Author |
Topic |
patst577
Member
409 Posts |
Posted - 2008/05/07 : 17:09:40
|
Hej!
Jag är riktigt trött på den cykel jag har nu. Jag har en Rex TrekkingSport som har haft alla fel som kan tänkas på en cykel. Nu när vevlagret har gett upp för andra gången är det dax för en ny cykel.
Någon som kan ge några tips?
Kravspec:
KVALITÉ!
Underhållsfritt, jag vill inte behöva smörja delar varje dag.
Tåligt mot miljön, cykeln används året om och står också ute när den inte används.
Detta borde betyda en cykel med navväxel och något annat än V-bromsar.
Jag vill hellst även ha en navgenerator då det är väldigt smidigt att kunna använda den när det behövs och inte ha lampa/batteri hemma när det väl behövs.
Avståndet är ungefär halvmilen enkel resa, dvs 200 mil om året.
Pris: Gärna under 10 tusen. cykeln kommer stå ute i skäggetorp, Linköping. Känns inte värt att bli av med den på en gång.
Hjälp mottages tacksamt! MVH/ Patrik |
/Patrik
|
Edited by - patst577 on 2008/05/14 15:34:13 |
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/05/07 : 21:27:48
|
Merida gör trevliga cyklar, har själv en Merida Crossroads (heter numera crossways) hybrid sen ca 9 år tillbaka. Har bara krävt lite service varje vår, sen funkar den perfekt hela säsongen.
Gå in på Grahns hemsida, där finns all möjlig info och vem som säljer. http://www.grahns.se/
|
A balanced diet is a cookie in each hand. |
Edited by - CarlssonH on 2008/05/07 21:28:53 |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2008/05/07 : 21:28:21
|
Eh, en hojpa för mer än 500 spänn får väl ben på en gång? I sthlm i alla fall.
Ska den stå ute i ur och skur är det ingen ide med en "dyr" hoj. Ju dyrar desto mer ömtålig, i princip.
Byt vevlager på den du har.
Navväxel definitivt, navbroms med, då får du bara en treväxlad hoj. Sorry.
|
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Telarc
Member
103 Posts |
Posted - 2008/05/07 : 21:54:10
|
Jag är på jakt efter något liknande, underhållsfritt, navväxel och kvalité. För mig lutar det mot en http://www2.merida-bikes.com/en_INT/Bikes.Detail.129 Den har skivbroms fram och bak, 8-växl. samt ser riktigt clean ut i verkligheten. Angående att en hojpa får ben på en gång.. så har jag haft min Monarkcykel >4500 i GBG city (Johanneberg), ståendes på gatan utan att låsa fast den i nått och det har funkat i tre år. Men det är ju goare och ärligare gubbar på bästkusten ;) |
|
|
henrickpettersson
Member
359 Posts |
Posted - 2008/05/07 : 22:30:52
|
Jag har inte något speciellt tipps på någon cykel, tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter.
quote: Detta borde betyda en cykel med navväxel och något annat än V-bromsar.
Borde bli någon typ av skivbroms då. När man är ute och kör med MTB cykeln i skogen är det skivbroms både fram och bak som gäller, prislappen blir därefter. När det gäller stadsmiljö funkar det bra även där, se bara till att grejorna går att byta ut om det rasar.
Cykellyse använder jag mig av detta löstagbara batteridrivna:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=CATEYE056-SIr&avd=1&Ref=&artgrp=352&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std
Lyser otroligt länge på ett set batterier, syns det gör du garanterat. Hade lampan på blinkläge en kväll och fick kommentaren #8221;det var ett j_vla lyse du har#8221; av en mötande fotgängare Men som sagt du ville ha en navgenerator, jag ville bara visa att det finns väldigt bra batteridrivna cykellysen.
När det gäller naväxel är det inte alls säkert att det betyder underhållsfritt. En jobbarkompis hade problem med en navväxlad cykel som kärvade i växlarna och enligt cykelhandlaren var det tydligen ett vanligt problem. Dock håller jag med om att utanpåliggande växlar kan vara en plåga om det inte underhålls och att kedjan behöver bytas ut med jämna mellanrum. Lösningen på problemet är lika enkel som tråkig, åk enpetare.
Om du vill vara säker på att cykeln inte blir stulen finns det bara en lösning och det är ett bygellås genom ram och bakhjul och runt lämplig fast installation t ex. ett cykelställ. Hjul- och sadelstöld förhindrar man genom att ersätta eventuella snabbkopplingar med kopplingar som har muttertag
quote: Ju dyrar desto mer ömtålig, i princip.
