HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Holfi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Perfect Sense
Member

387 Posts

Posted - 2002/12/18 :  17:23:38  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message
Har lite funderingar kring Holfi. Står inför en flytt och nya hifi-möjligheter! Sneglar på Sonus Faber(Cremona Auditor), och letar nu parallellt efter elektronik att matcha dessa.

Enligt rykte säljer Dennis Brunby ut sitt sortiment av Holfis produkter. Att Lars Bengtsson här i Stockholm gör det vet jag säkert. De motiverar det med att en ny agentur med höjda priser som följd gör märket mindre prisvärt och inte längre intressant.

Vad har ni för erfarenheter av Holfi rent allmänt? Känner någon till om det är uppgraderingar på gång av deras för- och slutstegsserier?

Tacksam för svar.

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/12/18 :  17:45:12  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan

Jag skrev en recension på mina Holfi-prylar. Ta en titt under Hårdvara Recension!

Vilka Holfi suktar du efter?

// Pär E
Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

387 Posts

Posted - 2002/12/18 :  18:02:36  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message
Letar en del begagnat. Danmark har en intressant 2:a handsmarknad för Holfi. Har sett slutsteget NB3-SE samt försteget NB2-SE till mkt bra priser. Är även nyfiken på Xaurus.

Hörde Holfis toppkombo(NB1 osv.) tillsammans med Sonus Faber Electa Amator 2 hos Lars Bengtsson för några år sedan, och kan lugnt säga att det var min bästa musik(hifi)-upplevelse hittills.




Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/12/18 :  18:18:25  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag tror att man skall upp till Electa Amator mk I eller mk II om Sonus Faber skall vara kul...Men det är min alldeles egna åsikt, och många är dom som inte håller med! ;-)

Har du läst min recension?

// Pär E
Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

387 Posts

Posted - 2002/12/18 :  19:07:54  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message
Jag har läst din recension. Känner igen mkt av de synpunkter du har. Holfis ljudfilosofi känns igen.

Ägde tidigare Sonus Fabers Electa Amator 2(innan jag sålde dem till Jorma här på forumet :o) Var extremt nöjd med dessa, men var tvungen att sälja dem då det begav sig.

Vad den nya Cremona-serien kan prestera vet jag ännu så länge för lite om. Kommer jag att föredra Cremona Auditor framför EA2? Om inte lutar det åt ett steg tillbaka och leta upp ett par EA2 på nytt... Tyvärr så kommer mitt blivande lyssningsrum inte vara större än 17-18 kvm, vilket jag anser vara i minsta laget för EA2.

Holfis snabba, dynamiska, livliga högst musikaliska återgivning faller mig mkt i smaken, och matchningen med Sonus Faber anser jag vara mkt god. Har du hört någon av Holfis för/slutstegskombinationer?

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook
Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

387 Posts

Posted - 2002/12/23 :  18:18:56  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message
Skulle vilja ha ytterligare inputs... Fler Holfi-ägare här på forumet?

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/23 :  18:48:08  Show Profile Send Timbre a Private Message

Lars Bengtsson spelade väl även på ett par Amati Homage med Holfi? Den gången fick man titta, inte lyssna, eftersom det var tidsbeställning som gällde.
Har för mig att detta Amatipar var nummer 01...()
Lyssnade på Holfi Signature över ett par Bowers & Wilkins Nautilus 801 på HiFi-Klubben i Köpenhamn.
Trodde aldrig att det skulle fungera, men vid normal lyssningsvolym var det otroligt njutbart...
Stod t.o.m. över en bokad guidningstur i bryggerisvängen för att få höra mer...
Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

387 Posts

Posted - 2002/12/23 :  19:15:43  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message
Har inte hört Amatin, tyvärr... Men, Christer på Lars Bengtsson har haft för vana att demonstrera Sonus Fabers högtalare tillsammans med Holfi-elektronik de senaste åren. Varför skulle inte Holfi fungera tillsammans med Nautilus-serien?

