HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Slaglängd torde vara viktigast efter fs ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2002/12/18 :  22:48:22  Show Profile Send MadMan a Private Message
slaglängden har väll en jätte stor betydelse i subwoofer sammanhang???

Nice from a far, but far from nice.

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/12/18 :  23:26:06  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Ja. Eller, njäeee. Det är viktigt att slaglängden är tillräcklig för att punpa tillräckligt med luft för att nå det ljudtryck man vill ha.

Min uppfattning är att om man skall ha nått så förlorar man nått annat. Alltså för man inte "blint" eftersträva 100meters slaglängd, även om det skulle vara bra rent tekniskt. Verkligheten kryper nog ifatt och vipps så har man kompromissat nån annan stans... I detta fall, troligtvis på känsligheten!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2002/12/18 :  23:52:46  Show Profile Send tengil a Private Message
Riktigt bra sagt epkpeng! Inte för jag vet om det stämmer, men...

Är det så enkelt då? att ju större slaglängd ju högre kan elementet spela? Det är vad jag ofta har hört, man jag vägrar av någon anledning att tro att det är så enkelt..
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2002/12/18 :  23:56:26  Show Profile Send Lovan a Private Message
Om min skalle inte är helt borta idag så för att få en 3dB ökning vid en viss frekvens måste du pumpa 4x mer(2x åt varje håll) dvs 6dB. Så där kan du ju räkna vidare. Kommer inte ihåg vart jag läste det där nånstans...annars hade du fått en länk. För att spela samma dB en oktav lägre måste elementet slå 4x mer(om vi bortser från dess egen olinjära frekvensgång). Rätta mig om jag har fel.
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2002/12/19 :  00:06:57  Show Profile Send tengil a Private Message
"För att få 3db ökning vid en viss frekvens måste du pumpa.. ..6db högre??"

Kan vara min skalle det är fel på!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/19 :  00:14:52  Show Profile Send brumel a Private Message
Magnetsystemet, Bl faktorn är väl rätt viktig om man vill skapa höga ljudtryck med en given spänning och hög känslighet. Då behöver man inte så faslig slaglängd (horn).

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2002/12/19 :  00:15:24  Show Profile Send Lovan a Private Message
alltså, inte 6dB i ljud =P utan som i 4 gånger mer slaglängd =P
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/12/19 :  00:20:39  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:
Originally posted by MadMan

slaglängden har väll en jätte stor betydelse i subwoofer sammanhang???




Svært at sige hvad som er vigtigst! Om du har 10 stk. 15" da er slaglängden inte så vigtig. Skal man forflyta luft villa jeg siga at membranfläcka (Sd) er vigtigst, men det giver selvklart nogla problemer

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2002/12/19 :  00:38:08  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
Lovan,

Ditt resonemang stämmer nog inte riktigt, om du har tillgång till något beräkningsprogram för högtalare kan du lätt se hur stor skillnaden blir. Det du tänker på verkar mera vara förhållandet mellad dB och effekt, där 3dB är dubbla påförda effekten.

Vad gäller slaglängd håller jag med epkpeng, det finns så många andra parametrar som också spelar roll. Att slaglängden skulle vara avgörande för ljudtrycket är inte helt sant. Problemet är att man faktiskt måste kompromissa någonstans. Det går inte att få en meter snöre längre genom att dra i ena änden, snöret flyttar sig men blir inte längre. epkpeng's baselement med 100 meters slaglängd skulle ju vara ball, men tänk bara på vilken tid ett sådant element skulle ta på sig innan det accelererat från viloläge till ändpunkt och tillbaka. Näe, VD, volume displacement, säger i så fall mera om hur mycket luft ett element klarar att förflytta. Dessutom finns en hel drös med andra parametrar att ta hänsyn till också.

Om jag skulle göra en bra sub idag, för tex ett vardagsrum, skulle jag nog ha satsat på 4st 10" med bra men inte överdriven slaglängd för att få verkningsgrad. Liten amplitud (konrörelse) trots stora tryck är resultatet av flera element, vilket också ger mindre dist och dättre definition.

Någon sa en gång, det bästa med att bli äldre är att man blir smartare, det värsta med att bli smartare är att man börjar förstå hur lite man kan.

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/12/19 :  00:58:16  Show Profile Send Björn N a Private Message
Varför har det dykt upp mängder av subelement med lååång slaglängd de sista åren...??

En teori...

Gör man ett element med riktigt lång slaglängd, hög konvikt, samt "stark motor" kan den i regel prestera riktigt djup bas och höga ljudtryck i små lådor. Små lådor är mer estetiskt tilltalande och mkt enklare att gömma undan, dvs lättare att sälja!

