HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 RIIA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2002/12/19 :  08:56:23  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Finns det någon som har ett schema för ett lättbyggt RIIA.
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Jens
Member

100 Posts

Posted - 2002/12/19 :  10:23:17  Show Profile Send Jens a Private Message
Öhh...jag tror inte det var så länge sen detta var uppe för diskussion.
Sök runt lite på forumet så skall du nog hitta en del.
Orkar du inte söka kan du ju alltid kika lite på denna.


/Jens
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2002/12/19 :  10:34:50  Show Profile Send Klenkar a Private Message
quote:
Originally posted by Jens

Öhh...jag tror inte det var så länge sen detta var uppe för diskussion.
Sök runt lite på forumet så skall du nog hitta en del.
Orkar du inte söka kan du ju alltid kika lite på denna.


/Jens

Tack!!!!
dom

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2002/12/23 :  07:51:51  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Kolla här http://www.national.com/an/AN/AN-346.pdf (de första sidorna), byt bara ut LM833 till t.ex. OPA2134.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2002/12/23 :  13:17:31  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Det ovan nämnda RIAA:t med LT1028 har jag byggt fast jag har kompletterat den med ett subsonicfilter plus bytt OPAmpen mot OPA2134.
Jag är nöjd med det, funkar bra och är lätt att bygga.
Schema och bilder på det färdiga RIAA:t finns här:
hem.fyristorg.com/pl82

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2002/12/23 :  13:39:17  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
quote:
Originally posted by Petter

Det ovan nämnda RIAA:t med LT1028 har jag byggt fast jag har kompletterat den med ett subsonicfilter plus bytt OPAmpen mot OPA2134.


Verkar vettigt att byta bort LT1028 om man inte använder MCPU. Med den impedans som en MMPU har blir ju en OPA2134 ett lågbrusigare, dessutom distortionsfriare och mkt billigare alternativ.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/23 :  15:12:50  Show Profile Send celef a Private Message
Petter: Snygg riaa!! Härlig låda!! Fronthögtalarna ser ut som ett par LTS, men texten förbryllar, är de egendisajnade? Det stora avståndet mellan elementen är respektfullt, varför har du valt att göra så?

sound pollution
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2002/12/23 :  19:02:48  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Okey...min lilla hemsida är verkligen på betastadiet(eller alfa kanske...)...jag får ta mig i kragen och skriva något vettigt på sidorna...
Celef: Kul att du gillar riaa:t och mina högtalare. Att högtalarna är lite lika LTS är inte så konstigt då jag har utgått helt från LTS-F1 förutom en detalj, jag har bytt ut basen mot en P21-REX. Då jag byggde dem höll inte min ekonomi för ett par LTS-basar men jag kommer nog att uppgradera längre fram i vår...dock är det mycket trevliga högtalare även i detta utförandet...
Att det är ett stort avstånd mellan elementen beror på att delningsfrekvensen är ganska låg, 2200Hz.

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/23 :  20:00:18  Show Profile Send Nagref a Private Message
Kan nämna att filtret i Petters h-talare är modifierat för att fungera bättre tillsammans med P21-REX. Vem som har kommit med förslag på den modifikationen får ni gissa!

Kan också förtydliga att det är så att IÖ har tagit hänsyn till takreflexen och att den ska inte ha några frekvensmässiga problem som beror på att fasläget inte är rätt som gör att avståndet mellan elementen är så stort.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2002/12/23 :  21:11:35  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Okey...okey...ett effektmotstånd på 1.2 ohm extra var det lr?

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/12/23 :  21:28:58  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Lättbygd vet jeg inte - men med Simon Busbridge som konstruktör (Han er med på JoeNet og jeg har truffet ham 2 gange på Triod Festivallen) er der helt sikkert tale om high-end.
http://audio.eng.bton.ac.uk/Op_amp_phono_stage.htm

Diagrammer, printlayout och strömforsyning - alt er klart!

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000