HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 EE registret - Slutet för många Svenska hifi impor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/04/13 :  10:41:12  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
I dagens GP står en artikel om hur det gått för företag som inte registrerat sig i EE registret hos Naturvårdsverket. Kaffet satte sig i vrångstrupen och jag gav mig ut på nätet efter infrmationssökning. Jag citerar artikeln:

quote:
Missade nya regler - fick chockböter
BYRÅKRATI: Det blir dyrt för bolag som inte har koll på Naturvårdsverkets alla nya regler. Företaget Limab missade att de var tvungna att anmäla sig till EE-registret - och fick chockböter på 120 000 kronor.
- Detta är helt barockt! Först upptäcker vi de nya reglerna om EE-registret när vi håller på med miljöresearch. Då skickar vi in en anmälan till Naturvårdsverket som skriver och tackar. Sedan skickar de en miljösanktion på 120 000 kronor för att vi anmält oss för sent, säger Leif Jansson, försäljningschef på Göteborgsföretaget Limab AB, som tillverkar lasersensorer som används i industrin för att återvinna skrot.
Limab är alltså ett företag som delvis arbetar med miljöteknik. Ändå missade de Naturvårdsverkets information om EE-registret som inrättades 2006. Alla företag som tillverkar och saluför elektriska produkter som innehåller elektronik måste anmäla sig till registret och visa att de tar miljöansvar. Sista registreringsdag var 31 januari 2007.

Limab var långt ifrån ensamt. Minst 150 småföretag som lämnade in anmälan för sent åkte på miljösanktioner. Närmare 30 av dem överklagade. Bland annat en internetförsäljare som sålde en elektrisk luskam. Miljödomstolen i Nacka tingsrätt dömde till Naturvårdsverkets fördel.
- Detta är ett slag i ansiktet. Jag ifrågasätter Naturvårdsverkets sätt att hävda att de gått ut med information till de berörda företagen, säger Leif Jansson.
Medvetna om kritiken
Naturvårdsverket sände inte ut några brev. Verket gick ut med pressmeddelanden (som inte citerades i någon av Sveriges större dagstidningar), man kontaktade branschorganisationer och höll tre seminarier i landet. Men man sökte inte aktivt efter att informera de berörda företagen.

I dag är 1 300 företag registrerade. Men Leif Jansson fann 3 372 stycken när han gjorde en branschsökning i Postens adressregister.
- Det innebär att Naturvårdsverket och staten skulle kunna ta ut sanktionsavgifter för ytterligare 2 000 företag med upp till 240 miljoner kronor. Är det inte bättre att verket försöker hjälpa företagare som försöker göra rätt, än att sätta dem i knipa och driva dem i konkurs?

På Naturvårdsverket är man väl medveten om kritiken mot den bristande informationen och sanktionerna.
- Jag vet inte vad jag ska säga ... Det har varit svårt att nå ut med info till alla berörda. Men dessutom har företagare själva en skyldighet att hålla sig informerade om förändringar i lagstiftningen inom deras eget verksamhetsområden, säger Ingela Hiltula, chef på Naturvårdsverkets styrmedelsadministration.

Enligt förvaltningslagen har svenska myndigheter en skyldighet att lämna upplysningar. Och Ingela Hiltula anser inte att verket brutit mot förvaltningslagen. Däremot hade Naturvårdsverket ursprungligen föreslagit en miljösanktion på 10 000 kronor för dem som registrerade sig för sent. I det slutliga förslaget som klubbades av den förra regeringen blev straffavgiften 120 000 kronor.
Naturvårdsverket har nu kommit med ett nytt förslag om att sänka miljösanktionen till 10 000 kronor för småföretag.
Men det hjälper inte Limab och alla de 150 andra bolagen som åkte på straffavgifter på 18 miljoner kronor för att de inte visste.
Enligt domstolen är det ingen ursäkt



