din sim.metod lite i LSP-Cad. Provade då oxå att simulera med fler element. Jag upptäckte då att konutslagen berodde på hur man kopplade elementen! för t.ex. 2 element: Seriekoppling= mindre konutslag för en given frekvens, paralellt=samma konutslag som för 1 element. Då blev det mer att laborera med

EQ kommer det att bli & ev. oxå "subsonicfilter".

Jag har lyssnat på bl.a. Mangerelement i öppen baffel och basnivån var klart imponerande med tanke på att dom elementen har låg Xmax och en Fs på ca 80Hz. Bafflarna var ca 120cm höga & ca 50 cm breda med 20 cm vingar bakåt.

/Per


Mein hut der hat drei ecken
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000