HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 CUDA, FIR och Foobar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/05/04 :  19:53:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
http://koonlab.com/CUDA_RealFIR/CUDA%20Real%20FIR.html

GRYMT INTRESSANT!!!!!

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/09/09 :  22:11:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag ser att denna tråden har fått ett överväldigande mottagande!!!

Nåväl. Jag tror att detta is da shiiit! Jag vill ha.
Nån som förstår sig på detta på ett lite mer praktiskt plan å vill visa hur man gör???

Har ett Nvidia 8600 GT kort. 512 MB grafikram och vill gärna ha 320 dB/oktav faslinjära filter.

quote:
true FIR, linear phase, flat synthesized responce, with sharp -80dB filtering in 1/4 Octave, is now possible.


Detta låter som den ljuvaste musik i mina öron. Framförallt när det kostar en PC (har redan), ett Nvidia kort (har redan) och ett bra ljudkort (har redan).
Cuda, Windows (Usch) och multikanalsförstärkeri ligger och väntar.
Med en god förståelse för VisualC++ 2005 så kan man nog få in detta som en dll i Foobar 2000! det vore ju porr utan dess like.


quote:
FIR Parameter generater can process 8192 EQ points (5Hz accuracy) for digital room correction.
There are no IIR or phase modification. FIR coefficient parameter is conditioned by EQ gain at each frequency.

Detta låter ju oxå extremt läskande.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2008/09/10 :  07:08:52  Show Profile Send Bardis a Private Message
Detta verkar topen. Har en polare som vill prova datoremulerade filter. Han är programmerare till yrket så han borde förstå sig på detta. Men han tar god tid på sig att bli färdig.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/09/10 :  07:53:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Kan du inte få din kompis att posta lite här?
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/09/10 :  08:18:13  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Med risk för att inte vara insatt nog att ta mig ann denna tråd så försöker jag likförbaskat :)

Förlåt att jag klamapar in i datorlabbet med träskorna på och halmstrået hängande i munjipan, men det måste väl ändå finnas något liknande fast mer "begripligt för vanliga mänsikor" (tuggar lite på halmstrået och sticker in tummarna innanför hängslena).

Jag själv hade gärna sett någon motsvarighet till DBX Driveware (för dem av er som känner till detta) eller liknande som ren fristående och öppen mjukvara, dvs ett enkelt och begripligt sätt att ställa in sitt aktivt delade system.

En flik för delning, en annan för delay, gain, eq, etc så man täcker in de vanliga funktionerna.

Något som vore riktigt läckert vore en form av "variabel slope filter" eller "multisploe filter" dvs det börjar som ett 6dB/Okt filter för att sedan övergå till ett 48dB/Okt vid två eller fler av användaren definierade frekvenser för samma slope.

Detta är något som de passiva filtren tillåter (två filter efter varandra till samma element) till skillnad från de aktiva jag stött på.

Sådana filtertyper kan drastigt minska behovet av att belasta DSP'n med EQ.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/09/10 :  08:55:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Något som vore riktigt läckert vore en form av "variabel slope filter"


Av vad jag förstått så är det inget problem alls i BrutFir, men jag kan ha fel.

quote:
Sådana filtertyper kan drastigt minska behovet av att belasta DSP'n med EQ


Kör man med Cuda + Tesla eller tex GTX 280 så är ju ett par tusen EQ punkter inte mycket att bråka om. det finns massor av beräkningskapacitet.
En AMD ATHLON X2 64 6000+ och ett Nvidia GTX 280 får ju ett DBX Driverack 260 att framstå som en gammal ångdriven hålkorts-läsare, i jämförelse, när det gäller processorkapacitet. När det gäller användarvänlighet för alla andra än matemtiska genier med en Phd i datorkunskap, så framstår ju Driveracken som riktigt trevlig.

Men, feaean! Jag vill jag vill jag villll. NU. Å skam den som ger sig.
Jag får väl läsa in all matte på Chalmers och bli en sån där geek-unge som kompilerar C kod i huvudet innan frukost. Faktorerar 128 siffriga primtal som tidsfördriv. Men jag vill ha svinbranta faslinjära FIRfilter i min dator.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/09/10 :  09:46:37  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Ett shysst GUI till brutefir vore ju inte fel, en förenkling för användaren utan dess like, heaven!

Driverack är ju en relativt enkel maskin med klara begränsningar om man jämför, givetvis, det finns massor med önskemål på funktionssidan kvar att möta.

Betänk en maskin som kan se frekvensgången för varje element via RTA uppmätningar och behandla dessa grafer (datan) i filtret, dvs man gör ett gäng raw driver uppmätningar, anger vart man vill dela och vipps så anpassas filtret direkt efter den verkliga frekvensgången hos varje element.

