HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Quad II massaker
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/14 :  23:10:23  Show Profile Send reVintage a Private Message
Erik föreslog en tråd om denna gamla relik. Med lite god vilja kan man säga att den låter gosigt. Hoppas att några original-nördar får spel! Så här skulle en upp-piffad 8W DHT variant kunna se ut:



Jag har en urlödd OPT på "slaktbänken", funderar bara på hur man med minsta möjliga ansträngning ska ta sig in i den. Har kommit så långt att jag fått bakelit-plattan att släppa från höljet genom att borra ur två nitar. Återstår troligtvis att ställa in hela härlighten i ugnen så att guckan smälter och lindning och kärna kan tas ur för omkoppling.




mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/04/15 08:50:18

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/04/14 :  23:47:14  Show Profile Send mace a Private Message
Aaaaaargggghhhhhh

(Bättre kan vara bra)

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/15 :  08:11:12  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
På femtiotalet när Quad ll lanserades var konkuransen mellan alla de Brittiska förstärkarfabrikanterna knivskarp. På de tiden var det inte så vanligt med provlyssningsmöjligheter före ett ev köp, utan det var databladen och broshyrerna som ofta var avgörande vid köp.
Då var det mycket viktigt att förstärkara hade låga värden på distorsionen. En förstärkare som visade upp en distorsion på 0,1% ansågs mycket bättre än en konkurrent med 0,2% osv. Bla av den anledningen var Quad ll konstrurerad med mycket fina siffror. En bidragande orsak var den katodmotkoppling över utgångstransformatorn
som tillämpades. Denna koppling hade tidigare används av Frank Mac Intosh/Gordon Gow fast där fyllde den även en annan uppgift. Jag har även funnit denna koppling i en svensk förstärkare tillverkad ac Centrum radio daterad 5/8 1949 med typnummer 520. Intressant!

Fortsättning följer.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/15 :  08:48:11  Show Profile Send reVintage a Private Message
Även Audio Research D40, D76 etc. använde katodmotkoppling men då via sekundärlindningen med 4-ohms tappen till jord.

Förstärkaren Bogen D030A som kom 1954 hade även den katodmotkoppling över OPTn. Den hade till skillnad från QuadII separata katodmotstånd förlagda mellan respektive katod och katodlindning. Men det intressanta med den var snarare att den hade motkoppling med ställbar utimpedans. Man kunde välja mellan öka den altrenativt minska den till negativa värden!

Sedan fanns det förstås lite coolare killar som ex.vis. Harry F. Olson som redan 1947 kunde konstruera helt motkopplingsfria förstärkare med mycket låg harmonisk distortion.

Men de PP-förstärkare som får betraktas som ledstjärnor är nog Western Electrics konstruktioner. Mer om att ev. applicera deras koncept i Quaden(ex.vis så skulle ju en ingångstrafo kunna appliceras) följer.......

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/04/15 08:52:10
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/15 :  10:06:11  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jobba vidare med 6B4 stuket på Quad ll, det kan bli en hit!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2008/04/15 10:06:30
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/15 :  10:48:34  Show Profile Send reVintage a Private Message
Quad III-schemat ändrat med komponentvärden:



6C45 kan bytas mot 5842. Kalkylerat ger den 8-10W i ren Klass-A beroende på vald arbetspunkt:



mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/04/15 11:53:13
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/04/15 :  12:31:44  Show Profile Send MatsT a Private Message
Har du kollat hur transformatorn fungerar utan motkoppling?
Frekvensgången kan ju påverkas en hel del av detta och även av ändrad impedansnivå i rören.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/15 :  12:51:50  Show Profile Send reVintage a Private Message
MatsT: Har du kollat? Risken kan vara att trafons egenskaper inte är tillräckligt bra. Återstår att bygga om en kanal och sedan mäta. Lindningarna ligger p-s-p-s-p-s-p-p-s-p-s-p-s-p. Frågan är hur de olika lagren bör kopplas ihop? Ska V eller Y utgöra mitt-tapp på primären? Iofs är det inte säkert att man kommer åt att splitta V. Y splitten är iaf lätt åtkomlig. Så här tänkte jag testa först:




mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/04/15 13:47:21
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/04/15 :  14:32:48  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har inte kollat så därför frågade jag. Jag har inte tillgång till trafar eller tid just nu men senare skulle jag kunna kolla.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/15 :  15:29:22  Show Profile Send reVintage a Private Message
MatsT: Tack, men jag behöver ingen hjälp med framtida uppmätningar. Jag har ju alla bitar och mätutrustning på bänken. Frågan gällde snarare om huruvida du redan gjort några tester i samband med ditt lilla QuadII-projekt 1999.