Detta vekar ju oerhört skrämmande för i dagens hifi Sverige finns det snart lika många importörer som märken. Var och varannan butik har något eget märke som dom importerar och en del butiker har byggt upp större delen av sin verksamhet kring egenimporterade produkter. På Naturvårdsverkets hemsida kan man läsa följande:

quote:
Vem är producent?
* Du som tillverkar och under eget namn säljer elektriska och elektroniska produkter
* Du som under eget varumärke säljer elektriska och elektroniska produkter som saknar ett varumärke som kan relateras till en tillverkare som i punkten ovan
* Du som importerar och sedan säljer elektriska och elektroniska produkter
* Du som säljer direkt till en användare i annat land i EU, om det inte finns en producent där som tar emot produkterna (sk distansförsäljning)
* Den som är producent enligt förordningen är också ansvarig för att producentansvaret följs.

Producent är inte den som endast:
* Är återförsäljare i Sverige, det vill säga inte tillverkar eller importerar produkter själv
* Är distributör
* Erbjuder finansiering enligt överenskommelse om lån, leasing, hyrning eller avbetalningsköp som relateras till en produkt, oavsett om överenskommelsen innebär att äganderätten till produkten kommer, eller kan komma, att överföras.


En lista på registrerade företag finns också på EE registrets hemsida och där kan man snabbt konstatera att många för hifi Sverige kända namna saknas. Vad kommer detta att innebära, 120 000 kr i böter för 50 Svenska hifi aktörer? Hur många går i konkurs och hur många tar smällen och går vidare?

http://eeregistret.naturvardsverket.se/net/ee/Producent%20logga%20in

Hur ser det ut i Hifi Sverige, kände alla till detta? Hur är taktiken, huvudet i sanden eller en snabb anmälan? Vad innebär det för alla småimporterare? Det finns ju mängder av små importörer/distributörer som blir berörda av detta.


www.akkelisaudio.com

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2008/04/13 :  12:48:03  Show Profile Send forken a Private Message
Skulle nog anmält mig direkt.
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/04/13 :  13:56:13  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Spyr på detta land, helt fantastisk hur saker o ting går till.

Säger dock inte att det är bättre eller sämre nån annanstans då jag inte har så stor erfarenhet.

En sak kan jag säga och det är att jag lider med företagarna.

Hoppas alla företag flyttar utomlands så detta skit land havererar totalt för då borde det väl hända nått uppe i huvudet på makthavarna.

Missförstå mig rätt, jag älskar mitt land men det börjar gå lite väl långt nu, dom lär väl vela ha dröjsmålsränta på denna summa också!

*suck*
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2008/04/13 :  13:59:39  Show Profile Send Njord a Private Message
Det här kommer säkert att rätta till sig inom kort. Företagarna, som är en intresseorganisation för små och medelstora företag, arbetar målinriktat med just denna fråga. Här är ett citat från Företagarna:

quote:
Företagarna har länge arbetat för mer rättvisa miljösanktionsavgifter för elektronikföretag. Naturvårdsverket har nu lämnat ett förslag till miljödepartementet om hur storleken på avgifterna kan ändras så att mindre företag inte drabbas så hårt.

Företag som tillverkar elektriska och elektroniska produkter måste rapportera uppgifter till Naturvårdsverkets EE-register. Den som inte rapporterar in uppgifterna kan få betala miljösanktionsavgift på upp till 120 000 kronor. Men i detta sanktionssystem finns ingen hänsyn tagen till mindre företag och avgifterna slår hårt mot dessa, något Företagarna påpekat en längre tid.

Nu har alltså Naturvårdsverket agerat och tagit fram ett mer rättvist förslag.

#8211; Om ingenting görs kommer miljösanktionsavgifterna att fortsätta slå orimligt hårt mot vissa mindre företag, säger Lena Jacobsson på Naturvårdsverket i ett pressmeddelande. Vårt syfte med förslaget till miljödepartementet är att komma till rätta med problemet och att avgiften görs mer rättvis och proportionerlig.

#8211; Det är mycket tillfredsställande att se att våra synpunkter åtminstone delvis vunnit gehör hos Naturvårdsverket, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson, vd Företagarna.


