HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ny pendlarcykel. Cykelbygge?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2008/05/07 :  17:09:40  Show Profile Send patst577 a Private Message
Hej!

Jag är riktigt trött på den cykel jag har nu. Jag har en Rex TrekkingSport som har haft alla fel som kan tänkas på en cykel. Nu när vevlagret har gett upp för andra gången är det dax för en ny cykel.

Någon som kan ge några tips?

Kravspec:

KVALITÉ!

Underhållsfritt, jag vill inte behöva smörja delar varje dag.

Tåligt mot miljön, cykeln används året om och står också ute när den inte används.

Detta borde betyda en cykel med navväxel och något annat än V-bromsar.

Jag vill hellst även ha en navgenerator då det är väldigt smidigt att kunna använda den när det behövs och inte ha lampa/batteri hemma när det väl behövs.

Avståndet är ungefär halvmilen enkel resa, dvs 200 mil om året.

Pris: Gärna under 10 tusen. cykeln kommer stå ute i skäggetorp, Linköping. Känns inte värt att bli av med den på en gång.

Hjälp mottages tacksamt!
MVH/
Patrik

/Patrik

Edited by - patst577 on 2008/05/14 15:34:13

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/05/07 :  21:27:48  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Merida gör trevliga cyklar, har själv en Merida Crossroads (heter numera crossways) hybrid sen ca 9 år tillbaka.
Har bara krävt lite service varje vår, sen funkar den perfekt hela säsongen.

Gå in på Grahns hemsida, där finns all möjlig info och vem som säljer.
http://www.grahns.se/

A balanced diet is a cookie in each hand.

Edited by - CarlssonH on 2008/05/07 21:28:53
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/05/07 :  21:28:21  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Eh, en hojpa för mer än 500 spänn får väl ben på en gång? I sthlm i alla fall.

Ska den stå ute i ur och skur är det ingen ide med en "dyr" hoj. Ju dyrar desto mer ömtålig, i princip.

Byt vevlager på den du har.

Navväxel definitivt, navbroms med, då får du bara en treväxlad hoj. Sorry.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Telarc
Member

103 Posts

Posted - 2008/05/07 :  21:54:10  Show Profile Send Telarc a Private Message
Jag är på jakt efter något liknande, underhållsfritt, navväxel och kvalité. För mig lutar det mot en http://www2.merida-bikes.com/en_INT/Bikes.Detail.129 Den har skivbroms fram och bak, 8-växl. samt ser riktigt clean ut i verkligheten. Angående att en hojpa får ben på en gång.. så har jag haft min Monarkcykel >4500 i GBG city (Johanneberg), ståendes på gatan utan att låsa fast den i nått och det har funkat i tre år. Men det är ju goare och ärligare gubbar på bästkusten ;)
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/05/07 :  22:30:52  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message
Jag har inte något speciellt tipps på någon cykel, tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter.


quote:
Detta borde betyda en cykel med navväxel och något annat än V-bromsar.


Borde bli någon typ av skivbroms då. När man är ute och kör med MTB cykeln i skogen är det skivbroms både fram och bak som gäller, prislappen blir därefter. När det gäller stadsmiljö funkar det bra även där, se bara till att grejorna går att byta ut om det rasar.

Cykellyse använder jag mig av detta löstagbara batteridrivna:

http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=CATEYE056-SIr&avd=1&Ref=&artgrp=352&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

Lyser otroligt länge på ett set batterier, syns det gör du garanterat. Hade lampan på blinkläge en kväll och fick kommentaren #8221;det var ett j_vla lyse du har#8221; av en mötande fotgängare Men som sagt du ville ha en navgenerator, jag ville bara visa att det finns väldigt bra batteridrivna cykellysen.

När det gäller naväxel är det inte alls säkert att det betyder underhållsfritt. En jobbarkompis hade problem med en navväxlad cykel som kärvade i växlarna och enligt cykelhandlaren var det tydligen ett vanligt problem. Dock håller jag med om att utanpåliggande växlar kan vara en plåga om det inte underhålls och att kedjan behöver bytas ut med jämna mellanrum. Lösningen på problemet är lika enkel som tråkig, åk enpetare.

