HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Whats up with Carlsson?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2008/05/04 :  19:42:25  Show Profile Send Bogus a Private Message
Hej alla.

Jag har lånat ett par Carlsson OA-50 av min styvfar eftersom jag tänkte kolla what all the fuss is about med dessa Carlsson-högtalare. De är köpta i mitten av åttiotalet, men efter min styvfar träffade min mamma blev de ställda på vinden (känns igen kanske?) så de har inte blivit spelade på ca 20 år. De är i väldigt fint skick. Inte en repa utan bara dammiga. Konupphängningen är inte sprucken alls heller.
Har kopplat in dem nu och de spelar på fint. Lite ihåligt ljud kanske. Antar att de behövs spelas in igen efter att ha stått oanvända så länge?
Något tips om hur man ska ställa dem? De ska ju tydligen spela "med" rummet på ett annat sätt än andra högtalare. Finns det några generella regler hur man ställer Carlsson-högtalare? Nära väggen? Långt ifrån?


Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2008/05/04 :  19:48:29  Show Profile Send hogga a Private Message
Jag har inte Carlsson själv, så jag har inga tips att ge mer än att du kan kolla på http://www.carlssonplanet.com/ Där finns det säkert en massa information.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/05/04 :  20:00:23  Show Profile Send Bubbel a Private Message
När man bor i ett carlsson träsk så ser man en del som man kan dela med sig.

Alla carlsson högtalare skall stå mot väggen med andra ord kloss mot den. Avståndet mellan högtalarna bör vara cirka 2,4~2,6m enligt experterna.

Jag har själv inga egna jag tycker att de inte uppfyller mina referenser för välljud men skulle jag hitta ett par oa-51 mycket billigt då kan det tänkas att jag slår till.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Mupp
Member

72 Posts

Posted - 2008/05/04 :  22:57:41  Show Profile Send Mupp a Private Message
Jag hade ett par OA-50 förut (på åttioatalet). Det lät bäst om jag hade dem 4 cm från bakväggen och inte för nära sidoväggen. Får alltså inte tryckas in i hörnet. De har en vass diskant som kan låta ganska jobbigt på vissa inspelningar. Som jag förstått har de nyare OA-50 fått bättre diskantelement.
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2008/05/05 :  00:17:55  Show Profile Send Bogus a Private Message
Ok, bra tips!
De står nu nästan kloss an mot väggen och har ca 240 cm mellan sig och ca en meter till sidoväggen. Låter inte alls dåligt, men som sagt ganska ihåligt och lite svagt mellanregister. Men jag väntar tills de fått spela in sig lite mer. Dock väldigt luftigt och fritt ljud, som låter bra lite varstans i rummet.
Att de har en vass diskant har jag också märkt. Det märks ju väldigt tydligt på essigheten. Mina vanliga högtalare är hfls-1 så det är "referensen" jag använder. =)

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2008/05/05 :  08:55:39  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Essigheten kommer av att gamla peerless-diskanten distar en hel del, särskilt i jämförelse med dagens domediskanter. Lyssnas högtalaren on-axis i förhållande till elementen så är de hissade i övre registren för att kompensera takreflexens dämpning. Ett varningens finger ang basarna är att hålla dessa under strikt uppsikt; kantupphängningen åldras vare sig man vill eller inte. Ser de ok ut så är det tyvärr en smärre tidsfråga innan de ger upp. Ihåligheten kan vara en indikation på att elementen inte mår så bra.

Håller med om placeringen, de skall stå kloss mot vägg, inte närmare än ca 40cm från sidoväggarna. Avståndet mellan högtalarna är beroende av lyssningsavståndet till sittplatsen, så man får trimma in bredden med en känd skiva så man får stereoperspektivets bredd så realistisk som möjligt.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000