HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 högtalare i lyssningsrum som är endast 2 x 4 meter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/04/14 :  21:45:00  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
dit vi kanske flyttar finns ett pytterum som måste bli mitt hifi-rum.

rummet är ca 2 x 4 m. det är högt i tak.

Vad skall man ha för högtalare här?

Funderar på ett par is 6pro från intelligent sound. De skall ju stå ruskigt tätt ihop ( ca 1.3 meter om jag minns rätt )

Eller vad finns det mer för alternativ som ytnyttjar detta rums mått?

Carlssonhögtalare i hörnen?

Ino Audio piP?

Tips emottages och talarna bör inte kosta mer än ca 7 tkr

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2008/04/14 21:45:35

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2008/04/14 :  21:53:45  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Helt seriöst så en sjujäkla hörlursrig för välljud plus en "vardagsrumsstereo" i vardagsrummet och glöm det lilla rummet,det hade jag gjort.

Mine 2 cents:)


Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/04/14 :  22:18:57  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
nä. jag vill verkligen ha min egna myshörna ju!

kan jag inte få välljud här?

kanske kan göra ett tv rum av det hela då?

men välljud på 8-10 m2, måste ju gå?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/04/14 :  22:29:23  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Tja du!!!
Jag skulle helt klart prova ett par IS6pro men jag gillar ju deras "sound" och ibland går dom att hitta riktigt billigt.

MkII kostar idag ca 24000:- men MkI går att hitta för neråt 6000:- och en uppgradering till MkII kostar idag 5000:-(nya filter)och för ytterligare 5000:- MkII+ (nytt internkablage och furutechs rodiumterminaler), som service till IS-ägare och det är ju en ganska stor prisskillnad.
Som "vanligt" erbjuder jag mig att låna ut ett par IS6Pro MkI som jag använder som surroundhögtalare.

Men Petter låter dig säkert lånköpa ett par MkII.

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2008/04/25 20:49:01
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2008/04/14 :  22:39:00  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Kolla pa nagra aktiva monitorer som du kan driva med en cd spelare med volymkontroll. Hade en liten lagenhet i Polen ett antal ar sedan, med ett rum som var i denna storlek. Anvande en simpel discman tillsammans med ett par Genelec 1030A. Lat forbaskat bra for pengarna

Peter
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/04/14 :  22:41:10  Show Profile Send ohmega a Private Message
Närfältsmonitorer? Har ingen erfarenhet av sådana (vad jag kan minnas) men..ja det känns ju som EN naturlig möjlighet.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/04/14 :  22:49:49  Show Profile Send OcA a Private Message
Allt går och inget är omöjligt brukar det ju heta...

Såg i ett gammalt nummer av Hemmabio att en kille smackat in en rigg bestående av två feta Mirage-frontar samt surrounder och REL-subba i ett rum på 10 kvadrat, så visst går det!

Jag har kört mina GB1 i ett rum på runt 8 kvadrat och det funkade kalas faktiskt. Ljudbilden blir ju inte skitstor precis, men får man bara labba lite med akustiken så går det att fixa det mesta.

Jag skulle iaf inte köpa ett par feta golvare med dubbla basar, utan snarare leta efter högtalare som är gjorda för små rum. Förslaget med monitorer är riktigt bra och sådana trådar har varit uppe ett antal gånger på forumet.

Även AVI's ADM9 bör kunna funka och de har du ju funderat på tidigare.


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2008/04/14 :  22:59:09  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Det som ar bra med dessa Genelec ar att det finns ganska manga mojligheter att anpassa dem efter rummet med dipswitchar i bade bas och diskant. + att de ar ganska latta att integrera med en subwoofer om sa onskas. Gar att dela hogre upp i basen eller minska basen med dessa switchar i olika konfigurationer. Stirra dig inte blind pa termen narfaltsmonitorer, har anvant dem i storre rum med gott resultat. Skulle tro att direktiviteten i dem ger mindre reflektioner fran narliggande ytor.

Peter

Edited by - peterbrorsson on 2008/04/14 23:01:41
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2008/04/14 :  23:06:15  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Quad 11L kanske?

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2008/04/14 :  23:09:56  Show Profile Send adhoc a Private Message
Hade ett liknande pytterum som hembiorum/gästrum för några år sedan. H218xB223 cm x L ca 375 cm. Med pärlspontväggar, trägolv och träpanel i taket plus en säng/soffa mot en kortväggen lät det inget vidare alls med metallisk klang och klappeko. Men ... det gjorde susen med absorbenter längs långväggarna ca 2 m x 600x15 mm och liten luftspalt + 2 st hängandes i taket ca 180x60x7,5 cm med 10 cm luftspalt samt 3 st plymåer/ryggkuddar av 600x600x100 mm + "kuddstopp" + 100 mm luftspalt direkt bakom huvudet. (Samtliga aborbenter DIY med Eccophone Gedina A akustikskivor)

Efter den behandlingen blev det riktigt njutbart faktiskt. Mer än OK! Högtalarna jag hade var JM Lab Chorus LCR 700 som frontar och center samt Chorus 706S som surround samt en liten Audio Pro subbas. Inos piP kan nog vara ett bra alternativ då de är avsedda att stå dikt mot vägg, vilket borde vara en viktig aspekt i ditt lilla rum. Köp inget ohört i ditt eget rum är dock mitt råd.