Om du vill vara säker på att cykeln inte blir stulen finns det bara en lösning och det är ett bygellås genom ram och bakhjul och runt lämplig fast installation t ex. ett cykelställ. Hjul- och sadelstöld förhindrar man genom att ersätta eventuella snabbkopplingar med kopplingar som har muttertag


quote:
Ju dyrar desto mer ömtålig, i princip.


Håller jag inte alls med om har själv en "dyr" MTB som jag har och åker på i skogen tål otroligt mycket stryk. Skulle inte vilja prova liknande konster med en Biltema cykel, risk för att det säger knak, brak och sedan får familjelyckan en närkontakt med styrhuvudet.




Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/07 :  23:58:49  Show Profile Send huzze a Private Message
Skeppshult?
De har ju nav-växlar, nav-dynamo och t o m automatväxlar.

Dock inget för mig.

quote:
Ju dyrar desto mer ömtålig, i princip.
Näe, lättare och styvare vilket i min värld är tåligare.
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2008/05/08 :  00:49:45  Show Profile Send brewitz a Private Message
quote:
Lösningen på problemet är lika enkel som tråkig, åk enpetare.

Inte tråkigt alls. Om du bara kör en halvmil enkel resa kanske enpeteri är vägen att gå.

quote:
Ju dyrar desto mer ömtålig, i princip.

?????
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/05/08 :  06:48:22  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Har själv cyklat mycket MTB tidigare och äger två sådana cyklar varav en, min gamla Parkpree 925, konverterats för stadsbruk med slicks. Sitt ställningen är dock inget vidare skön för jobbpendling och det är ett städnigt gissel med att justera fälbromsarna så att man är trafiksäker, speciellt eftersom fälgarna är lite gamla och skeva. (har riktat dom et antal gånger)

I år har jag därför gjort radikala försändringar och köpt en pendlarcykel. Valet föll på en Merida S-Presso 300-D för 6 500kr. Jämfört med min MTB har den en bekvämare goemetri men framförallt större hjul, smalare hjul, hydraliska skivbromsar och en högre utväxling. Det är rena drömmen att cykla till jobbet på denna, man flyger fram.


www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/08 :  09:00:17  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Det är rena drömmen att cykla till jobbet på denna, man flyger fram.
ET phone home...

EDIT: Ruggigt snygg!

Edited by - huzze on 2008/05/08 09:00:41
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/05/08 :  10:12:56  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
quote:
I år har jag därför gjort radikala försändringar och köpt en pendlarcykel. Valet föll på en Merida S-Presso 300-D för 6 500kr. Jämfört med min MTB har den en bekvämare goemetri men framförallt större hjul, smalare hjul, hydraliska skivbromsar och en högre utväxling. Det är rena drömmen att cykla till jobbet på denna, man flyger fram.


Som sagt, Merida
Bra val

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2008/05/08 :  12:24:17  Show Profile Send patst577 a Private Message
Nå, jag har tittat runt lite:

Alt 1: Crescent 308
http://www.jarlacykel.se/kategori.php?cid=11&o=1

Pris: 6500

Fördelar:
Alfine växlar (shimanos nyare serie av navväxlar)
Hyggligt billig

Nackdelar:
Kedjespännare
Ingen navdynamo


Alt 2: Stevens Bikes Courier Lite SL
http://www.stevensbikes.de/2007/index.php?bik_id=182&lang=de_DE§=description#info

Pris: 8000

Fördelar:
Märke med bra rykte
Alfine navväxel
Ingen kedjespännare
Navgenerator
Lätt

Nackdelar:
V-bromsar

Stevens cyklar har flera liknande modeller men vad jag kan se har de alla v-broms vilket jag gärna inte vill ha.

