HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Elektrostater kan spela rock! Final Sound...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/05/06 :  19:42:57  Show Profile Send OcA a Private Message
Sprang in på Lefflers vid lunchen och skulle ta mig en snabblyssning på ett par Dynaudio Focus stativare för jag var lite nyfiken...

Lyssnade gjorde vi genom en Marantz-rigg bestående av en stärk för runt 7 papp och en CD för samma peng, dvs inga high-end grejer, men bra för pengen.

Hade med ett par skivor från bilen och lyssnade igenom ett par låtar. Det lät, tja, trevligt. Varken bra eller dåligt, utan trevligt. Bra balans, bra detaljering, ok dynamik, men rätt tråkigt överlag. Man drogs inte in i musiken direkt...

Jag frågade om de hade nåt annat kul att erbjuda i samma klass som Dynaudio och fick svaret:

-Nu ska vi prova elektrostater!

Jag:



Har extremt usla erfarenheter av elektrostater. Eller en erfarenhet iaf...

Ett par Martin Logan av äldre modell, runt 2000-2001. Jag minns den totalt platta ljudbilden, det obefintliga drivet, den frånvarande basen och det allmänt stelbenta och kantiga uppträdandet med fasa - fortfarande!

Nåväl, Final Sound stod på programmet och fram släpas ett par apstora paneler! Säkert 1,60 höga och en halvmeter breda... Till detta kopplades också en aktiv sub som spelade från ca 80hz och neråt. Panelerna skars inte av neråt utan spelade fullt ut.

Märk väl, samma elektronik fortfarande...

Vi drog på samma låt som jag körde med Dynaudio innan och jag undrade genast vad f-n som hände?!

Ett sanlöst och fullkomligt oväntat asgarv ramlade ur munnen på mig!

Vilken jävla ljudvägg! Pondus, detaljer, dynamik utav Guds nåd och järnkoll från lågbas till diskant!

Ljudet formligen vräktes ur högtalarna! Kändes som att gå på konsert!
Däremot blev det aldrig vasst eller hårt - silkeslent och hyperdetaljerat! Detta med en inspelning som jag vet låter platt, vasst och rätt luddigt hemma hos mig och i andra system jag kört skivan i...

Jag fattade ingenting... Ingenting!

Vi brände av ett par plattor till. Allt från akustiskt, jazz, rock, storband, metal och opera.

Final Sound pallade allting med lätthet! Panelerna kostade 60 papp, elektroniken knappt 14k och det lät briljant!

Min fördom om elektrostater är härmed borta! Jag är frälst!

Vi bytte sedan till lillebror Final Sound som är hälften så stor och har halva priset.

Den enda skillnaden var att ljudbilden blev lite mindre, annars lät det exakt likadant om kanske inte till och med lite varmare i toppen och mer lugnt.

Kort sagt - jag är imponerad, så till den milda grad att jag seriöst överväger att låna hem ett par i framtiden och då lär jag fastna helt...

Gud vad roligt det är med hifi!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/05/06 :  20:02:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
På Malmö Mässan hade Final ett av dom bästa rummen
Jag är inte förvånad !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/05/06 :  20:27:42  Show Profile Send OcA a Private Message
Det som var mest "skrämmande" var att ljudbild och sweetspot faktiskt var så stor som den var! Trodde jag inte om elektrostater... Och dynamiken som var hårresande! Även utan sub lät de stora panelerna väldigt trevligt!

Verkar som de faktiskt kan flytta en del lyft dessa paneler... Gick att spela öronbedövande högt också - rena konsertvolymen, utan en enda tendens till hårdhet, vasshet eller gröt!

Volymratten på Marantzen stod bitvis på klockan ett, så stärkaren gick verkligen på gränsen till vad den klarar utan att ljudet led ett dugg... Undrar hur det funkar med ett kraftfullt slutsteg... Mmmm....

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/05/06 :  20:34:01  Show Profile Send jonasz a Private Message
Det där låter ju riktigt intressant, 400i-modellen kombinerat med diy-dipolsubbar kanske...


You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2008/05/06 20:34:38
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/05/06 :  22:16:36  Show Profile Send OcA a Private Message
Hade tänkt mig något sådant...

Får köra mina Peerless först och kolla... Går alltid att bygga om dem till dipol annars...

Ska ta en lyssning på 300i också. Kostar 10k mindre än 400i, men lär låta lika bra förutom något mindre ljudbild.

Att det sedan finns väldigt prisvärda center och bakisar att köra hemmabio med är också väldigt trevligt! Elektrostat-hemmabio! Måste vara något överjäkligt...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/05/06 :  22:26:15  Show Profile Send FBK a Private Message
Här finns det en del fakta/info (även åsikter) kring detta märke.
http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=5736&st=0&start=0
http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=7577&st=0&start=0

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/05/07 :  13:51:13  Show Profile Send OcA a Private Message
Verkar vara en överlag positiv respons runt märket runt om i Sverige (och utomlands...)!

Ska bli spännande att titta närmare på dem med lite bättre förutsättningar!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/05/08 :  09:39:50  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Trevlig läsning! Var det Lefflers i Linköping eller Norrköping?

Jag förmodar att kablaget var Audioquest... :)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2008/05/08 09:42:34
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/05/08 :  09:44:54  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
http://www.lefflershifi.com/Library/Products/Finalsound/600i.htm

Bifogar en länk...

Vilken sub användes?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2008/05/08 09:53:18
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/05/08 :  11:30:34  Show Profile Send OcA a Private Message
Var Lefflers i Norrköping. Kablaget var Audioquest, men vore kul att höra vad som händer med Nordost... Kanske blir för mycket av det goda, men kul att prova iaf!

Vi körde dels med Finals egna sub med portad, nedåtriktad 8" för 5000 spänn samt en Velodyne Minivee. Med Finals egna sub lät det bra, men med Velodynen spelade systemet mycket mer homogent och snyggt. Med Finals egna sub märktes det att det var ett 2.1 system, men med Velodynen lät det som att panelerna spelade basen och inte subben. Kan ha att göra med placeringen också som inte var optimal för Finals sub. Dessutom hade Finalsubben svårt att hänge med på riktigt tokhöga volymer, vilket ledde till att det lät lite skumt. Men för 5 papp var det en helt ok sub. Skulle tro att man behöver iaf två stycken subbar med dessa paneler för att få en så jämn och bra bas som möjligt. Dessutom måste subben vara reptilsnabb med tanke på hur kvicka och dynamiska panelerna är.

Ett drömscenario vore två stycken Velodyne DD10 och ett par Final 400... Då sitter man nog nöjd länge (fast med rätt tom kassa)...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000