Det som idag finns att tillgå är en funktion som mer endast ser helheten hos systememt och kompenserar för brister genom eq, vad jag menar är att man även intergerar raw driver datan och ser till dirac mätningar för att optimera så långt det går i förväg, skulle detta ändå inte räcka, då som först börjar man komensera med EQ, rätt från början med andra ord.

INtressant tråd det här, man får ställa sig frågan :

"givet en oändlig mängd möjligheter i verktyg, hur skulle jag då vilja jobba med systemkonstruktion?".

1. Variabla filter sloper eller multislope filter utifrån raw driver mätningar som sparas i dsp'n.

2. Auto delay för alla element, kompensering för tidsfel.

3. Numerisk EQ baserad på raw driver data, dvs varje avvikelse behandlas med hjälp av ett stort antal högupplösta flytande filter.

4. Autogain, känslighetskompensering för alla element basrade på raw driver datan.

5. Autofilter, föreslagna arbetsområden för varje element baserade på raw driver datan så minsta möjliga komensering krävs.

Allt detta bygger ju på att DSP'n kan generera pulser samt mäta desamma, likaså krävs det att den kan mäta och behandla frekvensgången hos varje element i sin renaste form.

Mkt av detta (om inte allt) har säkerligen gjorts av långskägg (läs Forsyte, Danley, Quilter mfl.) runt om i världen sedan en tid tillbaka, CLIO på en vanlig hemma PC kan ju till exempel göra mkt av detta, men inte allt.

Vore snyggt att ha dess möjligheter förpackade i en snygg lite stryktålig låda med ett mkt användarvänligt intreface.

dreeeaaaam, dream drem dream.... :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2008/09/10 :  11:48:56  Show Profile Send Joda a Private Message
"Performance is excellent, possibly the best available under Windows, and subject continual improvement. A stereo 65536-tap filter, the largest that makes sense when applied to a 44.1kHz source, executes at 40 times real time, representing a 3% cpu hit, on a 3.4GHz Pentium 4. Even on a 300MHz Pentium II, the reported cpu hit is about 30% when convolving with such a filter. So your old machine can be put to good use. Mixing channels results in some slowdown (six 65536-tap filters will consume less than 10% cpu on a 3.4GHz Pentium 4)"

Från http://convolver.sourceforge.net/index.html

Undrar hur mycket som behövs egentligen. Och med CPU så billiga idag.
Jag gillar idén med grafikkort som processor och han är helt rätt ute när han vill få det att fungera. Problemet är att CUDA bara är för Nvidia, ATI har något helt annat. Vi behöver något universellt packat som inte krävs en massa kod för att fungera.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2008/09/10 :  13:25:24  Show Profile Send everwake a Private Message
även om jag håller på o labbar med DRC hemma, så förstår jag inte riktigt en sak.

när man kör FIR för delningsfilter, genererar man då en wav med filtret i med tänkt kurva?

i sådana fall, hur får man konvolver el. motsvarande att ta emot en multikanal wav, och hur styr man vilken kanal som skall passera vilket filter?

jag har svårt nog att få stereofilter att fungera, när man pratar 3-vägare o stereo, 6 kanaler till frontarna och ska få både delningen korrekt, och lägga DRC ovanpå det (som ju mäts över alla 6 filter) då börjar det bli rundgång i mitt huvud.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2008/09/11 :  01:20:47  Show Profile Send Peg a Private Message
Det sista jag pulade med innan tiden tog slut (läs: nytt krävande jobb + bebis) var ju att köra aktiv delning med firfilter på min gamla trötta athlon 1600 HTPC.

Det jag gjorde var att fipplaihop en FIR convolver och en filter generator i C++ som jag pluggade in som filter för allt windows ljud via ASIO (kräver ett kort med en driver som fixar det).

Tyvärr är programmet alldeles för hårdkodat för att man skulle få det att funka direkt någon annanstans (Använder tex min squeezebox volym för att styra digital volym ut ifrån datorn).

Prestandamässigt funkade det bra att köra 8000 taps i stereo (5 kanaler ut) på den gamla burken. Jag fastnade på att köra 3000 taps för det mesta då fler taps gav mycket fördröjning till liten nytta.

Sen finns det ju de som inte gillar fir filter pga pre-ringing men det var inget jag störde mig på.

Det vore kul att ha tid att göra programmet generellt och stoppa in EQ generering och finesserna martinson tar upp men just nu är det svårt.


Det ser lite skumt ut ;) Den nedre delen är VU mätare och mute knappar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000