Alt 3: Kalkoff Patagonia rohloff
http://www.cykelhuset.biz/images/thumbs08/kalkhoff08/kh_patagonia_ret08.jpg

Pris: 28000

Fördelar:
Riktigt bra växelsystem (Rohloff 14 växel)
Hydrauliska skivbromsar
Navgenerator

Nackdelar:
Priset avskräcker stort...
kedjespännare

Alt 4: Trek soho 4.0
http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/2008/urban/soho/soho40/

Pris: 10000

Fördelar:
Alfine nav
skivbromsar (dock mekaniska)
Snygg
Ingen kedjespännare

Nackdelar:
inte jättebillig
ingen navgenerator
Fördelar:

Alt 5: Nishiki hybrid 608
http://www.nishiki.se/index.php?p=cyklar&id=112

Pris: 8000

Fördelar:
Navväxel (dock nexus 8)
Navgenerator
Rullbromsar

Nackdelar
Ser något tråkig ut

Nishiki har även 601 som har mekaniska skivbromsar men inte navdynamo

Alt 6:...



/Patrik

Edited by - patst577 on 2008/05/08 14:28:39
Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2008/05/08 :  14:17:39  Show Profile Send Revoxarn a Private Message
Själv har jag en Crescent 7-växlad med både navväxel och navbroms
så att dom bara skulle finnas med 3 växlar, är bara nys.
Dessutom är det navgenerator på den, har haft den i ca 4 år
den funkar utmärkt. Kostade ca 6000:-
MVH Revoxarn.

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/05/08 :  14:31:00  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Nishiki 608 - http://www.nishiki.se/index.php?p=cyklar&id=112





Inbyggda växlar (8st) och rullbromsar. Dubbelbottnade fälgar och svåprpunkterade däck. Perfekt i stan. Ingen navgenerator dock. Jo - numera har den det! Av generalagenten uppgivet cirkapris: 7995 kronor. Växlarna är en dröm går att lägga om stillastående vid t ex rödljus. Att växlarna är inbyggda gör också att de blir relativt okänsliga för smuts.

Har haft min sedan septebember 2006 - den har bara gått och gått utan några problem. OK då - lite luft har den fått. Min står emellertid mest i källaren när jag inte använder den.

/Jörgen G


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2008/05/08 14:34:11
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/05/08 :  18:13:37  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ju dyrare den är ju ömtåligare är den för att misshandlas av väder och vind, alltså stå ute på balkongen året om.

Visst är en fet DH rigg mer "tålig" än en gammal damcykel, i hur mycket stryk den tål, men den gamla damcykeln kan stå ute i väder och vind, men DH hojjpan pallar inte det något vidare.

Capische?

Jag har två cyklar över 40k styck, nog fanken mer ömtåliga än en nyfödd. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/05/08 :  18:39:32  Show Profile Send jonasz a Private Message
Mycket "gubbiga" cyklar i den här tråden möjligtvis med undantag av den är som jag tyckte var riktigt snygg!

Soho 4.0


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/05/08 :  19:17:18  Show Profile Send B-200 a Private Message
en enkel fråga, alla de cyklarna ovan har inte kedjeskydd, cyklar ni till jobbet i shorts året runt?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/05/08 :  19:20:06  Show Profile Send huzze a Private Message
Cykelskor & cykelbyxor, de finns även med långa ben.
Ombyte på jobbet!

Det är inga cyklar man använder med kostym direkt, dessutom ska man väl svettas lite...
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/05/08 :  21:42:37  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Det går bra med gummisnodd. Jag har cyklat i "kostym" 10 minuter till jobbet med cykel utan kedjeskydd. Gummisnodd är finemang.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2008/05/08 :  22:34:58  Show Profile Send Melker a Private Message
Kanske en biomega Copenhagen. Den har skivbromsar och kardandrift.

