HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vibb Eaters - någon som testat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/04/14 :  22:43:58  Show Profile Send iroise a Private Message
Hos mig gör de ingen större nytta mer än att de är trevliga rent estetiskt.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/04/15 :  08:11:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vad har du för högtalare?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2008/04/15 :  08:28:14  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Trevliga rent estetiskt!
Jo ja tackar!


Personligen tycker jag dom små mössen är det mest anskrämliga man kan placera uppe på en för övrigt vacker och väldesignad hifiprodukt...men smaken är som tur är olika, några tycker bingolotto e kul de me...

Dont look back. Something might be gaining on you...

Edited by - Ledzepp on 2008/04/15 08:37:43
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2008/04/15 :  15:32:08  Show Profile Send Twilighter a Private Message
enkelt på mina AV MiS:3or så vibrerar lådan betydligt mindre med möss på den och ist vibrerar det i musen

och som sagt en ganska stor hörbar skillnad till det bättre

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/04/15 :  20:41:14  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Jag tycker inte alls att det är konstigt att folk får olika resultat. Om det inte händer nåt när du dämpar din högtalare, grattis! (eller stackars dig, om du inte gillade ljudet innan)
Viktfördelningen 1000/1 skulle jag gissa är det viktigaste man kan lära sig av det som skrivit hittills. Men det är klart att många andra parametrar har betydelse. Inte minst hur man får till den där viktökningen. Jag tror att det bästa man kan göra är att fortsätta experimentera.

Om man inte känner sig begränsad av att behöva kunna sälja högtalaren vidare efteråt kan man t.ex. klistra på vibrationsdämpande material på sidor/bak. Olika metoder ger olika resultat, vilket passar bäst på din högtalare? Vib eaters? Skiktlimmade dämpplåtar? Ett annat stativ?

Om man är modig och vet vad man gör,kan man "stämma" in högtalaren genom att borra rätt igenom höger/vänster sida på ett eller två ställen och sticka in en genomgående gängad stång och sen dra åt till lagom läge med muttrar. Naturligtvis måste man då kunna isolera borrhålen också så det inte läcker ut där, och OBS att jag inte rekommenderar alla att göra detta. Man måste ha koll och tillgång till högtalare som det inte gör något att man offrar!
(Gissningsvis är en bra metod att testa var maxima är först genom att lägga ner högtalaren, sedan sprida ut finkornig sand på sidan och testspela lite toner, musik och svepfrekvens. I centrum av där det är minst korn vid en viss frekvens borrar du om du vill ha störst dämpningseffekt, men som alla som har spelat gitarr vet så är det olika sound på den beroende på var man sätter ner sina fingrar på greppbrädan. Samma sak lär det vara här. detta tips från Michael Green, han med "RoomTunes" som några kanske känner till, som har gjort såna högtalare. De lät inte alls dåligt, som jag minns det, när jag lyssnade på dem nån gång i början av nittiotalet. Skillnader utan och med instämning hördes tydligt.)

Jag är ingen högtalarmoddare. Men jag är musiker av ohejdad vana, och har tillbringat tillräckligt mycket tid med att leka med dämpning av olika saker, inklusive högtalare, för att fatta att dämpning verkligen fungerar - om problemet ligger i att man behöver dämpa. Man måste bara ta in alla parametrar!

Edit: förlåt, "genomgående gängad stång" skulle det vara. Inte "genomgående mutter". Ändrat.


En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2008/04/15 23:38:07
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/04/17 :  23:30:45  Show Profile Send esl a Private Message
Den energin som du vibrerar en påse med sand den blir värme.
Om sanden är köpt på biltema och gjord för blästring eller med berylliumkopparguld spelar ingen större roll. Ta sand från ett grustag, lägg i en plastpåse och ställ på högtalaren ock känn sedan med handen.
Alla vet att vibrationer ger ljud (om man inte befinner sig i vaccum), sedan finns det lådor som vibrerar mer eller mindre, men som sagt de flesta högtalare väger alldeles för lite egentligen.
Och det är av kostnadsskäl och av praktiska skäl.
En påse sand på CD spelaren kan ni också testa, men då är det andra mekanismer som inträffar.
Läste om ett test där man spelade in en CD utan insignal, en sådan bränner du lätt själv!!!

Stoppa in i CD spelaren och tryck på play.
Dra upp volymen och be någon banka lite lätt på CD spelaren medans du lyssnar i ett par hörlurar eller lägg örat nära högtalaren.
Gör samma sak med en påse sand på CD spelaren.
Skillnad?

Skriv sedan ner dina upptäkter här!

Jag väntar......

/esl


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2008/04/21 :  14:53:39  Show Profile Send bfjohansson a Private Message
Jag har testat med mössen i för ett par år sedan. Jag tyckte definitivt att det blev skillnad på ljudet och det tyckte alla andra som lyssnade också. Och precis i början var jag nöjd, det blev ju skillnad! Men de åkte av efter några dagar, jag gillade helt enkelt ljudet från mina dåvarande Utopia bättre utan, än med, mössen. Jag tycker att det ofta kan vara så med hifi, att det tar ett tag att upptäcka att förändringen kanske inte var till det bättre utan enbart... en förändring. Men självklart ska man prova själv, gillar man vad man hör så köp!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/04/21 :  16:50:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Bra synpunkt. Man förändrar ju karaktären på på ljudet från prylarna man tweakar.
Så går man ett steg framåt så kan man samtidigt gå ett steg åt sidan och det är inte säkert man gillar platsen där man hamnar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000