Då jag redan har 4st nya KT66 till Quadarna så börjar jag för enkelhetens skull med att triodkoppla dessa. Uteffekten blir marginellt lägre och katodmotståndet blir i storleksordningen 340ohm. Till att börja med väljer jag också att behålla EF86orna som drivers, även dessa triodkopplade.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/04/15 16:19:01
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/15 :  16:47:00  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Har du mätt den totala primärimpedansen över dessa seriekopplade lindningar? Mätt med 8 ohms last.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/15 :  16:51:41  Show Profile Send reVintage a Private Message
Primären har 3200 varv, sekundären 102 el. 104varv med vald koppling. Detta enl ritningen i en tidigare post. Jag har inte mätt, men teoretiskt blir primären mellan 7,5 och 8k. Det innebär också att en normalkopplad Quad II har förvånansvärt låg omsättning med 3400:8ohm vilket torde bli lite väl jobbigt för ett par 6B4G.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/04/15 17:59:02
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/04/15 :  19:54:41  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Man blir ju ivrig att se vart detta ska leda!

Av vilka anledningar väljer du 6B4G? Praktiska och ekonomiska skäl (t.ex. triod till relativt billigt pris som tillverkas fortfarande alternativt du hade några liggande) eller kretsdesign-idéer, eller idéer om själva slutrörets ljudkvalitet?
Jag tycker förstås själv (med ett projekt som gått i stå) att det vore roligt om det gick att få att funka. De där 8-10 triodwatten och PP känns så himla rätt, på nåt sätt.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/15 :  20:29:50  Show Profile Send reVintage a Private Message
Zix: Det är väl självklart att man väljer 6B4G till ett sånt här projekt! 6B4G är samma rör som 2A3 men för 6,3V glöd och med samma sockelkoppling som KT66. Det är förhållandevis lätt att få tag i. Mao både praktiskt och välljudade.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/15 :  21:28:04  Show Profile Send reVintage a Private Message
Sådärja! Efter 1,5tim i ugnen i 150 graders värme var det bara att lyfta trafon ur burken. När allt kallnat ska jag se efter hur åtkomligt kablaget är.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/04/15 :  23:25:01  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Mao både praktiskt och välljudande

Låter bra det!
Lycka till med trafon.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/16 :  07:47:25  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Trafon är inte helt idealisk för 6B4, men det är alltid intressant att testa. Men jag tycker, om jag får säga min mening att till en början inte bygga om förstärkaren komplett. Mitt förslag är att behålla drivstegen som de är, lyfta ut katodlindningen U-V-W och krångla in den till 6B4:ans katoder på något sätt. Så som det var tänkt från början, genom detta förfarande anpassas 6B4 bättre till transformatorn. När detta är klart kan man naturligtvis gå vidare med högbranta ingångsrör mm. Men det vore mycket intressant att lyssna på resultatet när enbart KT 66 blivit ersatt med direktuppvärmda trioder. Om jag nu tillåts framlägga mina åsikter.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/16 :  08:26:56  Show Profile Send reVintage a Private Message
Jodå Erik, jag är inne på din linje att stegvis testa vad som händer. Nämnde också i en tidigare post att jag ville göra en första test med triodkopplade KT66, triodkopplade EF86 samt att självklart eliminera NFB-slingan. Är lite tveksam till pentodkopplade EF86:or som drivers, dessvärre ger de triodkopplade lite väl låg gain till 6B4G. E810F alt. E280F?

Att få till katodmotkopplingen med 6B4G blir väl hopplöst med bara en 6,3V lindning. Kanske ytterligare två små 6,3V-CT trafos där original glättningskondensator sitter?