Du och alla andra företag i branchen borde absolut bli medlem i Företagarna. 55000 andra företag är redan det. Man kan få juridisk hjälp, teckna förmånliga försäkringar, få rabatter på transporter mm. Dessutom träffa och lära känna andra företagare på den ort där man verkar. Det är mycket trevligt!

http://www.foretagarna.se/
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/04/13 :  14:07:23  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nu ska jag vara lite tråkig :

* Det här har väl egentligen inget med HiFi att göra, eller?
Visst gäller det importörer av sådan utrustning men i ärlighetens namn har ämnet inget med HiFi i sig att göra. Det här är bestämmelser som det åligger alla företagare som handlar med elektronik på visst sätt att följa. Jag tror faktiskt att jag flyttar det här till OffTopic med hänvisning till detta.

* Daniel S (och andra som eventuellt känner sig "manade"): Detta är inte ett forum där vi diskuterar makthavarnas/politikernas förträfflighet, eller brist på sådan. Lämna den biten av diskussionen "ifred". Vi kan konstatera att det för närvarande finns bestämmelser i enlighet med ovan. Diskussionen gällde hur företagare som eventuellt inte registrerat sig kan eller inte kan agera, eller hur de redan agerat och på vilket sätt agerandet eller bristen på sådant påverkar dem.

PS. Det här är inte ett svenskt påhitt utan grunden till den här lagstiftningen finns i ett EU-direktiv. DS.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/13 :  14:16:39  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
I sakfrågan så kan man ju inte annat beklaga sig över hur det skötts. Samtidigt funderar jag ju på vad mer jag kan ha missat? Intentionen är ju att sköta företaget by-the-book...men det är ju inte det lättaste när man skall söka information!

quote:
Nu ska jag vara lite tråkig :

Ja, det var lite tråkigt tycker jag, men skönt att topicen ändå fick va kvar på OT.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2008/04/13 14:17:59
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/04/13 :  14:18:54  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Tråden kanske passar något bättre här men att det har med hifi att göra råder det ingen tvekan om, även om det också gäller andra branscher. Men inom hifi finns som jag tidigare sagt mängder av små enmansföretag som arbetar med import, tillverkning eller distribution i liten skala. En snabb kolli listan över anmälda företag visar att i princip alla små men även större företag i vår bransch saknas. Audionord, Hifi klubben, Harmony Design och Transient Design är några av dom som dock är anmälda, men vart är alla andra?

Själv har jag just anmält mig och sitter nu och oroligt väntar på beskedet om jag får ett vite på 120 000 kr eller ej. Misstänker att denna oro gör att fler drar sig för att anmäla sig för risken finns att många skulle gå under om dom fick ett sådant vitesbelopp.

Hur har dt då med hifi att göra? Jo om xxx antal småföretag går under blir utbudet och variationen i vår hobby mindre. Och hur kan hela branschen ha missat detta?

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/04/13 :  14:32:01  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jo, det är (som vanligt) ett gränsdragningsproblem. Hursomhelst jag tror att det går precis lika bra att diskutera ämnet här.
Jag hoppas att ingen blir eller blev gramse för att jag flyttade tråden, det var såklart inte syftet.

Om jag ska vara helt ärlig så tror jag att det kommer uppstå nya företag om några går under. En del av de mindre företagen i alla branscher kommer och går i viss mån, av en eller annan anledning, men det är självklart synd om några ska drabbas så hårt att de inte klarar eller vill driva verksamheten vidare. Om så blir fallet har lagstiftaren misslyckats eftersom syftet är att se till att företagen följer de regler som finns, inte att stjälpa verksamheten.

Annars tycker jag Njord har ett bra tips, inte just för att det är Företagarna i sig utan för att det ofta är bra att som lite aktör vara med i en organisation som företräder ens intressen och har möjlighet att hjälpa till om det blir trubbel.

Edit: Förtydligande.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/13 :  14:33:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Om jag ska vara helt ärlig så tror jag att det kommer uppstå nya företag om några går under.