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/23 :  19:25:54  Show Profile Send Timbre a Private Message

801:ans bamse till baselement är ju känt för att vara svårkontrollerat...
Go to Top of Page

metamorphos
Starting Member

41 Posts

Posted - 2002/12/23 :  19:30:51  Show Profile Send metamorphos a Private Message
Har tyvärr inte någon erfarenhet av Holfis för och slutsteg, men dock deras integrerade förstärkare. Integran (8), men också lilla Audis som inte finns mer, låter otroligt bra. Har läst något om att dessa förstärkare har lite speciell ingångsimpendans, vilket man bör tänka på när man väljer cd-spelare om man inte har Holfis egna. Har lyssnat på integran tillsammans med qln-signature vilket som sagt lät bra. Om du skulle vara intresserad av en integra vet jag att Radiolagret i Göteborg har ett demo-ex för 7900kr. Inga stora pengar för denna förstärkare.


Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

387 Posts

Posted - 2002/12/23 :  19:30:54  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message
Om de använde Holfis största/kraftigaste slutstegscombo(NB1+Papu) så lär det knappast funnits några begränsningar effektmässigt...

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook

Edited by - Perfect Sense on 2002/12/23 19:32:09
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/12/24 :  01:36:00  Show Profile Send DHT a Private Message
Jag har hört Holfis minsta integrerade tillsammans med den billigaste CD'n i sortimentet på ett par Wilson Benesh-högtalare.
Lät oerhört bra, musikaliskt och medryckande. Har faktiskt aldrig blivit så impad i butik någon gång som jag blev då. Du kan lätt hitta en anläggning för tiodubbla priset som spelar sämre.

The term "social darwinism" can be easily transferred into
"vinyl darwinism": Vinyl still survives as it still achieves the best music reproduction.
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/12/24 :  11:48:19  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Jag har haft PRE8, POWER8 och CD spelaren XARA. Detta var en prisvärd och trevlig kombination som jag utan att blinka skulle rekommendera alla musikälskare att lyssna till.

Precis som har nämnt tidigare får man se upp med impedansanpassningen, om man beställer nytt idag kan man få med normal ingångsimpendans.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/12/24 :  12:25:13  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by metamorphos

Har tyvärr inte någon erfarenhet av Holfis för och slutsteg, men dock deras integrerade förstärkare. Integran (8), men också lilla Audis som inte finns mer, låter otroligt bra. Har läst något om att dessa förstärkare har lite speciell ingångsimpendans, vilket man bör tänka på när man väljer cd-spelare om man inte har Holfis egna. Har lyssnat på integran tillsammans med qln-signature vilket som sagt lät bra. Om du skulle vara intresserad av en integra vet jag att Radiolagret i Göteborg har ett demo-ex för 7900kr. Inga stora pengar för denna förstärkare.

Det stämmer men det finns faktiskt en annan ingång man kan välja, denna är avsedd för deras egna cd-spelare med speciell impedians, provade båda när jag hade en Integra hemma, och hörde inte direkt ngn skillnad, inte vad mitt öra kunde förmå i alla fall, annars påstås det att denna speciella ingången skall låta mer dynamisk, vem vet ??






Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

kramer
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/24 :  12:37:31  Show Profile Send kramer a Private Message
quote:
Originally posted by hyperion

Skulle vilja ha ytterligare inputs... Fler Holfi-ägare här på forumet?



Jag har Holfis slutsteg Power NB2 och försteg PRE NB2 signature edition tillsammas med JM Labs Electra högtalere och är väldigt nöjd med ljudet.

/kramer

Ljud är kul
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2002/12/25 :  16:24:59  Show Profile Send Brosk a Private Message
Jag föll pladask för Integran + SF minima amator efter en demo på Lars Bengtsson i mitten av 90-talet (med min egen CD-spelare). Hemma hos mig blev det betydligt hårdare och basfattigt. Stod inte ut med 90% av mina skivor. Jag kom aldrig runt problemet utan sålde till slut Holfin. Men det som lät bra lät enormt bra å andra sidan. Kvinnlig opera tex. Men man kan icke leva på kvinnlig opera allena..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000