Har nu på morgonen suttit och klurat ut hur man ska kunna få trafon fullt anpassningsbar till alla försök. Det behövs ytterligare 3 lödtorn för att alla varianter inklusive original ska bli tillgängliga.

Man kan då få 4ohm:3800ohm, 8 ohm:3350ohm, 8:7600ohm samt 16:6700ohm. Dessutom kan man då välja att om man vill koppla konventionellt eller med katodmotkoppling.

Någon som har 6st ihåliga lödtorn av Quads typ att avvara?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/04/16 08:35:57
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/16 :  09:00:32  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Ja det är skit detta med endast en 6,3 volts lindning. Men bara för att testa med katodlindningen går det väl att lägga en liten toroid bredvid förstärkaren, det är ju inte helt säkert att det blir den slutliga lösningen. Jag är fullt inne på din linje vad gäller pentoddrivrarna det har aldrig varit min favorit. Men som testobjekt i "fas 1" kanske det ändå kan vara intressant att behålla dem. Du får nog även tänka på att hissa upp katodmotståndet så att spänningen över 6B4 rören inte överstiger 300 volt. Det brukar inte dessa rör gilla.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/16 :  09:27:29  Show Profile Send reVintage a Private Message
Tror inte att det behövs någon hiss! Det lär ligga 300V över 6B4G med vald arbetspunkt. Men det finns inga reserver! Ska iofs kolla vad B+ blir med GZ34 och tänkt last innan jag drar igång. Det andra steget är orört så jag mäter på det.

Ang. glöden så skulle man enkelt kunna testa med två små switchade(hemska tanke!) 6V DC batterieliminatorer från Clas Ohlson för 129kr/st. Katodlindningarna skulle då bara anslutas på ena katodanslutningen på rören. Vi har haft diskussion med olika potential på anslutningarna uppe förut men för test kan det nog duga.

Så här skulle en light-mod enl. KISS-principen kunna se ut:



Känsligheten bör bli 1,5-2Vin för 8W ut.

Kom just på att om man helt sonika skippar katodlindningarna blir primärimpedansen mer gynnsam för 6B4G. Den blir då 6100:8 alt. 5500:16ohm. Den aningen försämrade primärinduktansen är oväsentlig då förstärkaren är tänkt att användas ovanför 100Hz. Vet inte om man behöver terminera de lösa ändarna från katodlindningen.



För att inte överbelasta rören bör dock Ua sänkas en bit under 300V. Ev. räcker det att byta ut GZ34 mot 5U4.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/04/16 15:32:35
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/16 :  16:31:17  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Har du möjlighet att mäta impedansen på katodlindningen?

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/16 :  17:24:06  Show Profile Send reVintage a Private Message
Erik: Kan du inte räkna? Du är bara lat antar jag? Se post ovan där antalet varv framgår: "Normala" anodlindningen har 2880 varv, katodlindningen 320 varv och sekundären 104 varv. Omsättningen blir då ca 28+3:1. Det ger ung. 6100 ohm, 75 ohm resp. 8ohm. Men med katodlindningen seriekopplad med anodlindningen blir impedans förhållandet 7600:8 ohm. Omsättningen i detta fall ungefär 31:1. Hoppas att jag räknat rätt nu. Katodlindningen påverkar primärinduktansen med mindre än 2H.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/04/16 18:46:55
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/16 :  19:36:16  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Nä jag ville du skulle få jobba lite! Sanningen att säga har jag aldrig funderat på induktansen på katodlindningen. 2H är inte speciellt mycket, kan förklara varför förstärkarens utimpedans kan hållas så relativt låg som den tycks göra.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/16 :  19:40:11  Show Profile Send reVintage a Private Message
Nu till nästa dilemma! CTn för anodspänning och glöd är ihopkopplade inne i nättrafon. Mao måste även denna öppnas. Puh!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/04/16 :  21:18:52  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Skit!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/04/16 :  22:08:02  Show Profile Send reVintage a Private Message
Åker ner till ClasO i morgon och köper ett par switchade! Så kan man skjuta nättrafo-öppnandet på framtiden! Mätte B+ på den hela och fick 349V med GZ34. Detta innebär ca 290V över 6B4G. Alltid något som stämmer!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/04/16 22:09:02
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000