Det tror jag också, men det är ju en klen tröst för dom/de som (eventuellt) gått under!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/04/13 :  14:35:22  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
ztenlund: Ber om ursäckt för min klumpighet, blev lite i byxorna bara...

MvH
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/04/13 :  14:40:28  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Engelholm: Självklart, och som sagt önskar jag ingen det ödet.

Daniel S: Ingen fara, vi lär oss av våra misstag heter det väl. Det är alltid bra att läsa inlägget en gång extra om man känner att man blivit alldeles till sig...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2008/04/13 :  17:15:46  Show Profile Send JonasY a Private Message
Så här får det inte gå till

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Transient Design
Member

287 Posts

Posted - 2008/04/14 :  11:52:30  Show Profile  Visit Transient Design's Homepage Send Transient Design a Private Message
Jag anmälde mig till EE-registret för över ett år sedan och jag tror inte ni kan ana så mycket olika papper och avgifter och byrokrati som krävs för att man ska sköta sin papper rätt.

Jag hävdade redan från första början att mina produkter kommer om några år vara värda mer i metall-skrotvärde än vad de kostar att återvinna (vilket snart är sant!) med all koppar och aluminium i dem. Men ändå så får jag snällt betala då det inte var en giltig orsak.

Och att jag som liten importör får betala samma grundavgifter som de stora (El-giganten mfl!) känns rätt orättvist men vad kan jag göra åt det.

Kul att fler upptäckt detta och det kanske hindrar några oseriösa element från att försöka börja importera produkter som inte är varken CE eller RoHS-godkända.

Nån som sett filmen Brazil och känner igen sig?

Mvh Lasse

www.transientdesign.se Distributör för AMR, iFi-Audio, Acoustic Revive, Leben, Line Magnetic, LAB12, Okki Nokki, Bryston, Kora, HANA och HiFimans hörlurar.
Go to Top of Page

Transient Design
Member

287 Posts

Posted - 2008/04/14 :  13:53:38  Show Profile  Visit Transient Design's Homepage Send Transient Design a Private Message
Ett litet smakprov från denna värld:

"Det erindras om att för händelse avtalet upphör att gälla enligt b och c ovan, upphör inte producentens kostnadsansvar gentemot El-Kretsen avseende ovan nämda produkter. Inte heller upphör Nordisk Garantis återkravsrätt enligt punkten 3. ovan på annat sätt än där anges."

Glasklart, eller hur? Och då ska ni veta att detta inte är något utdrag från en större text utan en text som är hela förklaringen till ett avtal som ingåtts.

Mvh Lasse

www.transientdesign.se Distributör för AMR, iFi-Audio, Acoustic Revive, Leben, Line Magnetic, LAB12, Okki Nokki, Bryston, Kora, HANA och HiFimans hörlurar.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/04/15 :  20:29:50  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En ytterlig "rolig" sak är att reglerna inte verkar vara lika för de olika länderna inom EU.
Österrike har bötesbelopp på max 5000 EURO.
Tyskland har 50 000 EURO
Irland har ännu mera om jag förstod rätt.

I Tyskland är tydligen avgiftsbeloppen lagda efter vikt, och då i TON.
För en liten tillverkare/importör så skulle det i ett exempel ta 50 år att komma upp till 1000kg,
under tiden, så skulle fasta avgifter betalas på 11000 EURO.

Ja, roligt verkar ju detta :(

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Transient Design
Member

287 Posts

Posted - 2008/04/16 :  10:50:58  Show Profile  Visit Transient Design's Homepage Send Transient Design a Private Message
Fick ett intressant svar från Naturvårdsverket då jag hade en fråga om vem som är importör och inte. Dvs vem som måste vara med i EE-registret.

"Producent i Sverige är den som tar in och sätter produkter på den Svenska marknaden eller för ut produkterna till annat land i EU. Rapporteringskravet gäller enbart dessa företag om de sätter produkterna på den svenska marknaden eller säljer till slutanvändare i annat land."