Håller jag inte alls med om har själv en "dyr" MTB som jag har och åker på i skogen tål otroligt mycket stryk. Skulle inte vilja prova liknande konster med en Biltema cykel, risk för att det säger knak, brak och sedan får familjelyckan en närkontakt med styrhuvudet.
|
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/05/07 : 23:58:49
|
Skeppshult? De har ju nav-växlar, nav-dynamo och t o m automatväxlar.
Dock inget för mig.
quote: Ju dyrar desto mer ömtålig, i princip.
Näe, lättare och styvare vilket i min värld är tåligare. |
|
|
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 00:49:45
|
quote: Lösningen på problemet är lika enkel som tråkig, åk enpetare.
Inte tråkigt alls. Om du bara kör en halvmil enkel resa kanske enpeteri är vägen att gå.
quote: Ju dyrar desto mer ömtålig, i princip.
????? |
|
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 06:48:22
|
Har själv cyklat mycket MTB tidigare och äger två sådana cyklar varav en, min gamla Parkpree 925, konverterats för stadsbruk med slicks. Sitt ställningen är dock inget vidare skön för jobbpendling och det är ett städnigt gissel med att justera fälbromsarna så att man är trafiksäker, speciellt eftersom fälgarna är lite gamla och skeva. (har riktat dom et antal gånger)
I år har jag därför gjort radikala försändringar och köpt en pendlarcykel. Valet föll på en Merida S-Presso 300-D för 6 500kr. Jämfört med min MTB har den en bekvämare goemetri men framförallt större hjul, smalare hjul, hydraliska skivbromsar och en högre utväxling. Det är rena drömmen att cykla till jobbet på denna, man flyger fram.
|
www.akkelisaudio.com |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 09:00:17
|
quote: Det är rena drömmen att cykla till jobbet på denna, man flyger fram.
ET phone home...
EDIT: Ruggigt snygg! |
Edited by - huzze on 2008/05/08 09:00:41 |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 10:12:56
|
quote: I år har jag därför gjort radikala försändringar och köpt en pendlarcykel. Valet föll på en Merida S-Presso 300-D för 6 500kr. Jämfört med min MTB har den en bekvämare goemetri men framförallt större hjul, smalare hjul, hydraliska skivbromsar och en högre utväxling. Det är rena drömmen att cykla till jobbet på denna, man flyger fram.
Som sagt, Merida Bra val |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
patst577
Member
409 Posts |
|
Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler
806 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 14:17:39
|
Själv har jag en Crescent 7-växlad med både navväxel och navbroms så att dom bara skulle finnas med 3 växlar, är bara nys. Dessutom är det navgenerator på den, har haft den i ca 4 år den funkar utmärkt. Kostade ca 6000:- MVH Revoxarn. |
Revoxarn Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
|
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 14:31:00
|
Nishiki 608 - http://www.nishiki.se/index.php?p=cyklar&id=112
Inbyggda växlar (8st) och rullbromsar. Dubbelbottnade fälgar och svåprpunkterade däck. Perfekt i stan. Ingen navgenerator dock. Jo - numera har den det! Av generalagenten uppgivet cirkapris: 7995 kronor. Växlarna är en dröm går att lägga om stillastående vid t ex rödljus. Att växlarna är inbyggda gör också att de blir relativt okänsliga för smuts.
Har haft min sedan septebember 2006 - den har bara gått och gått utan några problem. OK då - lite luft har den fått. Min står emellertid mest i källaren när jag inte använder den.
/Jörgen G
|
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2008/05/08 14:34:11 |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 18:13:37
|
Ju dyrare den är ju ömtåligare är den för att misshandlas av väder och vind, alltså stå ute på balkongen året om.
Visst är en fet DH rigg mer "tålig" än en gammal damcykel, i hur mycket stryk den tål, men den gamla damcykeln kan stå ute i väder och vind, men DH hojjpan pallar inte det något vidare.
Capische?
Jag har två cyklar över 40k styck, nog fanken mer ömtåliga än en nyfödd. :) |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 18:39:32
|
Mycket "gubbiga" cyklar i den här tråden möjligtvis med undantag av den är som jag tyckte var riktigt snygg!
Soho 4.0
|
You'll Never Walk Alone... |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 19:17:18
|
en enkel fråga, alla de cyklarna ovan har inte kedjeskydd, cyklar ni till jobbet i shorts året runt? |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 19:20:06
|
Cykelskor & cykelbyxor, de finns även med långa ben. Ombyte på jobbet!
