HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 "Kretstransformation" för beräkning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/05/11 :  14:23:15  Show Profile Send ohmega a Private Message

Jag har en fråga kring beräkning av utgångsimpedans av ett försteg.

Jag funderar lite kring en volymkontroll som jag vill använda i ett försteg (Aleph P1.7). I detta försteg skall volymkontrollen placeras mellan förstegets (balanserade) utgång och slutsteg. Jag har tänkt att använda mig av en koppling med reläer för att få till en koppling som dels lastar försteget konstant, samt att slutsteget ska "se" konstant källimpedans.

Volymkontrollen är tänkt att ser ut som den översta kretsen i bilden. Jag förenklar kopplingen så att man ser hur den fungerar vid ett av sina lägen. För att beräkna. För att beräkna förstegets SAMMANTAGNA utgångsimpedans inkluderat volymkontrollen, så gjorde jag ytterligare en krets (den nedre tilll höger). Utgångsimpedansen på förstegets utgångsteg förutsäts här vara "noll".

Nu undrar jag: Har jag tänkt rätt, gällande "transformeringen" av dämpningskretsen, från den vänstra till den högra kretsen. Det var några år sedan jag läste sådant här.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/05/12 :  19:25:51  Show Profile  Visit peranders's Homepage
http://www.allaboutcircuits.com/vol_3/chpt_1/7.html
http://www.rfcafe.com/references/electrical/attenuators.htm
http://www.rfmd.com/DataBooks/db97/AN0015.pdf
http://www.temcom.com/pages/dBCalc_manual.html
http://www.educypedia.be/electronics/electroniccalculatorscircuit.htm
http://www.microwaves101.com/encyclopedia/calcattenuator.cfm

"Har du googlat"? brukar man få som svar ofta men problemet kan vara att veta vad det heter det man söker.

Det du söker är en T-länk. Om du har en balanserad signal så tar du bara två halvor och sätter ihop.

Google ord p and t attentuator

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2008/05/12 19:38:40
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/05/12 :  19:59:20  Show Profile Send ohmega a Private Message
peranders: Ok...nu har jag visserligen gjort ett excel-ark klart. Min fråga var mera om jag tänkt rätt gällande transformeringen från kretsschema till signalschema. Men om t-filter fungerar med att "bara spegla dessa för balancerad drift. - så stämmer det nog så som jag tänkt. Tack för länkarna - de kommer garanterat till nytta på ett eller annat sätt.

Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/05/12 :  20:18:40  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Du kan ju om inte annat jämföra dina kalkyler med länkarna.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/05/12 :  23:35:55  Show Profile Send ohmega a Private Message
Så sant

Jag kom på att mitt föregående inlägg var lite luddigt. Det är väl inget "signalschema" direkt. Utan var mer för att lätt kunna uppfatta/illustrera den källimpedans som slutsteget "ser".

Edited by - ohmega on 2008/05/12 23:36:23
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/05/13 :  06:44:57  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Är det viktigt att slutsteget ser konstant källimpedans?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/05/13 :  12:47:23  Show Profile Send ohmega a Private Message
Det vet jag faktiskt inte..men det kan väl inte vara någon direkt nackdel om försteget "erbjuder" detta?

Alternativet skulle vara att använda pottar men då skulle utgångsimpedasen variera mellan 0-500 ohm.

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/05/13 :  14:02:01  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Om du gör avkall på konstant källimpedans så blir din kretslösning enklare.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/05/13 :  14:16:13  Show Profile Send ohmega a Private Message
Det är jag fullt medveten om...men inte de eventuella ljudmässiga kvalitérna för respektive lösning.

Tänkte bara på att klang och annat eventuellt kunde förändras, beroende på utgångsimpedansens variation.

Edit: I vart fall kan ju övre gränsfrekvensen variera med källimpedansen.

Edit: omformulering

Edited by - ohmega on 2008/05/13 14:21:44
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/05/14 :  11:11:21  Show Profile  Visit peranders's Homepage
.. ja, men om den ligger väldigt högt upp frekvens så tror jag faktiskt att inverkan av en låg men varierande källimpedans inte är något att ligga sömnlös för. Jämför en vanligt pot och high-end utrutning. Däremot är det ju tekniskt coolt men en HF-mässig dämpsats. I så fall får du stämma av alla strökapacitanser så att alla dämpsteg har rak frekvensgång... uppe i MHz-området.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/05/14 :  13:33:09  Show Profile Send ohmega a Private Message
Nja..kanske...får se hur jag gör.

Om jag skulle använda föreslagna lösningen kostar de ca 150 kr i komponenter exrra...

Portar? mm ska kolla lite på det..har du något förslag? (1Kohm)

Edited by - ohmega on 2008/05/14 13:43:51
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000