HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 UCD180 brumm
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

emil
Member

586 Posts

Posted - 2008/04/22 :  11:24:36  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Har precis fått färdigt mitt UCD180 slutsteg men tyvärr har jag fått brumm i högtalarna.

Kopplar jag ur RCa kontakterna så försvinner brummet och kör jag med bara en modul har jag fortfarande brumm. Det låter som 50 Hz brumm.

RCA kontakterna är isolerade från lådan, mäter jag mellan jorden på kontakterna får jag 0 ohm dvs jordarna verkar sammankopplade detta verkar konstigt tycker jag.

Någon som vet vad detta kan bero på?

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/04/22 :  16:37:41  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Du har en jordslinga. Hur du konsulterat dokumentationen till modulerna?
http://hypex.nl/docs/earth.pdf

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2008/04/22 16:39:23
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/04/22 :  17:45:00  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
UCD:n kopplar ihop alla jordningar på moduler, så har du en extern stjärnkoppling så ligger du illa till för en slinga.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2008/04/22 :  20:23:04  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Jo det är säkerligen en jordslinga. Bifogar en liten skiss på hur jag har kopplat, jag har alltså ingen stjärnjord.

Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2008/04/23 :  07:29:02  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Här kommer lite bilder på slutsteget. Tagna med mobilkamera men man ser i alla fall hur jag har snörat ihop allt. Har provat med oisolerade rca kontakter enligt hypex rekomendationer om man kör obalanserat samt även provat med isolering utan framgång. Jordkabeln från nätdelskortet gör varkens till eller ifrån. Någon som har tips.









Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2008/04/23 :  09:33:51  Show Profile Send Bardis a Private Message
Har du skärmen på RCA-kabeln ansluten i båda ändar?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2008/04/23 :  09:37:08  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Japp skärmen är ansluten i båda ändar den är lödad ihop med IN- på rca kontakten enligt ritningen lite högre upp.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2008/04/23 :  09:51:36  Show Profile Send Bardis a Private Message
Prova att löda loss ena änden vid kontakten.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2008/04/23 :  09:59:44  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
provade att dela skärmen samt IN- och bara ansluta skärmen vid kontakten men det är fortfarande samma.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2008/04/23 :  10:25:32  Show Profile Send Bardis a Private Message
Prova att lossa skyddsjorden till lådan tillfälligt för att se om lådan är inblandad i jordslingan.
Fortsätt att bara ha skärmrmen till RCA-kablarba inkopplade i bara ena änden.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2008/04/23 :  10:27:28  Show Profile Send Bardis a Private Message
Har du läst i dokumentationen för modulerna ? Längst ner på sida under A. Rött A.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2008/04/23 :  10:38:02  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
jo jag har kollat manualen dock hittar jag inte det som du menar. Vad står där som inte jag ser?
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2008/04/23 :  10:40:16  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Jag har även kopplat ur jorden från inkommande ström så att säga "mains earth" enligt dokumentet som Peranders länkat till.

Förstod vilket dokument du menade nu Bardis
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2008/04/23 :  11:05:22  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Nätdelskortet jag har andvänt är detta

http://www.vellemanprojects.com/be/se/product/view/?id=352700

Har vilmafierat de stora kondingarna med vilma 0.1 uf annars är det original.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2008/04/23 :  11:19:15  Show Profile Send Bardis a Private Message
Har du kopplat bort alla jordförbindelser från kortet till lådan?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2008/04/23 :  11:24:22  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Just nu finns ingen förbindelse till lådan förutom RCA kontakterna.

Har provat att isolera kontakterna från lådan men det är forfarande samma problem.

Har även provat med att dra en kabel från GND på nätdelskortet till lådan utan framgång.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/04/23 :  12:20:11  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Du har nätfilter ser det ut som, är detta i kontakt med lådan? Sitter förstärkaren i jordat uttag. Har du signaljorden helt isolerad ifrån skyddsjord/chassi? Får du även brum med kortslutna ingångar?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2008/04/23 :  13:21:09  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Nätfiltret har kontakt med lådan, provade att byta mot en vanlig nätbrunn i plast men det var samma brumm.

Den är inkopplad i ett jordat uttag.

RCA kontakterna är just nu oisolerade från lådan, har provat med isolering utan framgång.

Vad menar du med att kortsluta ingångarna är det att lägga ihop jord med signalkabeln i mitten på RCA kontakten.

Edited by - emil on 2008/04/23 13:21:52
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2008/04/29 :  07:51:38  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Tog hem slutsteget från mitt jobb igår och fortsatte pilla med det hemma. Isolerade nätbrunnen samt isolerade RCA kontakterna trots Hypex råd att inte göra det.
Kopplade därefter in det till min övriga elektronik och till min förvåning vart det helt knäpp tyst

Så nu har jag ett fungerande slutsteg helt plötsligt, vad som var fel det vet jag inte längre eftersom jag provat det mesta för att bli av med brummet men det spelar mindre roll nu.

Låter faktiskt riktigt bra, mina kloner sjunger ut på ett helt annat sätt. Bra upplösning och alla detaljer kommer fram bra.

Funderar dock på att bygga ett UCD400 steg istället för att få tillgång till ännu mer effekt.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2008/04/29 :  08:36:12  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Bra att du fick ordning på det. Du hade alltså en jordslinga. Koppla ihop skyddsjord med signaljord kabn vara vanskligt om du inte kör med balanserade anslutningar. Gissa varför proffs kör med balanserat!

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000