Det är inga cyklar man använder med kostym direkt, dessutom ska man väl svettas lite... |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 21:42:37
|
Det går bra med gummisnodd. Jag har cyklat i "kostym" 10 minuter till jobbet med cykel utan kedjeskydd. Gummisnodd är finemang. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Melker
Member
448 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 22:34:58
|
Kanske en biomega Copenhagen. Den har skivbromsar och kardandrift.
kolla på www.biomega.dk
M |
Halmstad |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/05/08 : 23:34:33
|
för 5km enkel sträcka hade jag köpt en oväxlad gubba/kärringacykel för några tusen. Som t.ex. "Pilen". Inga krånglande växlar eller bromsar (fotbroms) samt dynamobelysning. Underhållet är väl däck och olja. |
.....where the music comes to die. |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/05/09 : 08:01:43
|
Som komplement till min 5,5kg helcarbonracer (vikt med pedaler!) köpte jag en svart 3-växlad herrcykel med 700c-hjul på COOP för 1995:- som jag moddade lite lagom. Den har samma nav och slitkomponenter som långt dyrare cyklar på "fina gatan".
Sittställningen kan optimeras på vilken cykel som helst, det är bara trams när man tror att en dyrare cykel ger en bättre dito. Det kan iofs vara värt att investera i ett par pedaler med SPD på ena sidan samt ett par skor för SPD.
Varför ska man slösa bort pengar på en pendlar-cykel? Använd pengarna på hajfaj ist! |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/05/09 08:32:44 |
|
|
sisko
Member
202 Posts |
Posted - 2008/05/10 : 22:52:49
|
reVintage har ett väldigt bra tips tycker jag. Jag brukar låna min frus coopcykel ibland. Tung som en pansarvagn men går utan knot i alla väder. Mustangcyklarna som säljs av ica har faktiskt riktigt bra kvalitet.
En enpetare till och från jobbet är inte så dumt. Nishiki gör en riktigt trevlig och snygg och lätt sak, Hybrid SL 1. Den har stänkskärmar vilket jag tycker är ett måste på en pendlarcykel. Det är inte svårt att byta utväxling om det skulle visa sig vara gå för lätt eller tungt.
För att sätt saker och ting i perspektiv så har min gamla Scott Atacama Trail funkat alldeles utmärkt i åtta år till och från jobbet, året runt i alla väder. Den har shimanos enklaste vevparti/vevlager/kedjeväxelprylar men jag ger mig tusan på att dom kommer hålla längre än dyrprylarna på min GF 29er.
Edit: Ett modellnamn kan vara bra att ha så det la jag till. |
Edited by - sisko on 2008/05/10 22:59:05 |
|
|
patst577
Member
409 Posts |
Posted - 2008/05/13 : 11:11:36
|
hmm, jag har blivit riktigt sugen på att bygga en ny hoj istället för att köpa en ny.
En pendlarhoj byggd på en Surly Karate Monkey 29er med Alfine nav och hydrauliska bromsar. priset blir kring 13. Några åsikter?
En stor backe på vägen till jobbet och då samma utför hem gör att enväxlad cykel inte är något som passar mig. Dessutom tycket jag att det kan vara skönt att ge sig iväg på längre turer även på "fritiden"
MVH/ Patrik |
/Patrik
|
|
|
sisko
Member
202 Posts |
Posted - 2008/05/13 : 22:55:04
|
Helkul att bygga sin egen cykel. En karateapa med hydraliska bromsar plus alfine låter som en riktigt fin hoj. Jag hoppas att du är medveten om att det snarare blir dyrare att bygga egen cykel än att köpa färdig. Det är förstås roligare att åka på nåt som är byggt precis som man vill.
Delar och annat kan man iofs köpa begagnat. Känner du till happymtb? På www.happymtb.org finns det massor med fina mekartiklar och en stor mängd experter och stilpoliser som kan berätta exakt hur en fin cykel ska byggas (Obs lite ironi). Skämt å sido är det ett trevligt forum men lika enerverande elitistiskt som ett hififorum, eller något annat specialintresseforum förstås. Om jag inte minns fel testade de just alfinenav för mtb för någon månad sen. |
|
|
sisko
Member
202 Posts |
Posted - 2008/05/13 : 23:35:20
|
Förresten om du vill ha underhållsfritt och superkvalitet så bör du väl välja ett Rohloff-nav istället. Jag tror att veloform i Göteborg kan ekra upp ett bakhjul åt dig för en sisådär dryga 6000. |
|
|
Topic |
|