HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Projekt sommar 2008 vad skall jag göra.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

the_rose
Starting Member

30 Posts

Posted - 2008/04/15 :  04:48:33  Show Profile  Visit the_rose's Homepage Send the_rose a Private Message
Nu stundar ännu en sommar och ju mer jag tänker på det desto onödigare känns det med fritid och avslappning, så jag måste komma på ett projekt. Det jag behöver Din hjälp med är vad ska jag sätta tänderna i?

Jag har lite grand ställt in siktet på är att lära mig lite mer om rör-förstärkare, ett område där jag känner mig ganska handikappad kunskapsmässigt sätt, men som samtidigt lockat ganska ordentligt.

Jag är långt ifrån ett proffs, men en ganska hugad amatör har man väl hunnit bli nu. Började DIYa på allvar sommaren 2006 med att bygga ett par HFSLettor och ett matchande Hypex stereosteg. HFSLett är ju inte värdens kraftigaste i basen så sommaren 07 blev det bygget av Beatrice tillsammans med PetterPersson som sysselsatte mig, missade du det så föreslår jag att du söker bland bild-repotagetrådarna.

Det är klart att om Du ger en tillräckligt galen projektide med tillhörande förklaring på hur det skulle antingen gangna mig i mitt privata liv, eller hur det skulle finansieras så kommer jag garanterad att tänka över det, även om jag inte pratat med PetterP ännu så tror jag nog att han också skulle bli sugen på att vara med förutsatt att det tar upp tillräckligt många kubikmeter ;).

Men som sagt, förslag på lagoma nybörjar-rör projekt, i stil med förstärkare som kan driva 2 HFSLettor, är vad jag tänkt mig i första hand.

Med vänliga hälsningar
Mårten

Building the evil scientist machine! www.teamcrazyswedes.se

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/04/15 :  20:06:19  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
HFTA var en stickytråd förut, men nu kan du hitta dem om du söker på forumet. Länk: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=27527
Det är några sidor, och du ska veta att du ger dig in i ett projekt som kanske inte är helt trivialt. Jag har hört den en enda gång, då på DIY 2006 tror jag. Den spelade bland annat ihop med HFLS, och den lät bra där vad jag kunde bedöma. Jax mätningar håller nog vad de lovar.

Admins: hoppas det var OK att posta den här länken? Om inte kan ni bara ta bort den.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2008/04/15 20:07:29
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/04/16 :  09:42:41  Show Profile Send Kmj a Private Message
Ska du nu driva HFLS1 så är det nog en bättre idé att köra på trissor. Nu råder det ju delade meningar om rörförstärkare, återkoppling och tungdrivna högtalare men det enda tillfället jag hört nån tala för denna kombinationen är här på hififorum och då med just HFTA som, efter vad jag förstår, är ganska så bra återkopplad. Annars så har alla jag talat med och mailat, entusiaster som konstruktörer avrått från detta. De flesta menar att det ska va så lite återkoppling som möjligt och lättdrivna högtalare.

Jag har mao också vart i de tankarna samt haft HFLS-1.

Och nej, jag kan inte argumentera eller styrka detta med egen kunskap, jag bara återberättar det jag har blivit tillsagd. Dock finns det säkert fler här som kan utveckla eller dementera.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/07/09 :  22:26:11  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Hej

Jag har precis ögnat igenom en massa trådar med HFTA.
På träffen i Göteborg var det flera som gav uttryck åt sin förtjusning över kombinationen HFLS1 och HFTA.
Det finns säkert flera på forumet som kan verifiera HFTA:ns
förtjänster.

Jag är på jakt efter ett bra bygge för egen räkning.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000