HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Subwooferbygge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2002/12/19 :  07:34:36  Show Profile Send goldfish a Private Message
Skall ev. försöka mig på att bygga en subba som skall fungera för både musik och film.

Jag är dukitg på att utforma och bygga i trä/mdf mm, men betydligt sämre på elektronik. Så därför behöver jag eran hjälp.

Skulle vilja bygga en sluten konstrukiton då jag har fått för mig att det blir mer kontrollerad bas jämfört med basreflex i öppen låda.

Har tänkt mig ett element i storleken 10-12" och hög kvalite.
Ang. slutsteg så kommer även det att köpas in, kom med förslag.

Det som den skall kombineras med är Jamo D870 (concert 11)
och Rotels RMB-1095 slutsteg, försteg är ett Rotel RSP-1066 som jag kan använda som frekvensreglerare för subben.

Så jag vore tacksam för förslag till komponenter samt länkar till köpställen samt ev. ritningar på konstruktioner.

Tack på förhand


---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/12/19 :  10:17:09  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej gf!



-kolla in detta projekt: http://www.vacuumstate.com/sub/index.htm ( det har A* gjort( kollat alltså , ed ;))



Mvh A*.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/12/19 :  10:23:06  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej igen!

Denna tråd:
http://www.hififorum.nu/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=202
-kanske är av intresse!? ( vem vet??( inte A*, ed ;))




Mvh A*.
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/12/19 :  10:24:59  Show Profile Send Kraniet a Private Message
första du bör ta i tanke är nog att du ska bygga en baslåda och inte en sub. Istället för kvantitet kvalitet.
Två tior i en sluten låda är nog tillräckligt. Blir det för lite bygger du två och får stereosub på köpet.
Hårda koner och en bra magnetsystem med kopparklädda polstycken och kortsölutningsringar.
En sub som jag velat prova är enkonstruktion av Lynn Olsen. Två scanspeak 25W/8565-01 i en hundra liters låda.
Basarna monteras så nära golvet det bara går och på varsin sida om lådan.
Monterar man dom nere i ena hörnet av lådan kan man dessutom prova lite olika uppställningar. Stöd från golv, stöd från vägg och stöd från vägg och golv. Vad som låter bäst beror nog på rummet.

Men det är ju en liten chansning. Jag kan inte direkt rekommedera bygget eftersom jag inte hört det. Min vill man prova så går det ju. Får se om jag kanske byger en sån låda nån gång.

Annars har jag en annan idé med två stycken torn med tre tior i varje. En nere vid golvet en mitt på vägen och en längs upp. Ska tydligen släcka ut en del stående vågor och borde ge ett bra resultat. När stående vågorna bryts så borde även basen till frontarna bli bätre också.

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000