HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vilka HDCD-skivor måste man ha i samlingen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/04/28 :  00:15:43  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Har köpt en CD-spelare med HDCD nu och vill gärna ha tips på bra plattor med bra ljud.

Kan själv tipsa om:

Elin Sigvardsson "Saturday Light Naive"
Kent "Vapen & Ammunition
Dire Straits "Best Of" och Brothers In Arms
Arash "Arash"
Stephen Simmonds "For Father"
Lars Winnerbäck "Söndermarken"
Boz Scaggs "Dig"
Roxy Music "Avalon"
Travelling Wilburys "Greatest Hits"

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/04/28 :  07:46:17  Show Profile Send matte76 a Private Message
John Fogerty - Centerfield (rem)
Ulf Lundell - Samtliga studioskivor som återutgavs med extralåtar 1999-2000

Har själv ingen HDCD-spelare men dessa skivor låter ändå riktigt bra. Tvivlar för övrigt på att jag kunnat urskilja HDCD från CD i ett blindtest.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/04/28 :  09:29:59  Show Profile Send svejk a Private Message
Emmylou Harris Wrecking Ball är ett måste


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/04/28 :  09:45:01  Show Profile Send huzze a Private Message
De flesta spelare känner automatiskt av HDCD och kopplar själva om så hur ska man testa skillnaden?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/04/28 :  10:04:17  Show Profile Send gcs a Private Message
Förslag på hur man kan lyssna och jämföra HDCD-inspelad musik. Om man har en CD-spelare med inbyggd HDCD konverter då kan man lyssna analogt från CD-spelaren och jämföra med signalen som konverteras genom en vanlig extern D/A. Eftersom HDCD konverteringen sker analogt då är detta möjligt.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/04/28 :  18:44:10  Show Profile Send Eref a Private Message
"Wrecking Ball" Hurra en av mina favoritskivor! Jojomensan nu börjar den blå HDCDlampan lysa på min nya Originalspelare...
Tack, Svejk! Vilket ljud!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/04/28 :  18:50:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Har Kent en platta med bra ljud ? (Kent "Vapen & Ammunition" )
Än är inte undernas tid förbi...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/04/29 :  07:03:13  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Du har rätt Zalve, Kent-plattan skrev jag dit för att det är bra låtar. Ljudet är mediokert.

Huzze: Min Original 2008 mkII går att koppla om från HDCD till CD-mode. Enkelt att jämföra ljudkvaliteten!

Tack för alla tips förresten!

Här kommer två till från mig:

Eric Gadds senaste platta "Eric Gadd"

Christian Waltz "Paint By Numbers"

GRYMT LJUD!


Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Ubbe O
Member

82 Posts

Posted - 2008/04/29 :  15:11:55  Show Profile Send Ubbe O a Private Message
Tony Joe White - The Path of a Decent Groove (1993) och One Hot July (1999) har riktigt bra ljud (och musik också).
Vet inte om hans senare plattor är också är HDCD.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/05/02 :  13:45:49  Show Profile Send Eref a Private Message
Även "Red Dirt Girl" med Emmylou Harris är inspelad i HDCD.
Joni Mitchells "Both Sides Now" från 2000 likaså. Här blandar hon nyinspelningar av egna låtar med ett antal standards i väldigt fina storbandsarrangemang.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39

Edited by - Eref on 2008/05/03 06:47:45
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/05/03 :  00:23:42  Show Profile Send Eref a Private Message
Två skivor jag köpte i Kina:
En samlingsplatta med 16 "ljud"klassiker bl.a. "Sometimes I Feel..." med Arne Domne´rus inspelad av Gert Palmkranz 1976.
"Audiophile Reference IV" (bör alltså finnas åtminstone 3 till)
och en bra samlingsskiva med Cubansk musik "Cuba Eterno".

"Blue Roses From the Moon" med Nanci Griffith
och en mycket bra CD som jag rekommenderar till alla som är det minsta intresserade av country-musik: John Prines härliga duettskiva
"In Spite of Ourselves"

Samtliga skivor har mycket bra ljud.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2008/05/05 :  20:57:17  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Har själv en CD-spelare som tar just HDCD, Classé CDP.3 Dock är jag mycket osäker på om det blir någon skillnad i ljud. Det är ju ytterst sällan inspelningarna finns i både och. Vill ändå rekommendera åtminstone EN skiva, dessväre inte inspelad med denna teknik! Artist: Connie Kaldor. En av hennes skivor: Small Café. Underbar inspelning och tillika en röst utöver det vanliga. Går inte att få tag på här i Sverige. Köpes med fördel på Amazon.com
Jerry
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/05/05 :  21:02:59  Show Profile Send svejk a Private Message
Hdcd katalog

http://www.hifimusic.se/hdcd/?p=katalogen


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2008/05/06 :  10:05:26  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Håller helt med föregående. Gå in på den adressen som går till Hi-Fi och musiks egen HDCD-katalog. Tror där finns allt! Annars en skiva som inte är direkt ny men som kanske ändå bör finnas med i tankarna: Bryan Ferry: "As Time Goes By". Något av en klassiker och som vanligt när det gäller den här artisten mycket bra ljud! Lycka till med sökning av HDCD- skivor. Jerry
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/05/06 :  10:11:44  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Tools "lateralus", trevligt ljud, trevlig skiva

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/08/29 :  15:44:42  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Varför funkar inte hifimusic.se som det ska? Tidigare har man kunnat gå in och välja en bokstav och se alla HDCD-plattor i alfabetisk ordning...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Bo.L
Starting Member

7 Posts

Posted - 2008/08/29 :  22:08:10  Show Profile Send Bo.L a Private Message
Hej!
Se http://www.hifimusic.se/hdcd/
Bosse
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000