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/04/15 :  15:18:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det ungefär som mitt så kolla mitt system. Det är ganska litet

Eftersom väggarna är nära så behöver man absorbera lite mer för att det skall gå bra men har man gjort det så kan du använda vilka högtalare som helst.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2008/04/15 :  16:05:44  Show Profile Send ryst a Private Message
en kille hos B&W kör ett par 800D i ett sådant rum
Ska tydligen låta riktigt bra enligt dem som varit hemma hos honom.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2008/04/26 :  10:32:50  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
quote:
dit vi kanske flyttar finns ett pytterum som måste bli mitt hifi-rum.

rummet är ca 2 x 4 m. det är högt i tak


Det låter som en cell, vad har du gjort? ;)
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/04/26 :  10:57:02  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Han ska ha ett par högtalare i mitt horn såklart. Det är ju 4 meter långt och ungefär 2 meter brett

Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/04/26 :  11:18:43  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
The big picture is:

Vi ar hittils bott 2 i en etta på 35 m2.

Och har troligtvis nu fått till ett byte med en 4a på 87 m2.

I denna 4a så finns det 2 små rum, ett stort rum som bör bli vardags och sällskapsrum (?) och ett mellanstort rum som jag tänkte ha som ett hifi rum.

Bara tanken av lyxen av att få ha ett ett rum just för detta ändamål och inget annat ger mig glädje.

Rummet kanske är mer 2.5 x 3.8 m eller något i den stilen.

Vadå, tycker ni att jag skall ta det stora rummet i besittning som hifi-rum. känns lite egosistiskt. Iofs har vi inga barn än och har ganska sällan besök

MMMMMMMmmmm , tänk att ha the big livingroom endast till hifi och hemmabio, kanske kan va något

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2008/04/26 :  13:37:43  Show Profile Send stargazer a Private Message
OhmBoy, det kan absolut funka.
Mitt tidigare lyssningsrum var 3.10 x 3,20 meter. Alltså en akustisk mardröm... MEN - med monitorhögtalare + ett gäng akustikprylar (Michael Green) så funkade det riktigt bra!

Enda var väl den där känslan av instängdhet som infann sig ibland... gick ju dock inte att göra nåt åt.

Men mitt tips är små, bra monitorhögtalare och en kompakt anläggning.
You had it coming, men vad sägs om Totem Model One + en integrerad stärkare typ Roksan samt en kompakt signalkälla (CD eller Mediaspelare)
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/04/26 :  16:14:21  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Gissa vad min nya setup blir!

Jag äger just nu och har hemma:

* Totem model 1 signatur i mahogny.

* En Squeezebox i silver från Slim devices


+ att jag väntar med spänning på en Caspian M -series integrerad amp som jag köpte splitter ny från england på e-bay, borde få den på onsdag senast!




(Dock är jag lite orolig att min sb inte skall låta så bra som jag vil, även med en separat dac modell bättre.
Någon sa nämligen att sb digitala utsignal inte är lika bra som en riktig cd transport. Kan det stämma?)

Sedan lite Kimberkablar på det så

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2008/04/26 16:17:01
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2008/04/26 :  22:26:46  Show Profile Send stargazer a Private Message
D var det värsta

Jag har oxå funderat på att återgå till Ettorna... Gammal kärlek rostar aldrig

Å Roksan är sjukt prisvärda. M-series borde vara klockrena.

SB3 är värt en egen tråd. Original - nej tack, inte för "finlyssning" för min del iaf.
Men en bra DAC så börjar det hända grejor. Och sen kan man ju fixa extern nätdel.... Fast då börja man närma sig Transporter i pris - så kanske en Transporter på direkten? Färre lådor o färre kablar borde va plus för dig oxå, när plats är kritiskt.

Du bor ju i Kgl Hufvudstaden, försök ta dig till en handlare där du få lyssna på SB/Transporter - eller ännu bättre låna hem. Borde finnas forummedlemmar oxå som kan dema lite.

Lycka till!

cheers / stargazer, f.d. Totemägare och fortfarande Totemdiggare

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/27 :  12:09:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kom att tänka på en sak direkt, vad har du för takhöjd ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/04/27 :  12:41:22  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Nya boendet blir i ett hus på på 60-talet. Det det är väl standard typ 2.60 m eller något i den stilen.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/27 :  12:55:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag hade resonanser i åtanke , 2x4 är inga bra tal !

Med 2,6 i höjd ger det dig primära resonanser vid:
42 hz
85 hz
127 hz
130 hz
170 hz
Dessa blir inte att leka med, o tyvärr så kommer dom tangentiala ligga väldigt nära på vissa ställen - 78 - 137 och 135 hz

Fast o andra sidan är det lättare att ta sig an problemet då det inte blir så spridda skurar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/04/27 :  16:11:21  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
säg att rummet är 3.90 x 3 meter då.

Och 2.60 i takhöjd. Det är nog mer dem rätta måtten om man skall vara exakt.

Blir det lika illa då?

Hur får jag fram vid vilka frekvensområden jag får problem? Finns det en ekvation?

Och hur tar jag tag i dessa problemfekvenser då?

Vilken sorts akustikbehandling krävs här?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/04/27 :  16:24:08  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Mitt förslag är att rigga upp och lyssna först och därefter ta itu med de problem som dyker upp, inte mycket lönt att börja spåna innan dess...

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/27 :  17:31:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Att veta vad rummet ställer till med är inget dumt att veta redan i för hand, drar man tex inte igång resonansen vid 42 så blir inte resten lika jävliga heller !

Resonanser i basen fixar man med Helmholtz absorbenter eller det som vi kallar "Esl rör"
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952

Här hittar du mina egna försök
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66155

Med dom rumsmåtten du nu nämde får du mindre gemensamma träffar på rummets olika leder men du har ändå lika många resonanser på gott och ont.
Primära - 43hz - 87hz
Tangentiella 86 hz


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000