För, finns det några rent tekniska fördelar med att ha liten kon med lång slaglängd istället för stor kon med kort slaglängd..?
Tveksamt! Möjligen att det är lättare att få en liten kon styv...

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2002/12/19 :  01:16:56  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
En av nackdelarna med element av den sorten är att dom helt enkelt inte har lika bra definition. Tunga koner ger sämre impulssvar. En annan att disten i dom flesta fall ökar dramatiskt, såvida man inte vid konstruktionen av elementet kostat på sig en extremt dyr motor. En tredje är att grupplöptiden blir sämre.
Men visst, har man som enda krav att lådan ska gå djupt med acceptabelt ljudtryck är det helt OK.
Allt är som vanligt, vill man ha det ena, får man ge det andra. Fast det är väl lite det som är tjusningen med högtalare, vilken kompromiss vill jag göra?

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2002/12/19 :  02:27:59  Show Profile Send anders a Private Message
shiva verkar ha skapliga kurvor samtidigt som den kan flytta mycket luft, lite synd att man inte kan köpa den i sverige.
Go to Top of Page

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2002/12/19 :  07:39:19  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
Vill man t.ex. ha en minimal låda som stöds av en LT krets är slaglängden viktig. Även om man bygger en stor låda är det skönt att veta att man kan ha lite marginaler och inte oroa sig för att bottna elementet.
/Magnus

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/12/19 :  08:23:14  Show Profile Send bernu a Private Message
Finns det inga små element som klarar lågbas? Man skulle ju kunna tänka sig en låda med 6st 5":are istället för 2st 15" om man ser till konarean. Ett litet element borde ju då kunna göras lätt för att få bra upplösning/definition samt vara lätt att dimensionera antalet efter önskemål...

Någon som har något att säga om detta?

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2002/12/19 :  08:44:55  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
6st 5"are har mycket mindre konarea än 2 st 15"are, sen har inte jag sett någon 5"are med tillräckligt lågt Fs (men det kanske finns)!
/Magnus

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/12/19 :  10:15:59  Show Profile Send Kraniet a Private Message
6 fem tum borde bli lka mycket som en 15 tum.
Men det ska ju kommas ihåg att en tio tums longstroke bas har ju samma konarea som en åtta tumare eller kanske mer (beroende på hur långslagig den är) och mindre konare innebär mindre ljudtryck.. Sen räknar man iofs in halva upphängningen i konarean. Men jag vet inte om jag tycker det verkar tilltalande att en centimeter bred ring av gummi(eller skum) återger ljud tillsammans med konen.
Det bästa för at få upp verknigsgrad och effekt är nog fler element med tillräckligt lång slaglängd.

Sen är det så att impulsvillighet och "attack" beror på låg distorsion inte att elementet kan flyta luft. Så man ska nog inte "springa förbi träden för att se på barren" om ni förstår vad jag menar

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/12/19 :  11:03:20  Show Profile Send Björn N a Private Message
quote:
Originally posted by Magnus Lindqvist

6st 5"are har mycket mindre konarea än 2 st 15"are, sen har inte jag sett någon 5"are med tillräckligt lågt Fs (men det kanske finns)!
/Magnus



I regel har de flesta 12 tummare nästan 4ggr så stor konarea som en 6.5 tummare!

Har inte Scan Speaks lilla Revelatorelement låg Fs??

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/19 :  11:50:35  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
30Hz :)
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2002/12/20 :  12:12:26  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
quote:
Originally posted by Kraniet

6 fem tum borde bli lka mycket som en 15 tum.
Men det ska ju kommas ihåg att en tio tums longstroke bas har ju samma konarea som en åtta tumare eller kanske mer (beroende på hur långslagig den är) och mindre konare innebär mindre ljudtryck.. Sen räknar man iofs in halva upphängningen i konarean. Men jag vet inte om jag tycker det verkar tilltalande att en centimeter bred ring av gummi(eller skum) återger ljud tillsammans med konen.
Det bästa för at få upp verknigsgrad och effekt är nog fler element med tillräckligt lång slaglängd.

Sen är det så att impulsvillighet och "attack" beror på låg distorsion inte att elementet kan flyta luft. Så man ska nog inte "springa förbi träden för att se på barren" om ni förstår vad jag menar



Mig veterligt beror impulssvaret till största delen på BL, MMS & SD. Distortion är en biprodult från bl.a olinjäriteter i magnetsystem och upphängning.

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000