HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Säljes
 DIY rörmonoslutsteg -sålda-
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2008/04/29 :  22:53:00  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Två stycken slutsteg byggda av Imperial (även kallad Blomman) på hififorum.nu

Han beskriver byggena enligt följande:

"Dessa monoblock har push pull kopplade Tetroder som slutrör och ingångssteget är baserat på en dubbeltriod som är fasvändare och driv steg. Utgångstransformatorn är gjord av Sansui och är på 8KOhm till 4-8-16Ohm. Nättrafon är okänd men väl tilltagen. Nätdelarna är dubbla i varje steg för att minimera återkoppling mellan drivsteg och slutsteg. Detta är oftast inget problem men många bäckar...
Filtreringen efter likriktning är gjord med Komdensator-Drossel-Kondensator och det är 2 st i varje steg.

Anod spänningen är förhållandevis låg så att man kan andvända många olika rörtyper.
Ex 6L6, 6V6, EL34, EL37, KT66, CV1075 och om adapter görs kan även EL84, EL3, EL11 mfl nyttjas som slutrör. Ingångsrör:ECC81, ECC82, ECC83, E80CC, 5963, CV4002, CV4003 mfl. Likriktarrör:5U4, GZ34, GZ32, EZ80, EZ81.

Dessa slutsteg gjordes av Perka för länge sedan och när jag bytte till mig dessa av Torsten G som renoverings objekt så fungerade ena steget. Jag öppnade bägge steg och såg att bägge hade samma koppling men helt olika komponenter. Slutrören var 2st 6P25 av Edisvan och drivsteget var 2st E80CC i varje monoblock.

Ingångskänsligheten var ca 200mV för full utstyrning vilket innebär att det blir känsligt med försteg och kablar.
Ingångskänsligheten idag är ca 2,5-4V beroende på ingångsrör vilket innebär att man bör ha ett försteg och då blir det inte lika känsligt med kablar och brum.

När jag började renoveringen så tänkte jag att om jag ändå ska måla om dessa så kan jag montera rörhållare i perforerad plåt och även göra hål på undersidan för att minska värmen i stegena. Samtliga rör arbetar i Klass A och katod motståndena är monterade i chassit. Elektrolytkondensatorerna är Rifa's PEG serie som har lång livslängd. Kopplings kondensatorerna är ERO's MKC.
Omkopplarna på utsidan av stegena är för val av triod/pentod koppling.
Uteffekten är beroende på rörval och t/p koppling ca 4-10W/steg.
Klangmässigt så har dessa steg en lugn framtoning."

Idag är det likadana komponenter i dessa steg.

Rören som sitter i är:

-Ruby 6L6GC-STR
-ECC82 12au7a
-Philips miniwatt EZ80 made in holland
-Electron Tube 5AR4 made in china
-Siemens E91aa

Följande rör kan säljas för en sybolisk summa tillsammans med stegen:
EL34 made in germany
ECC81 12AT7
EAA91 6AL5
EZ80
EAA91 5726


http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=227731.jpg

http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=227732.jpg

Pris: 4500kr

MVH
Niklas
niklasmagnus@spray.se
0706911990
finns i luleå

Edited by - niklasmagnus on 2008/05/03 15:21:37
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000