HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur många pixlar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/04/28 :  20:13:45  Show Profile Send Jamo a Private Message
Jag läste på en parallelltråd om byte av sensorer att för många pixlar till och med kan sänka bildkvaliteten pga brus i bilden. Någon sa för några år sedan om digitalkamerorna att äntligen har sensorerna blivit bättre än optiken, dvs att optiken är begränsande för skärpan. Vad är de fotokunnniga forummedlemmarnas uppfattning, vad är optimalt pixelantal för en kompaktkamera (typ Canon Ixus) för bra skärpa och måttligt brus? (Den gamla kompaktkameran har just dragit sin sista suck, så jag är i köpläge just nu.)

Hälsningar Jamo

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2008/04/28 :  20:21:31  Show Profile Send JonasY a Private Message
Det som avgör hur många pixlar man behöver är hur stora utskrifter man gör. För webb räcker det med bra med 2 eller 3 megapixel. Problemet med kompaktkameror är deras ruskigt pyttesmå sensorer.

Annars har Sigma släppt en kompaktkamera med en sensor i aps-c format (samma som alla digitala systemkameror). Tyvärr finns den bara med fast 16mm optik (motsv 24mm), lite för vidvinkligt för min smak.

För att svara på din fråga skulle jag säga 6 megapixlar. Det räcker för hyffsat stora utskrifter, jag tror ytterst få nånsin kommer förstora upp sina bilder i större storlekar än vad man kan med 6 megapixlar.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2008/04/28 20:24:37
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/04/28 :  21:13:22  Show Profile Send jonasz a Private Message
Jag skulle tittat på Panasonic DMC-TZ5. Fysiskt kanske en aning större än en Ixus men här får du dessutom en mycket bra och användbar 10x optisk zoom. Min syster har föregångaren TZ3 och det är en mycket, mycket bra kompaktkamera!

http://www.popphoto.com/cameras/5109/hands-on-panasonic-lumix-dmc-tz5.html



You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2008/04/28 21:15:35
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/04/28 :  21:21:24  Show Profile Send Jamo a Private Message
Jag söker en kamera som alltid kan vara med i bröstfickan. Den bör vara både tunn och lätt.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2008/04/28 :  21:31:09  Show Profile Send JonasY a Private Message
Fujifilm F31fd, kompakt och fullt användbar upp till ISO 800. Efterföljande modeller är tyvärr sämre (ur brussynpunkt) och kameran har dessvärre utgått. Fujifilms Super CCD-sensorer är mycket lyckade.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/04/28 :  21:53:04  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag har en Panasonic dmc fx01 kompaktkamera som jag är otroligt nöjd med, den har 28mm vidvinkel samt en mycket bra bildstabilisator, mörkerbilder går att få riktigt lyckade samt en oförskämt bra kvalitet vid filminspelning. I dag heter kameran dmc fx55 och har fått lite större skärm samt ytterligare pixlar. Är den lika lyckad som fx01 så är den en klar rekomendation.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/04/29 :  12:19:19  Show Profile Send Jamo a Private Message
Tackar för tipsen! Ytterligare en fråga: Ungefär vid vilket antal pixlar börjar optiken bli begränsande för bildkvaliteten, dvs. när är det inte meningsfullt med fler pixlar för att få skarpare bilder? Fortfarande gäller det en kompaktkamera av bra kvalitet.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/04/29 :  14:15:07  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det beror som sagt var på storleken på sensorn, men generellt 4-6 megapixel under förutsättnigen att optiken är bra.
Även med "riktiga" kameror så är det oftast optiken som sätter gränsen, i princip är man nog hänvisad till fast optik om man fullt ut ska kunna utnyttja mer än kanske 12 megapixel (fast då rör det sig om bilder som i princip kan förstoras upp till flera meters storlek).


Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2008/04/30 :  17:25:24  Show Profile Send 80-talet a Private Message
jag har själv blivit mycket intresserad av ricoh r8, den som alla andra har sina tillkortakommanden men är mer än en centimeter tunnare än panasonic tz5 och med mycket bra zoom och vidvinkel 28-200! dessutom kostar den under 3000 i sverige och 2200 i EU/Tyskland. kommer det inget revolutionerande innan semestern så blir det nog en sån för mig.

eoJeud
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/05/01 :  09:58:11  Show Profile Send Jamo a Private Message
Jag har fått ögonen på Sony DSC-T2 eller DSC-T70, främst för att de har format som är behändiga för mej, men också för att inställningarna görs genom att peka på bildskärmen i stället för att trycka på knappar. Är det någon som har erfarenhet av dessa kameror? Något att se upp med?

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2008/05/01 :  11:51:47  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
quote:
Ytterligare en fråga: Ungefär vid vilket antal pixlar börjar optiken bli begränsande för bildkvaliteten, dvs. när är det inte meningsfullt med fler pixlar för att få skarpare bilder? Fortfarande gäller det en kompaktkamera av bra kvalitet.

Optiken är alltid viktig, även med ett färre antal partiklar. Bilden blir ju aldrig bättre än vad som kommer in till sensorn. Brus blir det ju också mer av vid svagare ljus och då är en stor och bra optik som släpper in mycket ljus till sensorn viktigt. Det är alltså inte bara brus vid olika ISO-tal på sensorn som är viktigt! Annars så tycker jag att för normalt hemmabehov så räcker upplösningen i (i princip) alla kameror idag. >=5Mpixlar och du blir nog nöjd så länge du inte tänker dig större förstoringar.

Ditt krav på en liten kamera som kan ligga i bröstfickan medför pga optiken automatiskt begränsningar i bildkvaliteten, men om det är ett viktigt krav så är det bara att försöka hitta en kamera som är så bra som möjligt med den begränsningen. Jag har i dagsläget tyvärr inte koll på olika modeller och kan inte ge något bra tips.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000