Om jag fattar detta rätt så innebär detta att en butik som köper in och säljer produkter från tex en dansk importör MÅSTE vara med i EE-registret!!! Om nu inte dansken själv går med och betalar alla avgifterna. Hur många butiker i vårt land köper inte grejer från importörer /tillverkare i Danmark/ Norge? Intressant.

Mvh Lasse

www.transientdesign.se Distributör för AMR, iFi-Audio, Acoustic Revive, Leben, Line Magnetic, LAB12, Okki Nokki, Bryston, Kora, HANA och HiFimans hörlurar.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/04/16 :  10:57:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ja, så verkar det vara.

Känns snart som det är dags att skicka ett anonymt tips till "Uppdrag Granskning" och Janne Josefsson.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/16 :  11:17:41  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Då önskar vi bara att vi kan få en riktigt bra tillverkare av högtalareelement här i Sverige!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2008/04/16 :  15:40:51  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Jo nu börjar ni kanske inse vidden av detta för hifi Sverige. Det är bara att kolla vilka som är registrerade och det är inte många. Övriga får inte sälja sina produkter och borde därmed bötfällas enligt reglerna. Vi har ju ett antal distributörer i Danmark och som du säger Engelholm, all import av högtalarelement....

Vem skall Janne uppdragsgranska, hifi propducenterna/importörerna, eller Naturvårdsverket?

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/04/16 :  15:43:47  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Janne bör väl kolla upp OM någon har tänkt innan de införde dessa lagar och hur det påverkar sveriges småföretag.
Naturvårdsverket har väl bara fått i uppgift att kontrollera att detta efterföljs, eller ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2008/04/16 :  19:00:57  Show Profile Send Peter S a Private Message
Borde inte någon kontakta regeringskansliet, näringsminister Maud Olofsson och be om en förklaring till varför man inte har skickat ut individ-information.
Hon kan knappast försvara detta, det måste ju vara skedd utan hennes vetskap.

En sådan grej kann ju bli en het politisk potatis.
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2008/04/16 :  19:38:09  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Tyvärr är det väl så att när vi fick den nya miljöbalken, tror det var år 2000, då la man över allt ansvar på företagaren/ arbetsgivaren. Det är dennes skyldighet att själv förse sig med den informationen som krävs för att driva sitt företag enligt gällande lagar, företaget har även bevisbörden vid åläggande.

Att driva företag medför stort ansvar och är oerhört utvecklande då man hela tiden måste tillföra nya kunskaper

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2008/04/17 :  05:27:11  Show Profile Send Peter S a Private Message
Det verker som om man satsar nul-vision = nul företag i Sverige.
Med sådanna rävsaxar blir det snart slut på företagsamheten, då kann vi alla stå i kö framför socialen.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2008/04/17 :  11:26:05  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Audionet har helt rätt. Det är företagets skyldighet att informera sig om gällande lagar och bestämmelser samt att upprätthålla en egen kontroll.

Om jag skulle skulle missa de förordningar som mitt företag måste rätta sig efter vad gäller miljörapporter osv så kan vi snacka vite...

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/04/17 :  11:29:48  Show Profile Send ohmega a Private Message
Vad taskigt...

Får mig att tänka på en fd jobbkollega. Han byggde och inredde en bilverkstad. Detta skulle bli ett företag som han själv skulle driva. Han hade läst normer och regler..och plötsligt (när storsta delen av bygget var gjort)..ja då ändrades normerna. Han gick och stämplade sen.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2008/04/17 :  14:36:41  Show Profile Send OlaH a Private Message
citat från Naturvårdsverket:


"Vad kostar det att registrera sig?

Den preliminära årliga avgiften för att registrera sig i EE-registret kommer att vara ca 3 000 SEK per producent. Den ska täcka Naturvårdsverkets administration som inkluderar tillsynen. För att kunna fakturera denna avgift krävs en ändring i Förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken. Något sådant beslut är ännu inte fattat. Därför kommer vi inte fakturera producenterna en avgift för 2007"

http://eeregistret.naturvardsverket.se/net/ee/Producent+logga+in/Global+meny/Registrera+och+redovisa


ola

Edited by - OlaH on 2008/04/17 15:09:12
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000