kolla på www.biomega.dk

M

Halmstad
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/05/08 :  23:34:33  Show Profile Send Kmj a Private Message
för 5km enkel sträcka hade jag köpt en oväxlad gubba/kärringacykel för några tusen. Som t.ex. "Pilen". Inga krånglande växlar eller bromsar (fotbroms) samt dynamobelysning. Underhållet är väl däck och olja.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/05/08 :  23:39:12  Show Profile Send Kmj a Private Message
http://www.pilencykel.se/modeller.htm


.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2008/05/08 23:39:53
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/05/09 :  08:01:43  Show Profile Send reVintage a Private Message
Som komplement till min 5,5kg helcarbonracer (vikt med pedaler!) köpte jag en svart 3-växlad herrcykel med 700c-hjul på COOP för 1995:- som jag moddade lite lagom. Den har samma nav och slitkomponenter som långt dyrare cyklar på "fina gatan".

Sittställningen kan optimeras på vilken cykel som helst, det är bara trams när man tror att en dyrare cykel ger en bättre dito. Det kan iofs vara värt att investera i ett par pedaler med SPD på ena sidan samt ett par skor för SPD.

Varför ska man slösa bort pengar på en pendlar-cykel? Använd pengarna på hajfaj ist!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/05/09 08:32:44
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2008/05/10 :  22:52:49  Show Profile Send sisko a Private Message
reVintage har ett väldigt bra tips tycker jag. Jag brukar låna min frus coopcykel ibland. Tung som en pansarvagn men går utan knot i alla väder. Mustangcyklarna som säljs av ica har faktiskt riktigt bra kvalitet.

En enpetare till och från jobbet är inte så dumt. Nishiki gör en riktigt trevlig och snygg och lätt sak, Hybrid SL 1. Den har stänkskärmar vilket jag tycker är ett måste på en pendlarcykel. Det är inte svårt att byta utväxling om det skulle visa sig vara gå för lätt eller tungt.



För att sätt saker och ting i perspektiv så har min gamla Scott Atacama Trail funkat alldeles utmärkt i åtta år till och från jobbet, året runt i alla väder. Den har shimanos enklaste vevparti/vevlager/kedjeväxelprylar men jag ger mig tusan på att dom kommer hålla längre än dyrprylarna på min GF 29er.

Edit: Ett modellnamn kan vara bra att ha så det la jag till.

Edited by - sisko on 2008/05/10 22:59:05
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2008/05/13 :  11:11:36  Show Profile Send patst577 a Private Message
hmm, jag har blivit riktigt sugen på att bygga en ny hoj istället för att köpa en ny.

En pendlarhoj byggd på en Surly Karate Monkey 29er med Alfine nav och hydrauliska bromsar. priset blir kring 13. Några åsikter?

En stor backe på vägen till jobbet och då samma utför hem gör att enväxlad cykel inte är något som passar mig. Dessutom tycket jag att det kan vara skönt att ge sig iväg på längre turer även på "fritiden"

MVH/
Patrik

/Patrik
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2008/05/13 :  22:55:04  Show Profile Send sisko a Private Message
Helkul att bygga sin egen cykel. En karateapa med hydraliska bromsar plus alfine låter som en riktigt fin hoj. Jag hoppas att du är medveten om att det snarare blir dyrare att bygga egen cykel än att köpa färdig. Det är förstås roligare att åka på nåt som är byggt precis som man vill.

Delar och annat kan man iofs köpa begagnat. Känner du till happymtb? På www.happymtb.org finns det massor med fina mekartiklar och en stor mängd experter och stilpoliser som kan berätta exakt hur en fin cykel ska byggas (Obs lite ironi). Skämt å sido är det ett trevligt forum men lika enerverande elitistiskt som ett hififorum, eller något annat specialintresseforum förstås. Om jag inte minns fel testade de just alfinenav för mtb för någon månad sen.
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2008/05/13 :  23:35:20  Show Profile Send sisko a Private Message
Förresten om du vill ha underhållsfritt och superkvalitet så bör du väl välja ett Rohloff-nav istället. Jag tror att veloform i Göteborg kan ekra upp ett bakhjul åt dig för en sisådär dryga 6000.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000