Author |
Topic |
|
loovet
Member
354 Posts |
Posted - 2008/05/04 : 14:38:17
|
I era elektronikbyggen är då att skruva signalkablar i exempelvis kopplingsplintar ett tabu? Med andra ord, löder ni alltid alla kopplingar som ligger i signalvägen?
Vilken påverkan gör det på ljudet?
Några kopplingsplintar som är bättre än andra?
Bortkastat med dyra kontakter i chassit om man har skruvat innnanför?
Har sett en del dyrare prylar med koplingsplintar och tycker att det ibland kan underlätta vid montering och är därför nyfiken på era tankar.
Hälsn.
/loovet
|
// det blev en aleph 1.7 // |
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2008/05/04 : 19:54:48
|
Jag skulle ha lött, för långtidshållbarhetens skull. Med det beror på, är man inte så lödkunnig torde en bra klämanslutning hellre vara alternativet. Kan aldrig tro att du hör skillnad på alternativen om du har gjort det riktigt. Jag löder alltid med bra kvalite#180; både på kablage och kontakter. Neutrik tycker jag gör bra alternativ.(iofs kanske mest för proffsbruk) Dock är stabila saker att rekomendera som inte smälterför minsta lilla.
mvh S
|
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2008/05/04 : 21:08:54
|
Virning var det på min Denon Stärkare förrut! Nu är det mina Och Erik Anderssons Lödningar....,,
|
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2008/05/04 : 21:12:41
|
Virning är vanligt förekommande i bl a japanska 70-talapparater. Har även för mig att jag såg några virningar i min SL-1210 mkII, grundkonstruktionen är ju förvisso från slutet av 70-talet så... |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2008/05/04 : 21:20:48
|
Virning är bra men kanske lite extra jobb för hobbyisten.
|
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
|
peranders
Member
2456 Posts |
|
loovet
Member
354 Posts |
Posted - 2008/05/05 : 23:46:19
|
Tackar för alla svaren;
Virning hade jag hört talas om tidigare, men det kan vi nog säga är helt uteslutet. Återstår gör kopplingsplint och lödning.
Tror faktiskt att jag kommer att prova kopplingsplintar denna gång. Är möjligt att man kankse löder direkt någon gång i framtiden. Men vem vet, då finns det säkert nya projekt att jobba på
P-A har gjort en hel del grejer genom åren och om han kör med kopplingsplint så ska det säkert funka även för mig
P-A hittar inte just den kontakten som du ser ut att använda dig av. Delning 5mm el. 2,5 mm? Är de i ett block,eller har du plockat ihop flera? Köper du dem från Farnell?
Hälsningar/Undrar
/loovet |
// det blev en aleph 1.7 // |
Edited by - loovet on 2008/05/05 23:53:55 |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2008/05/06 : 06:41:29
|
På bilden ses Wago 256-402 som kan byggas till det polantal som önskas. Delningen är 5 till 5,08 mm och allt därimellan. Plinten är köpt direkt ifrån Wago och jag har en kartong hemma. Hör av dig om du är intresserad.
Jag har föreslaget Elfa att sälja dessa men intresset har varit svagt trots att de säljer andra Wago grejor. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
|
Topic |
|