Har precis fått färdigt mitt UCD180 slutsteg men tyvärr har jag fått brumm i högtalarna.
Kopplar jag ur RCa kontakterna så försvinner brummet och kör jag med bara en modul har jag fortfarande brumm. Det låter som 50 Hz brumm.
RCA kontakterna är isolerade från lådan, mäter jag mellan jorden på kontakterna får jag 0 ohm dvs jordarna verkar sammankopplade detta verkar konstigt tycker jag.
Här kommer lite bilder på slutsteget. Tagna med mobilkamera men man ser i alla fall hur jag har snörat ihop allt. Har provat med oisolerade rca kontakter enligt hypex rekomendationer om man kör obalanserat samt även provat med isolering utan framgång. Jordkabeln från nätdelskortet gör varkens till eller ifrån. Någon som har tips.
Prova att lossa skyddsjorden till lådan tillfälligt för att se om lådan är inblandad i jordslingan. Fortsätt att bara ha skärmrmen till RCA-kablarba inkopplade i bara ena änden.
Du har nätfilter ser det ut som, är detta i kontakt med lådan? Sitter förstärkaren i jordat uttag. Har du signaljorden helt isolerad ifrån skyddsjord/chassi? Får du även brum med kortslutna ingångar?
Tog hem slutsteget från mitt jobb igår och fortsatte pilla med det hemma. Isolerade nätbrunnen samt isolerade RCA kontakterna trots Hypex råd att inte göra det. Kopplade därefter in det till min övriga elektronik och till min förvåning vart det helt knäpp tyst
Så nu har jag ett fungerande slutsteg helt plötsligt, vad som var fel det vet jag inte längre eftersom jag provat det mesta för att bli av med brummet men det spelar mindre roll nu.
Låter faktiskt riktigt bra, mina kloner sjunger ut på ett helt annat sätt. Bra upplösning och alla detaljer kommer fram bra.
Funderar dock på att bygga ett UCD400 steg istället för att få tillgång till ännu mer effekt.
Bra att du fick ordning på det. Du hade alltså en jordslinga. Koppla ihop skyddsjord med signaljord kabn vara vanskligt om du inte kör med balanserade anslutningar. Gissa varför proffs kör med balanserat!